علی ربیعی با اشاره به اینکه بسته دولت برای ساماندهی بازار خودرو امروز نهایی خواهد شد و در همین هفته اعلام می‌شود، گفت: برای شکستن قیمت‌های غیرواقعی یکی از تصمیمات اتخاذ شده باز شدن سایت فروش خودروسازان به مدت طولانی و امکان ثبت نام برای همه متقاضیان است و اکر ثبت نام ها زیاد بود به روشهایی مثل قرعه کشی روی می‌آورد.

پیشنهاد تبادل زندانیان نه منحصر به آمریکا است و نه به معنای مذاکره/بسته کنترل بازار خودرو امروز نهایی می‌شود

قدس آنلاین:سخنگوی دولت در نشست خبری خود با اشاره به روند کاهشی منحنی ابتلا به بیماری کرونا و مرگ و میر ناشی از آن در کشور گفت: خوشبختانه امروز به مرز گرفتن ۳۰ هزار تست در روز نزدیک می‌شویم و بنا داریم به یک و نیم میلیون تست برای تکمیل طرح غربالگری برسیم.

ربیعی اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی، غربالگری هوشمند و افزایش شناسایی بیماران از از جمله عوامل کاهشی شدن روند بیماری در ایران خواند و گفت: دولت هشت سناریو برای مقابله با کرونا داشت، ادامه داد: هشت سناریو محتمل در پیشروی ما بود. ما باید یک سناریو انتخاب می‌کردیم؛ یک سناریو آزاد کردن همه رفتارها و طرف دیگر سناریوها؛ سناریو سختگیری کامل و قرنطینه‌ بود.

وی اضافه کرد: یک سناریو بدون مداخله بود که اساساً ما آن را دنبال نکردیم. برخی از کشورها هم که آن را دنبال کردند، منصرف شدند. یک سناریو مداخله حداقلی بود. سناریو دیگر، مداخله متوسط به سمت خوب بود. سناریو دیگر، مداخله سنگین و سخت‌گیری حداکثری و سناریو آخر هم سناریو قرنطینه بود.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور با بیان اینکه اگر انتخاب ما، سناریو اول بود براساس گزارشی که در ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه شد، با ۱۱ هزار فوتی روبه‌رو می‌شدیم، تصریح کرد: در سناریو دوم، تعداد فوتی‌ها ۳۳ هزار نفر بود. سناریو سوم ۱۸ هزار فوتی. در سناریو چهارم، تعداد فوتی‌ها ۱۱ هزار نفر بود و در سناریو پنجم، عدد کمتری. ما بین سناریو چهارم و پنجم را انتخاب کردیم و آمادگی بیمارستانهای ما کمک کرد امار ما از متوسط جهانی کمتر باشد.

ربیعی با یادآوری اینکه ما هنوز هم باید روی سناریوی چهارم حرکت کنیم و در شهرهای سفید به سمت سناریوی‌های پایین‌تر خواهیم رفت، گفت: کماکان از مردم می خواهیم پروتکل ها را رعایت کنند چون نیازمند یک همکاری و هماهنگی و جنبش عظیم برای مراعات پروتکل ها هستیم.

وی با بیان اینکه ما هنوز در شرایط عادی بسر نمی بریم و این تصور نباید پیش آید که چون منحنی نزولی است شرایط عادی شده، خاطرنشان کرد:  متاسفانه در خوزستان بیش از سه روز روند بیماری صعودی بوده که نشان می‌دهد پروتکل‌ها رعایت نشده و گزارش ها هم حاکیست در خوزستان شاخص همکاری و مراعات پروتکل‌ها زیر ۵۰ درصد است.

امکان بازگشایی ورزشهای غیر تجمعی

سخنگوی دولت از تصمیمات جدید و مأموریت به وزارت ورزش و جوانان برای بررسی بازگشایی ورزش‌های غیر تجمعی خبر داد و گفت: ورزشهای تجمعی کماکان ممنوع است.

