سه سال پیش بود که بارندگی شدید تابستانی مردم شهرستان کلات به ویژه چند روستا را غافلگیر کرد و ضمن خسارت شدید به مزارع کشاورزی و باغی این شهرستان در یکی دو روستا تخریب زیادی به وجود آورد. شدت این سیل به حدی زیاد بود که حتی قسمتی از روستای ژرف در شهرستان کلات را با خود برد و موجب مرگ چند نفر از هموطنان ساکن در این روستا شد.

«ژرف» روستایی بی‌دفاع در برابر سیل

هاشم رسائی‌فر/

سه سال پیش بود که بارندگی شدید تابستانی مردم شهرستان کلات به ویژه چند روستا را غافلگیر کرد و ضمن خسارت شدید به مزارع کشاورزی و باغی این شهرستان در یکی دو روستا تخریب زیادی به وجود آورد. شدت این سیل به حدی زیاد بود که حتی قسمتی از روستای ژرف در شهرستان کلات را با خود برد و موجب مرگ چند نفر از هموطنان ساکن در این روستا شد.

تصاویر به جای مانده از آن سیل سهمگین نشان‌دهنده عمق فاجعه‌ای بود که در روستای ژرف اتفاق افتاد؛ تخریب چندین واحد مسکونی و در هم پیچیده شدن خودروهای در مسیر بیانگر حادثه‌ای سخت برای مردم روستای ژرف بود.

پس از این حادثه بود که بعضی از مسئولان مثل هر حادثه طبیعی به محل وقوع سیل رفتند و قول‌هایی برای سر و سامان دادن به اوضاع مناطق سیل‌زده به ویژه در روستای ژرف دادند. قول‌هایی که برای برگرداندن شرایط به قبل از سیل عملی شدنش از هر چیزی برای مردم سیل‌زده دارای اهمیت بود. ساخت مسکن برای آن دسته از مردمی که خانه‌هایشان در جریان سیل تخریب شده بود یکی از این موارد بود که این اتفاق برای ۱۳ خانوار افتاد و مسکن این خانواده‌ها هر چند دیر اما سرانجام به آن‌ها تحویل داده شد.

از دیگر مواردی که شاید حتی اهمیتش بیشتر از ساخت مسکن برای سیل‌زده‌ها بود اجرای طرح ساخت دیواره ساحلی برای رودخانه‌ای است که طغیان آن در زمان سیل گذشته موجب بروز خسارت‌های زیادی شد، اهمیت آن به این دلیل است که ساخت دیواره ساحلی سبب حفاظت از خانه‌های مردم روستای ژرف پس از هر بارندگی می‌شود و از تخریب واحدهای مسکونی جلوگیری می‌کند.

قول و قرارهای زیادی نیز برای ساخت این دیواره داده شد اما آنچه پس از سه سال انجام شده است عملاً هیچ است و اتفاق خاصی نیفتاده است جز اینکه به گفته اهالی روستای ژرف چند روزی در محدوده رودخانه کار شده و بعد به حال خود رها شده و اقدام دیگری تاکنون صورت نگرفته است.

با این تفاسیر در جریان سیل اخیر که در شهرستان کلات واقع شد یک بار دیگر به دو سه واحد مسکونی در روستای ژرف خسارت وارد شده که اگر چنانچه دیواره ساحلی رودخانه روستا اجرایی می‌شد این خسارت‌ها دوباره به بار نمی‌آمد.

•        نبود دیوار ساحلی مساوی با نابودی کل روستا

طوسی؛ عضو شورای روستای ژرف با ابراز گلایه از رسیدگی نکردن به این مشکل توسط مسئولان گفت: آقایان مسئول فقط زمانی که سیل آمد به اینجا آمدند و قول‌هایی هم دادند که یکی از آن‌ها ساخت دیواره ساحلی برای رودخانه بود اما متأسفانه تاکنون که سه سال از سیل ویرانگر قبلی می‌گذرد هیچ کاری برای ساخت دیواره نشده است که اگر این دیواره درست می‌شد دوباره در جریان سیلی که به تازگی جاری شد هیچ خسارتی به خانه‌های مردم وارد نمی‌شد.

وی در پاسخ به این پرسش که چقدر تاکنون برای ساخت دیواره ساحلی رودخانه روستای ژرف کار شده است، اظهار کرد: هیچ کاری برای ساخت دیواره تاکنون نشده است فقط یکی دو روزی همان اوایل فعالیت شد اما بعد تعطیل شد و همه رفتند و ما ماندیم با خطری که هر لحظه ممکن است مجدد بروز کند.

عضو شورای روستای ژرف بیان کرد: اگر فکری به حال ساخت دیواره ساحلی نشود مطمئن باشید در آینده کل روستا تخریب خواهد شد کاری که می‌شود با بودجه‌ای اندک از بودجه‌های عمرانی آن را سر و سامان داد تا تبدیل به یک بحران نشود.

دیروز همچنین حجت‌الاسلام پژمان‌فر؛ نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور مجلس گلایه‌هایی در مورد بی‌توجهی به خسارت‌های سیل در شهرستان کلات عنوان کرد و گفت: چهار سال است که سیل‌های سهمگین برای مردم شهرستان کلات تجربه تلخی به یادگار گذاشته است و متأسفانه عدم انجام تکالیف دستگاه‌های اجرایی، روز به روز مردم را به ماندگاری متزلزل و مجبور به حاشیه‌نشینی در شهرهای بزرگ کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.