سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه امروز (سه‌شنبه) یونان، قبرس، مصر، فرانسه و امارات را به تلاش برای تشکیل «ائتلاف شیطان» متهم کرد.

واکنش جدید ترکیه به بیانیه ۵ کشور علیه فعالیت آنکارا در دریای مدیترانه و لیبی

به گزارش قدس آنلاین، پیش از این پنج کشور یونان، قبرس، مصر، فرانسه و امارات با انتشار بیانیه‌ای مشترک سیاست‌های آنکارا در شرق مدیترانه و لیبی را مورد انتقاد شدید قرار دادند. در واکنش به این بیانیه، حامی آکسوی، سخنگوی دستگاه دیپلماسی ترکیه پاسخ تندی داد و این پنج کشور را متهم کرد که تلاش می‌کنند تا «ائتلاف شیطان» به وجود آورند.

این سخنگو خاطرنشان کرد، این پنج کشور به دنبال آشوب منطقه‌ای و بی‌ثباتی در شرق مدیترانه و نیز قربانی کردن امید لیبیایی‌ها برای تحقق دموکراسی هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه تأکید کرد: ما از این کشورها می‌خواهیم مطابق با عقل سلیم و قوانین بین‌المللی عمل کنند.

وی افزود: صلح و ثبات در منطقه از طریق گفت‌وگوی اصیل و صادقانه قابل تحقق است، نه از طریق ائتلاف شیطان.

پیش از این، وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای تأکید کرد: بیانیه مشترک وزرای خارجه امارات، مصر، یونان، فرانسه و قبرس درباره دریای مدیترانه دلیلی بر دوگانگی معیارهای این کشورهاست.

در این بیانیه آمده است: ترکیه محاسبات این کشورها برای بی‌ثبات کردن منطقه و حمایت از کودتاچیان را ناکام گذاشت اما درباره مصر باید بگوییم که دولت حاکم در مصر به جای گفت‌وگو با ترکیه ترجیح داد تا از حقوق و منافع ملت خود در حوزه مدیترانه به سود قدرت‌های خارجی که به آنها اجازه مداخله داده است، چشم پوشی کند.

وزارت خارجه ترکیه در ادامه آورده است: هیچ چیزی جز خصومت با ترکیه دلیل آن نبوده تا امارات که هیچ ارتباطی با دریای مدیترانه ندارد، در این بیانیه حضور داشته باشد. برقراری ثبات در منطقه با تشکیل ائتلاف شرور محقق نخواهد شد و گفت‌وگو و همکاری شفاف و واقعی تنها راه تحقق آن است.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.