استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به محدودیت‌های کرونایی و عدم امکان دعای جمعی گسترده در لیالی قدر گفت: اتصال به خداوند و استفاده‌های معنوی به میزان بریدن آدمی از تعلقات دنیایی و باور به به فضیلت های این شب بستگی دارد.

 بهره مندی از شب قدر به میزان بریدن از تعلقات دنیایی بستگی دارد/شرط حفظ معنویات، استمرار بر اعمال خیر است

قدس آنلاین: حجت الاسلام مهدی گرجی استاد حوزه و دانشگاه در آستانه شب نوزدهم ماه مبارک رمضان و اولین شب از شب‌های پرفضیلت قدر در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین در ارتباط با فلسفه و فضیلت شب‌های قدر گفت: یکی از شب‌های نورانی و پر برکت ماه مبارک رمضان شب قدر است، شبی که در آن قرآن نازل شده و اهمیت آن در مرحله اول به نزول قرآن، در مرحله دوم به نزول ملائکه و در مرحله سوم به تعیین مقدرات بندگان خداست.

حجت الاسلام گرجی افزود: راوی نقل می کند که از امام صادق(ع) سوال کردم کدامیک از شب‌ها شب قدر است؟ فرمود: یکی از شب‌های ماه مبارک رمضان. عرض کردم در ماه رمضان کدام شب؟ فرمود: یکی از شب‌های دهه آخر ماه مبارک رمضان. عرض کردم در میان آن ده شب کدام شب؟ فرمود: یکی از سه شب نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم. در روایت است که در این شب ملائکه نازل می‌شوند و نسیم خوش رحمت الهی وزیدن می‌کند و اگر کسی این شب را با آن آداب و سنن معروف احیا بدارد گناهانش آمرزیده خواهد شد انشاءالله و  خدای متعال برای او خیر مقدر خواهد کرد. یکی از مهمترین مسائل در شب قدر، نزول ملائکه بر قلب مولایمان امام زمان(عج) است که به اجازه ایشان مقدرات بندگان مقدر خواهد شد.

استاد حوزه و دانشگاه در مورد اعمالی که موجب بهره مندی بیشتر بندگان از برکات این شب می شود ادامه داد: در شب قدر فرموده اند که ارزش هر کار خیری که در شب قدر انجام شود بهتر از هزار ماه است، یعنی اگر خدمتی به بنده ای از بندگان خدا شود، گرهی از مشکلات آنها باز شود، دعا و نماز و قرآن خوانده شود، صله رحم به جا آورده شود و هر کار خیر دیگری که انجام شود ثواب و ارزش آن برابر با ثواب ارزش چنین اعمالی در هزار ماه است؛ خاصه آنکه اعمال ویژه ای اعم از دعای های خاص، تلاوت برخی سوره‌ها، بیدار ماندن تا سحر، نماز خواندن و قرآن به سر گرفتن توصیه شده است.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به محدودیت‌های کرونایی و عدم امکان حضور گسترده در مساجد و دعاهای جمعی چگونه می‌توان در منزل نیز به همان اندازه از معنویات شب قدر بهره‌مند شد، گفت: اتصال به خداوند و استفاده های معنوی به میزان بریدن آدمی از تعلقات دنیایی و باور به به فضیلت های این شب بستگی دارد؛ کسانی که در دو دهه گذشته ماه مبارک رمضان یا در ماه رجب و شعبان از تعلقات و وابستگی‌های به دنیا بریده باشند، در شب قدرت لیاقت پیدا خواهند کرد تا بر سر سفره کرم پروردگار عالم بنشینند و به درگاه باری تعالی استغفار و طلب کمک کنند؛ چه این اعمال در مساجد و با حضور در جمع باشد چه در گوشه‌ای از خانه در این روزهای کرونایی و به صورت انفرادی.

حجت الاسلام مهدی گرجی با تأکید بر اینکه باید تلاش کنیم تا معنویات به دست آمده از شب های قدر را پس از ماه مبارک رمضان نیز حفظ و آن را به ماه مبارک رمضان سال آینده متصل کنیم افزود: حالات معنوی که در ماه مبارک رمضان اعم از انس با قرآن کریم، تقویت اراده و تقوا، شب زنده داری ها، کمک به دیگران و دیگر اعمال خوب و پسندیده ای که در ماه مبارک رمضان انجام می دهیم پس از آن نیز باید انجام شود و یا همین روزه داری داری در برخی از ایام هفته مانند دوشنبه و پنجشنبه یا اول، وسط و آخر هر ماه ادامه داشته باشد تا معنویات به دست آمده حفظ شود.

استاد حوزه و دانشگاه در پایان به بیان الگوهای عملی ائمه معصومین علیهم السلام و توصیه های آنها در شب قدر پرداخت و گفت: از حالات پیامبر(ص) روایت شده است که ایشان در شب های آخر ماه مبارک رمضان خیلی کم می خوابیدند و به قرائت قرآن و دعا و راز نیاز با خدا مشغول بودند. ابوذر نقل می کند که از پیامبر(ص) سؤال کردم که در این شب  از خدا چه خواسته‌ای داشته باشیم، ایشان فرمودند: سلامتی و عاقبت به خیری بخواهید.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.