۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۷
کد خبر: 704191

«دیوان حافظ» با تصحیح و پیشگفتار حسین محی‌الدین الهی قمشه‌ای منتشر شد.

انتشار «دیوان حافظ» با تصحیح الهی قمشه‌ای

به گزارش قدس آنلاین، «دیوان حافظـ» با تصحیح و پیشگفتار حسین محی‌الدین الهی قمشه‌ای در ۲۸۶ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۹۰هزار تومان در نشر گویا عرضه شده است.

در بخشی از «حافظ به روایت حافظ» به قلم حسین الهی قمشه‌ای‌ می‌خوانیم: این تصحیح کامل از دیوان حافظ شیرازی که اینک با تصحیح و ویراش نگارنده به بازار ادب و فرهنگ عرضه می‌شود، محصول بیش از نیم قرن تلاش مستمر برای دست یافتن به صحیح‌ترین روایت از دیوان و نزدیکترین گزینه‌ها به ذوق و هنر این شهریار شعر غنایی در جهان است.

 قصه نسخه‌بدل‌های دیوان حافظ همچون شب یلدا به درازای مشهور است و حلقه‌های ادب دیرینه ما به‌ویژه در دروان اخیر هیچ‌گاه از هیاهو و غوغا بر سر کلمات و ترکیبات و تعبیرات حافظ خوش‌کلام خالی نبوده است و محققان و ادب‌شناسان بسیار با بضاعت‌های بیش و کم هریک کوشیده‌اند با شیوه‌های نوین تحقیق نسخه‌ای معتبر از این دیوان به دست دهند.

برخی عین یک نسخه خطی کهن را با حواشی به طبع رسانده‌اند و برخی دیگر یک نسخه کهن را اصل نهاده و روایت نسخه‌های دیگر را در حاشیه گزارش کرده‌اند. از جمله شادروان محمد قزوینی  با همکاری دکتر قاسم غنی نسخه‌ای را به عنوان نسخه خلخالی اساس قرار داده و به طبع رسانده‌اند که از متداول‌ترین نسخه‌های جدید از دیوان حافظ بوده است. اما بعد روشن شد که این طبع به نسخه خلخالی چندان وفادار نمانده است.

 انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.