همدان- مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان با اشاره به افزایش موسسات مسافربرهای شخصی در سطح استان گفت: با توجه به وقوع برخی جرائم توسط مسافربرهای شخصی ساماندهی این نوع موسسات از اهمیت ویژه‌ای برخودار است.

ضرورت ساماندهی مسافربرهای شخصی در همدان

به گزارش قدس آنلاین حسین عسگری، مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان  صبح دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در سال‌های گذشته یکی از برنامه‌های ابلاغی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه اقدامات اجرائی و راهبردی در جهت کاهش گمنامی مجرمین و ساماندهی خودروهای مسافر بر شخصی با هدف پیشگیری از جرم بوده است.

عسگری ادامه داد: برخی از جرائم توسط مسافربرهای شخصی صورت گرفته و تعدادی از مجرمین ضمن سوء استفاده از خلاءهای قانونی و نظارتی موجود در قالب راننده مسافرکشی نموده و اقدام به اخاذی، سرقت، زورگیری و سایر جرائم می‌نماید و این موضوع تهدیدی جدی برای شهروندان به ویژه بانوان است به همین علت ضرورت سهولت شناسائی مرتکبان جرم و کاهش گمنامی بیش از پیش ملموس است.

وی افزود: در سال های اخیر با افزایش موسسات مسافربری شخصی و اینترنتی برخی مالکین خودرو بدون رعایت هیچ گونه ضوابط و مقررات قانونی و بعضا با هدف سودجویی و بازاریابی با چشم پوشی از ضوابط اقدام جا به جایی مسافر می‌نمایند.

 مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان بیان کرد: با توجه به شرایط اقتصادی حاکم در جامعه، کاهش توان خرید مردم و پایین بودن نرخ خدمات توسط این مسافربرها استقبال عمومی نیز از قبیل خودروها روزبه‌روز در حال افزایش است اما از طرفی نیز هیچ گونه نظارتی نیز بر این مسافربرها صورت نگرفته و مرجع متولی ساماندهی این نوع مسافربرها نیز نامشخص می‌باشد.

عسگری گفت: به پیشنهاد این معاونت موضوع مذکور توسط کلیه معاونت‌های اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم حوزه‌های قضائی سراسر کشور مورد بررسی قرار گرفت و راهکارهای طرح کاهش گمنامی این مسافربران جمع‌آوری گردید تا ضمن ارتقاء امنیت روانی آحاد مردم اقدامات پیشگیرانه موجب ناتوان‌سازی بزهکاران از عملیات مجرمانه احتمالی و زمینه پیشگیری از وقوع جرم فراهم شود.

وی از جمله راهکارهای قانونی این مسئله را ایجاد اتحادیه یا صنف ویژه این رانندگان دانست و افزود: رانندگان نیز باید در مرحله نخست از طریق مراجع قانونی احراز هویت کنند و در صورتی که مانع قانونی در جهت کسب و پیشه در این صنف نداشته و فاقد سابقه کیفری باشند می‌توانند برای اخذ مجوز اقدام نمایند.

مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان با بیان اینکه ایجاد ضوابط و مقررات فعالیت صنفی در جهت نظارت بر عملکرد، شناسایی و تایید هویت این موسسات مسافربری از اهمیت ویژه ای برخوردار است ، بیان کرد: جهت کاهش گمنامی رانندگان و ایجاد احساس امنیت خاطر مسافرین، افراد باید نسبت به نصب مشخصات راننده و کد فعالیت وی در خودرو خود اقدام کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.