۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵
کد خبر: 704298

مدیر جهاد کشاورزی رشتخوار از کشت یونجه برای نخستین بار به روش آبیاری زیرسطحی در این شهرستان خبر داد.

کشت یونجه با آبیاری زیرسطحی در رشتخوار

به گزارش قدس آنلاین، محمود اعظمی  گفت: کاشت یونجه در ۱۳ هکتار از اراضی متعلق به آستان قدس رضوی در رشتخوار برای نخستین بار به روش آبیاری زیرسطحی انجام شد که در صورت موفقیت از هر هکتار حدود ۱۰ تن یونجه خشک تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

وی افزود: آبیاری زیرسطحی نوعی از آبیاری قطره‌ای است، با این تفاوت که در روش آبیاری زیرسطحی تمامی تجهیزات از جمله لوله‌ها و قطره چکان‌ها زیر خاک دفن می‌شوند و در مقایسه با آبیاری قطره‌ای نیز از مزایای بسیار برخوردار است. 
وی ادامه داد: برای آبیاری باغ‌هایی مانند پسته، زیتون، خرما، مرکبات، درختان سیاه ریشه و انواع زراعت‌هایی مانند سیب‌زمینی، ذرت، پنبه و یونجه نیز از روش آبیاری زیرسطحی استفاده می‌شود.
اعظمی گفت: روش آبیاری قطره‌ای در مناطق نامساعد با شیب تند استفاده می‌شود زیرا آبیاری سطحی در فشارهای مختلف کار می‌کند و برای شرایط سخت جغرافیایی نیز مناسب است.  
مدیرجهاد کشاورزی رشتخوار، کاهش مصرف و جلوگیری از تبخیر آب، آبیاری مستقیم ریشه، کاهش رسوب و املاح معدنی، کاهش نیروی کار و افزایش بازدهی را از جمله مزایای آبیاری زیرسطحی برشمرد.

وی افزود: در روش آبیاری زیرسطحی فقط خاک ریشه مرطوب می‌شود و بقیه قسمت‌های زمین خشک می‌ماند که این امر در جلوگیری از رشد علف‌های هرز و همچنین تولید قارچ بسیار موثر است.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.