تصمیم برای رفتن به مدرسه به خود مردم واگذار شده

ربیعی همچنین با اشاره به موضوع مدارس و آموزش و یادآوری اینکه آموزش در کشور هیچ گاه تعطیل نشد، گفت: ستاد ملی کرونا بر گسترش زیرساختهای موجود تداوم آموزش مجازی تاکید کرد و آموزش تعامل و از طریق صدا و سیما دو کار  مکمل هم بودند. لیکن به لحاظ اینکه برخی دانش آموزان به وسیله ارتباطی و اینترنت دسترسی نداشتند و برخی دروس نظری یا مقاطع بالا نیاز به تعامل رودررو دارند باید برای آنها فکری می‌شد.

وی افزود: از اینرو تصمیم گرفتیم از ۲۷ اردیبهشت‌ماه مدارس بازگشایی شود اما حضور دانش آموزان اجباری نخواهد بود. خانواده هایی که احساس نگرانی می کنند از حضور و می‌توانند در خانه آموزش‌های جبرانی داشته باشند الزامی به حضور ندارند. تصمیم برای رفتن به مدرسه به مردم واگذار شده و شیوه تعاملی ما مشارکت دادن مردم در تصمیم سازی است.

تصمیم گیری در مورد دانشگاه‌ها به هفته آینده موکول شد

وی اظهار داشت: هنوز برای دانشگاه ها به تصمیم نرسیدیم و قرار شد هفته آینده بررسی شود، شاید الگوی آموزش و پرورش برای آموزش عالی هم کارگشا باشد.

بازگشایی مساجد، هیئت‌ها و صنوف بعد از ماه رمضان

سخنگوی دولت اعلام کرد: مقرر شد همه مراکز مذهبی از یک طرف، صنوف و رستوران‌ها و جاهایی مثل آرایشگاه‌ها از طرف دیگر بعد از ماه رمضان با رعایت دستورالعمل ها به صورت تدریجی بازگشایی شوند. اگرچه با رعایت اصول بهداشتی در برخی مناطق سفید این شغل ها بازگشایی شده‌اند.

برگزاری محدود مراسم شبهای قدر و احیا

وی همچنین با اشاره به در پیش رو بودن شب‌های قدر و اهمیت دعا و نیایش در این شب‌ها و روزها و همچنین فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد ضرورت روی آوردن مردم به دعا و نیایش در پیشگاه خداوند در این شبها گفت: بطور قطع آثار مثبت معنویت و مراسم مذهبی در شبهای قدر در افزایش روحیه ملی در مبارزه با کرونا نیز موثر خواهد بود.از اینرو دولت با همکاری وزارت کشور، وزارت بهداشت و صدا و سیما ترتیباتی داده تا  مراسم شب‌های قدر با جمعیت بسیار محدود در مراکزی محدود برگزار شود و از طریق پخش زنده حال و هوای این مراسم به خانه های مردم نیز منتقل شود.

مردم در واگذاری سهام عدالت متضرر نشوند

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره آزاد شدن سهام عدالت و استقبال مردم از آزاد شدن این سهام و بیم کارشناسان از اینکه به دلیل ناآگاهی مردم در بازار بورس متضرر شوند، گفت: ما هم در روزهای اول گزارشهایی دریافت کردیم که عده‌ای با قیمت‌های پایین سهام مردم را خریداری کردند به همین دلیل هم درباره ارزش واقعی سهام عدالت اطلاع رسانی شد تا مردم متضرر نشوند.

ربیعی با یادآوری اینکه اگر کسی نیاز دارد می تواند سهام خودش را بفروشد، خاطرنشان کرد: البته فعلا تنها ۳۰ درصد این سهام آزاد شده تا به بازار شوک وارد نشود و در آینده بسته به کشش بازار فروش بقیه سهام نیز میسر خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: کسانی هم که مایل به سرمایه گذاری هستند ۳۶ شرکت بورسی درجه یک کشور انتخاب شدند و مشمولین می‌توانند بر اساس ضوابط و دستورالعملی که اعلام شده به آنها مراجعه کنند.

