عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام رشد شاخص بورس را نشانه پیشرفت کشور یاد کرد و گفت: مردمی که می‌خواهند سرمایه گذاری کنند مراقبت کنند که خانه، خودرو یا املاکشان را برای سرمایه گذاری در بورس نفروشند.

مردم سرمایه خود را برای ورود به بورس نفروشند

به گزارش قدس آنلاین غلامرضا مصباحی مقدم، اقتصاددان و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در برنامه گفت و گوی اقتصادی با موضوع «بورس و مخاطرات ریزش» گفت: بورس یک بازار شفاف است، قیمت ها در بورس فوری و به روز است و امکان پنهان کاری وجود ندارد. سازمان بورس هم نظارت می کند که تخلفی صورت نگیرد. این حمایتی است که به شفافیت این بازار کمک می کند.

وی افزود: به طور عمده در بورس شرکت هایی راه پیدا می کنند که از عملکرد و کارکرد خوبی برخوردار باشند. اگر شرکتی زیان ده شود از تابلو بورس خارج می شود (از تابلو اول به تابلو دوم منتقل می شود) بورس در هر کشوری شاخص مهم اقتصادی آن کشور است.

 رشد بورس نشان چیست؟
این اقتصاددان تصریح کرد: اگر شاخص ها در بورس مثبت باشد نشان دهنده رشد اقتصادی آن کشور و اگر منفی باشد نشان دهنده اینکه اقتصاد کشور دچار شوک منفی شده است.
مصباحی مقدم با بیان اینکه وضعیت رو به رشد شاخص های بورس حکایت از رشد وضعیت اقتصادی است ادامه داد: البته معنای این رشد بورسی این نیست که اقتصاد کشور در رکود نیست. چرا که تعداد زیادی از شرکت های داخلی در بورس حضور ندارند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: شرکت هایی که در بورس حضور دارند در رکود نیستند، از این جهت جای نگرانی نیست از سویی ۱۰ هزار شرکت وجود دارد که در وضعیت تعطیل به سر می برند و شرکت های کوچکی هم داریم که در بورس نیستند. در عوض شرکت های بزرگ در بورس حضور دارند، به عنوان مثال شرکت های پتروشیمی، فولادی و بخشی از شرکت های نفتی در بورس حضور دارند.
مصباحی مقدم تأکید کرد: علت رشد شاخص ها در بورس این است که مردم از بازار پول در حال کوچ کردن به سمت بازار سرمایه هستند. چرا که نرخ سود بانکی پایین است. این هم علت دارد چرا که منابع بانک ها مازاد شده است و بانک ها وقتی به هم وام می دهند نرخ سود آن ۱۱ درصد است و برای پرداخت سود بلند مدت یکساله با نرخ ۱۵ درصد بازهم ۴ درصد سوددهی دارند که این هم وضعیت بانکی کشور را نشان می دهد.

وی گفت: نقدینگی در بانک ها نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده و بانک ها نرخ سودشان پایین آمده است و این نرخ سود کم شده تحمیلی نیست و خود بانک ها این نرخ را کم کرده اند. پول از بانک ها در حال عدول کردن و حرکت به سمت بورس است و از این وضعیت باید استقبال کرد و آن را یک فرصت تلقی کرد. البته شرکت های بورسی از این اتفاق که افتاده باید استفاده کنند و منابعی که وارد شده را در مسیر سرمایه گذاری مصرف کنند، نه اینکه فقط قیمت سهام شان افزایش پیدا کند.
مصباحی مقدم گفت: ارزش بورس که در حال افزایش است به تناسب نرخ ارز است، قیمت دلار در سال ۹۶ در کانال ۳ هزار و ۸۰۰ تومان بود امروز به رقم ۱۶ هزار تومان رسیده است. این فاصله با رشد شاخص سهام در حال پرشدن است.

تورم هنوز بالاست
نرخ تورم در سال گذشته ۴۰ درصد بود طی ماه های اخیر کمی پایین آمده با این حال هنوز بالاست. در بورس سرمایه هایی وجود دارد که در شرایط تورمی قیمت آن بالا می رود. به عبارتی همه سرمایه بورس به تناسب تورم قیمت آن افزایش پیدا می کند.

مصباحی مقدم گفت: بعضی از شرکت ها هستند که پیشتر خیلی فعال بودند اما مدتی خوابیدند، به عنوان مثال شرکت هپکو که فعال شدن مجدد چنین شرکت هایی باعث ایجاد یک امید شده است. سرمایه گذاری هایی که این شرکت برای فعالیت مجدد انجام داده است موجب شده تا جذابیت فعالیت بر روی سهام آن در بورس زیادتر شود.
وی افزود: مردمی که می‌خواهند سرمایه گذاری کنند مراقبت کنند که خانه خودشان را برای سرمایه گذاری در بورس نفروشند. خودرو و یا املاک شان را نفروشند. افراد برای سرمایه گذاری در بورس از مشورت خبرگان استفاده کنند و افراد کم تجربه سرمایه شان را از طریق صندوق سرمایه گذاری وارد بورس کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.