مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: مراسم بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و سالروز پاسداشت زبان و ادب فارسی روز ۲۵ اردیبهشت ماه به صورت مجازی برگزار می‌شود.

بزرگداشت فردوسی در قالب مراسم مجازی برگزار می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، جعفر مروارید روز سه‌شنبه در نشست شورای سیاستگذاری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی خراسان رضوی در مشهد بر لزوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مصوب ستاد ملی مبارزه و مدیریت بیماری کرونا تاکید و بیان کرد: بر همین اساس تاکنون مجوزی برای برگزاری مراسم حضوری و جمعی مناسبت ۲۵ اردیبهشت ماه صادر نشده است.

وی افزود: به این ترتیب امسال برنامه‌های بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در قالب مراسمی از طریق فضای مجازی بدون حضور جمعی افراد برپا می‌شود. البته این مراسم  پس از اخذ مجوز ستاد ملی مبارزه و مدیریت بیماری کرونا به صورت حضوری برگزار خواهد شد.

دبیر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی خراسان رضوی همچنین اظهارداشت: پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز همزمان با "روز ملی فردوسی و پاسداشت زبان فارسی" منتشر شده و "وبینار" همایش تخصصی فردوسی هم به همت خردسرای فردوسی مشهد روزهای پنجم و ششم خرداد ماه آتی برگزار خواهد شد.

"وبینار" مخفف Web-based seminar به معنی برگزاری همایش مبتنی بر شبکه وب است که به صورت مجازی از طریق نرم‌افزارهای ویدیوکنفرانس اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین به مناسبت بیست ‌و چهارمین سالگرد سفر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی به منطقه باستانی توس که تیر ماه ۱۳۷۵ صورت گرفت برنامه‌های بزرگداشت فردوسی، اعطای نشان عالی فرهنگی هنری فردوسی، افتتاح جلوخان آرامگاه حکیم توس و همچنین مراسم بزرگداشت در همین محل به همت شهرداری مشهد، دانشگاه فردوسی و ادارات‌کل میراث فرهنگی، صنایه دستی و گردشگری و نیز فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی پس از پایان ماه مبارک رمضان از روز ۱۸ تیر ماه آتی به مدت سه روز اجرا خواهند شد.

مروارید گفت: شش نفر از فردوسی‌شناسان و استادان زبان و ادبیات فارسی نیز در مراسم اعطای نشان فرهنگی و هنری فردوسی مورد تجلیل قرار گرفته و نشان عالی فرهنگی هنری فردوسی به آنان اعطا خواهد شد. 

وی افزود: مصاحبه با فردوسی‌شناسان و انتشار آن در رسانه‌ها و فضای مجازی، انتشار کلیپهای مرتبط با فردوسی، مراسم شبهای شعر مجازی و نیز اکران تصاویر مفاخر و فردوسی‌شناسان در محیط فضای شهری از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی برای این مناسبت هستند.

یکی از استادان برجسته زبان و ادبیات فارسی نیز در نشست شورای سیاستگذاری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی خراسان رضوی گفت: با توجه به شرایط ویژه کشور بخاطر شیوع بیماری کرونا همچنین همزمانی روز ملی بزرگداشت فردوسی با ایام شهادت حضرت امیرالمومنین علی (ع) امام اول شیعیان زمان وبینار همایش تخصصی بزرگداشت روز ملی فردوسی به روزهای ۵ و ۶ خرداد ماه آتی آن هم به صورت مجازی موکول شده است. 

جعفر یاحقی به استادان حاضر در این ویبنار اشاره و بیان کرد: ۹ سخنران مقالات خود را در این چارچوب ارائه می‌دهند که هفت نفر آنها از داخل و دو نفر از خارج از کشور سخنرانی خواهند کرد. موضوع سخنان دکتر میرجلال‌الدین کزازی "کدیور و سیاهی"، دکتر ابوالقاسم اسماعیل‌پور "پرده‌خوانی داستانهای شاهنامه و خاستگاه مانوی آن"، دکتر بهمن نامور مطلق "تصویر شرارت و شقاوت در داستانهای شاهنامه"، پرفسور آنا کراسناولسکا از لهستان "آغاز آشنایی مردم لهستان با شاهنامه"، دکتر حسن آبادی از سوئد "نگاره‌های ترجمه ترکی شاهنامه"، دکتر قطب‌الدین صادقی "جاودانگی فردوسی"، دکتر فرزاد قایمی "نگاهی دیگر به فرجام کار رستم" و بالاخره عنوان سخنرانی دکتر فاطمه ماه‌وان "فتوکلاژ در نگاره‌های شاهنامه" است.

وی افزود: آدرس مجازی حضور در این ویبنار و نحوه برگزاری آن از طریق فضای مجازی اعلام خواهد شد.

۲۵ اردیبهشت ماه در سالنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران با عنوان "روز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی" نامگذاری شده است. 

شاعر حماسه‌سرای بزرگ ایران زمین، حکیم ابوالقاسم فردوسی که آفریده‌اش "شاهنامه" حاصل ۳۰ سال تلاش و مطالعه شبانه‌روزی وی همچنان بر تارک ادبیات جهان می‌درخشد، اوایل قرن چهارم هجری (سال ۳۱۹ خورشیدی) در روستای 'پاژ' از توابع توس خراسان در خانواده‌ای دهقان متولد شد و اواخر قرن چهارم (سال ۳۹۷ خورشیدی) در سن ۷۸ سالگی چشم از جهان فرو بست و در باغ متعلق به خود در زادگاهش به خاک سپرده شد. 

فردوسی در دوران جوانی با مطالعه سروده‌ها، متون پیشینیان و آشنایی با زبانهای پهلوی، عربی و همچنینن دیوانهای شاعران عرب‌زبان دانشی اندوخت که بعدها دستمایه او در سرایش شاهنامه شد.  
کودکی و جوانی فردوسی در زمان سلسله پادشاهی سامانیان سپری شد که از دوستداران ادب فارسی بودند لذا از ۳۰ سالگی آغاز به نگارش شاهنامه نمود و تا ۷۰ سالگی دست‌اندرکار تدوین و چندبار ویرایش آن بود. 

اثر جاودان فردوسی یکی از مهمترین اسناد مکتوب ایران زمین و ادبیات کهن پارسی، حماسه‌ای منظوم با حدود ۶۰ هزار بیت شامل اسطوره‌ها، افسانه‌ها و تاریخ چهار دودمان پادشاهی پیشدادیان، کیانیان، اشکانیان و ساسانیان ایران از ابتدا تا آغاز دوران اسلامی در سده هفتم است. این اثر حماسی شامل سه بخش "اسطوره، پهلوانی و تاریخی" که نفوذی عمیق در ادبیات جهان دارد و تقریبا به همه زبانهای رایج ترجمه شده، از سوی ادیبان بزرگی همچون "گوته و ویکتور هوگو" مورد ستایش قرار گرفته است.
فردوسی و اثر ماندگارش در ابعاد گسترده و مهم دیگری نیز تاثیرات بسیار زیاد از خود برجای گذاشته بطوری که به اعتقاد همه پژوهشگران متخصص در تاریخ و ادبیات، نقش شاهنامه فردوسی در پاسداری از "اصطلاحات و دستور زبان فارسی، حفظ عناصر ملی، ملیت و درونمایه‌های شالوده‌ای قومیت ایرانی، حتی احیا هنر نقاشی و خطاطی و همچنین توجه ویژه آن به تربیت و اخلاق" غیرقابل انکار است. 

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.