پیشنهاد تبادل زندانیان نه منحصر به آمریکا است و نه به معنای مذاکره

ربیعی درباره برداشت تمایل ایران به مذاکره با آمریکا از طرح مجدد پیشنهاد تبادل زندانیان نیز تصریح کرد: آنچه درباره تبادل زندانیان گفتم ناظر بر پیشنهاد دو سال پیش آقای ظریف بود. وزیر خارجه ما قبلا گفته بودند آمادگی تبادل همه زندانیان را داریم این پیشنهاد فقط در مورد آمریکا نیست.

وی تاکید کرد: تصمیم سازی و مجاب شدن طرفیت برای تبادل نیاز به میانجیگری و مذاکره ندارد. اگر عزم و اراده باشد انجام ان از طریق حافظ منافع ما که سویس هست می تواند انجام شود.

احتمال بازگشت محدودیتها

ربیعی درباره امکان افزایش محدودیت ها در شهرهای دیگر  به ویژه تهران در صورت افزایش آمار کرونا نیز گفت: ارزیابی شهرها ثابت نیست و قابل تغییر است. متاسفانه در خوزستان با توجه به آداب و رسوم که تغییر ان سخت است گزاش‌هایی بود که عزاداری ها و مراسم جشن برگزار می شود و ما ناگزیر هستیم سخت گیری‌ها را افزایش دهیم . این رویه برای همه کشور جاری و ساری است.

ایران در سخت ترین شرایط کنار مردم افغانستان بوده

سخنگوی دولت در مورد حادثه رخ داده برای شماری از اتباع افغانستان در مرز با ایران و ادعاهای برخی رسانه ها در مورد دخالت مرزبانی ایران در ان هم با ابراز تاسف از این رخداد و تسلیت به خانواده بازماندگان ان گفت: این حادثه و دیدن تصاویر آن موجب دل شکستگی و اندوه همه ما شد.

وی افزود: لازم است به دوستی و برادری دو کشور اشاره کنم. ما بیش از ۳ میلیون از اتباع افغانستان را پذیرا شده‌ایم. حتی در بحث کرونا ما آنها را مثل همه ایرانی ها دیدیم.

ربیعی خاطرنشان کرد: با وجود بیکاری که در کشور داشتیم هیچ گاه اقدام به بازداشت و ترد گسترده اتباع  افغانستان نداشتیم مگر تخلف و جرمی رخ داده باشد. هیچ گاه اتفاقاتی مثل آنچه در پناهگاه‌های دیگر کشورها رخ داده را در ایران نداشتیم. حتی در اشغال افغانستان هم کنار آنها بودیم. ما با افغانها هم فرهنگ هستیم و به رغم همه مشکلات خودمان میزبان آنها بودیم بنابراین حادثه‌ای که معلوم نیست به چه علت رخ داده، به هیچ عنوان نمی‌تواند روابط ما را به سمت تفسیر های غلط ببرد.

تردد مرزی باید ساماندهی شود

وی با اشاره به اینکه مقامات مرزبانی این ادعا را که نیروهای ایرانی در این رویداد نقش داشته‌اند را رد می‌کنند، افزود: با این وجود ما آمادگی خودمان را برای همکاری با دولت این کشور با هدف اطمینان از عدم وقوع اینگونه حوادث اعلام کردیم.

وی افزود: به نظر می‌آید نارسایی‌هایی در تردد افراد در مرزها وجود دارد که وظیفه مرزبانان افغانستان هم هست برای حل آن اقدام کنند. انتخاب مسیرهای بد همیشه می‌تواند خطرناک باشد. لذا باید تردد های مرزی را سامان دهیم و طرف افغان هم همکاری کنند که شاهد اینگونه مسائل نباشیم.

استقبال تهران از تشکیل کابینه جدید در عراق

ربیعی درباره تشکیل دولت جدید در عراق هم با تاکید بر اینکه دولت ایران از  انتخاب آقای کاظمی با رای بالای پارلمان به ایشان و کابینه وی و شکل گیری دولت جدید در این کشور استقبال می‌کند، گفت:امیدواریم در دوره ایشان روابط دو دولت و ملت بیش از همیشه توسعه یاید.

