مقامات صهیونیستی از سال ۱۹۴۸ به این سو مجوز ساخت بیش از ۹۰۰ شهرک صهیونیست‌نشین را صادر کرده‌اند و به جز چند روستا در منطقه النقب و الجلیل، اجازه ساخت هیچ روستایی برای فلسطینی‌ها را نداده‌اند.

گزارشی از شرایط اسفناک فلسطینیان در اراضی اشغالی 1948

به گزارش قدس آنلاین ، سازمان آمریکایی «دیده‌بان حقوق بشر» در گزارشی نوشت که رژیم صهیونیستی علاوه بر نقض گسترده حقوق فلسطینیان کرانه باختری و غزه، فلسطینی‌های ساکنان مناطق اشغالی را هم در تنگنای شدیدی قرار داده است.

به نوشته خبرگزاری آناتولی، در این گزارش که امروز (سه شنبه) منتشر شد، آمده است که رژیم اسرائیل سیاست‌هایی در راستای نفع ساکنان یهودی و ایجاد محدودیت‌های شدید برای فلسطینیان در پیش گرفته است، به طوریکه که یک فلسطینی به سختی می‌تواند به مناطق اشغالی ورود پیدا کرده و اقدام به تهیه مسکن برای خود نماید.

«اریک گلدستون» مدیر بخش خاورمیانه‌ای این سازمان حقوق بشری، در این باره گفت که سیاست اسرائیل در داخل منطقه «خط سبز» فلسطینیان را در مناطق به شدت متراکم جا داده، در حالی که مناطق وسیعی را برای زندگی یهودیان در شهرک‌ها در نظر گرفته است.

او افزود: «این اقدامات در کرانه باختری همواره وجود داشته، اما رهبران اسرائیلی، سیاست تبعیض در ارائه زمین در داخل اسرائیل را هم در پیش گرفته‌اند.»

در این گزارش همچنین آمده است که رژیم اسرائیل به طور مستقیم بر ۹۳ درصد اراضی از جمله قدس شرقی اشغالی تسلط دارند. نهاد «حاکمیت اراضی اسرائیل» که یک نهاد دولتی صهیونیستی است، این اراضی را مدیریت کرده و دست به توزیع آن‌ها می‌زند؛ نهادی که تقریبا نیمی از اعضای آن را نمایندگان «صندوق ملی یهود» تشکیل می‌دهند، صندوقی که به شکل صریح در راستای مالکیت اراضی برای یهودی‌ها کار می‌کند. این صندوق همچنین ۱۳ درصد از اراضی سرزمین اشغالی را در اختیار دارد و به نمایندگی از رژیم صهیونیستی مسئول استفاده از آن‌ها برای اسکان یهودیان است.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر، در ادامه تأکید کرد که در پی سال‌ها اجرای سیاست‌های تبعیض‌آمیز، اکنون تعدادی از شهروندان فلسطینی در شهرک‌ها و روستای پرتراکم که امکان توسعه نیز ندارند، ساکن هستند و این در حالی است که رژیم اشغالگر، به شدت از طرح‌های توسعه در شهرک‌های یهودی‌نشین مجاور حمایت می‌کند. شهرک‌هایی که بر روی روستاهای تخریب شده فلسطینی‌ها در سال ۱۹۴۸ به بعد بنا شده است.

بنابراین گزارش، فلسطینی‌ها، ۲۱ درصد ساکنان سرزمین اشغالی را تشکیل می‌دهند، اما طبق آمار سال ۲۰۱۷ شهرک‌های فلسطینی‌نشین کمتر از سه درصد اراضی را شامل می‌شود.

حاکمان رژیم صهیونیستی از بین سال‌های ۱۹۴۹ الی ۱۹۶۶ صدها هزار دونم از اراضی فلسطینی‌ها را با احکام نظامی مصادره کرده و آن‌ها را در دهها منطقه محصور شده و با تراکم بالا جای دادند و به شدت بر رفت و آمد و تحرکاتشان نظارت دارند.

صهیونیست‌ها همچنین با استفاده از قوانین نظامی جدید اراضی فلسطینی‌های آواره را نیز به این عنوان که صاحبانشان دیگر در منطقه حضور ندارند، مصادره کرده‌اند.

طبق گزارش این نهاد حقوق بشری، به گفته یک مورخ که خواستار عدم افشای نامش شده، از بین سال‌های ۱۹۴۸ الی ۱۹۵۳، رژیم اسرائیل ۳۵۰ شهرک و روستا بر روی مناطقی که ساکنانش آواره شده‌ بودند، ساخته است. 

مقامات صهیونیستی همچنین از سال ۱۹۴۸ به این سو مجوز ساخت بیش از ۹۰۰ شهرک صهیونیست‌نشین را صادر کرده‌اند و به جز چند روستا در منطقه النقب و الجلیل، اجازه ساخت هیچ روستایی برای فلسطینی‌ها را نداده‌اند. 

 طبق جدیدترین آمار ادعای اسرائیل که در ۲۶ آوریل ۲۰۲۰ منتشر شد، تعداد فلسطنیان ساکن در اراضی اشغالی ۱۹۴۸، به عدد۱,۹۳۰,۰۰۰ رسیده است که ۲۱ درصد ساکنان این اراضی محسوب می‌شود. این تعداد همان ۱۵۴ هزار فلسطینی هستند که در سال ۱۹۴۸ حاضر به ترک خانه‌های خود نشده بودند.

هم اکنون پنج میلیون و ۹۸۶ هزار فلسطینی در کشورهای عربی و ۷۲۷ هزار فلسطینی در دیگر کشورهای جهان همان آوارگانی هستند که روزگاری مجبور به ترک خانه‌های خود در فلسطین شده بودند.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که پارلمان رژیم صهیونیستی قرار است فردا (چهارشنبه) اشغال ۷۲ هزار هکتار از اراضی دره اردن در کرانه باختری را تصویب کند. رخدادی که پس از ۱۹۶۷ به این سو بی سابقه خواهد بود و هشدار بسیاری از کشورهای جهان را در پی داشته است. 

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.