وی افزود: ما همواره اعلام کردیم عراق به دلیل پیوندهای فرهنگی و مذهبی برای ما اولویت دارد و ما آماده همکای دوجانبه با دولت ایشان در راستای تامین منافع متقابل هستیم.

دولت نقشی در قرائت نشدن گزارش مجلس ندارد

ربیعی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه گفته شده دولت مانع از قرائت گزارش تحقیق و تفحص از قاچاق کالا و ارز در مجلس شده، با بیان اینکه دولت تمامی وظایف و اختیارات مجلس را به رسمیت می شناسد، گفت: یکی از ابزارهای نظارتی مجلس تحقیق و تفحص است. مجلس در عمل به اختیارات خودش از استقلال برخوردار است. مایلم اعلام کنند چه کسی مانع قرائت گزارش شده؟ ما نه مانعی داریم و نه دخالتی در این موضوع. دستور کار هفتگی مجلس را هیئت رئیسه تعیین می‌کند.

برنامه دولت پایدار کردن تولید مسکن است

ربیعی درباره افزایش سرسام آورد قیمت مسکن و خودرو و ادعای دولت در مورد نقش دلالان در این رویداد و این سوال که چه زمان دولت بر این دلالان غلبه خواهد کرد، با بیان اینکه این موضوع در دولت بحث شد، گفت:در مورد مسکن اولویت ما اقشاری هستند که ضعیف‌ترند. پول سرگردان الان به بورس رفته که ما خوشحالیم چون یک بحث ملی است برای اینکه پولهای سرگردان به بخشهای دیگر نرود. ما از ۱ میلیون نفر برای مسکن ثبت نام کردیم و اقشاری که نیازمند هستند صاحب خانه شوند افزایش قیمت مسکن روی آنها تاثیری ندارد. برنامه ما پایدار کردن روند تولید مسکن است.

بسته ساماندهی بازار خودرو این هفته ارائه می‌شود

ربیعی خاطرنشان کرد: در ارتباط با خودرو نیز در دولت بحث و به وزیر صمت ماموریت داده شد که یک بسته کنترل قیمت با همکاری شورای رقابت و ستاد خورد و ستاد تنظیم بازار ارائه دهد و این سه بسته ساماندهی بازار خودرو این هفته اعلام خواهد شد. شاید هم امروز کار نهایی آن انجام شود.

وی با یادآوری اینکه تولید ما کنم نشده و در دو شرکت سایپا و ایران‌خودرو روزانه بیش از 8 هزار خودرو تولید و عرضه می‌شود، گفت: یکی از تصمیمات اینست که برای غلیه بر جو بازار سایت های ثبت نام خودرو سازان به مدت یک هفته باز بماند تا هر کس متقاضی است بتواند ثبت نام کند و دیگر فشا طوری نشود که عده‌ای سوء استفاده کنند و اگر ثبت نام زیاد شد به روش‌هایی مثل قرعه کشی روی می‌آوریم که عدالت و انصاف برقرار شود.

وی با تاکید بر اینکه نحوه فروش و پیش فروش یا شیوه جدید که برای همه امکان ثبت نام ایجاد کند را فراهم می‌کنیم، اظهار داشت:  در مورد قیمت خودرو ستاد تنظیم و شورای رقابت و کمیته خودرو بر مبنای فرمول قیمت پایه و میزان تورم و کیفیت خودرو بررسی و افزایش قیمتی بصورت طبیعی خواهند داشت که با قیمت های نامتعارف و غیر واقعی موجود متفاوت خواهد بود.

وی اضافه کرد: چند سایت که قیمت سازی می‌کردند اخطار داده شده وچون عمل نکردند بسته شدند. اگر ادامه داشته باشد به قوه قضائیه معرفی می‌شوند. امیدواریم بتوانیم این فاصله نامعقول قیمت را حل کنیم. شاید افزایش تولید هم بتواند به کنترل قیمتها کمک کند.‌

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.