بی هیچ شک و تردیدی می‌توان ادعا کرد مسئله قیمت کالا در کشور ما منحصر به فرد است و مشابه دیگری نمی‌توان برای آن یافت؛ چراکه با نگاهی به قیمت کالاها در سایت‌های خارجی به خوبی می‌توان ثبات و قاعده‌مند بودن افزایش قیمت‌ها را مشاهده کرد.

حرکت بازار خودرو مشهد با دنده سنگین!

علی محمد زاده:

بی هیچ شک و تردیدی می‌توان ادعا کرد مسئله قیمت کالا در کشور ما منحصر به فرد است و مشابه دیگری نمی‌توان برای آن یافت؛ چراکه با نگاهی به قیمت کالاها در سایت‌های خارجی به خوبی می‌توان ثبات و قاعده‌مند بودن افزایش قیمت‌ها را مشاهده کرد.

در مقابل اما در کشور ما بی هیچ دلیلی حبوباتی که مثلاً یک هفته پیش زیر ۱۰ هزار تومان بوده به مرز ۳۰ هزار تومان می‌رسد یا اینکه قیمت خودرو در مدت چند ماه سیر صعودی دارد و تنها یک بهانه ظاهری دارد و آن افزایش قیمت ارز است حال آنکه رابطه قیمت ارز به تولیدات داخلی و به طور خاص بر حبوبات و یا میوه داخلی برای هیچ مصرف کننده‌ای روشن نیست.

بر همین اساس پس از ماه‌ها افزایش بی‌دلیل قیمت خودرو سرانجام متولیان کشوری به این باور رسیدند که اگر با احساس مسئولیت بیشتری وارد موضوع قیمت‌گذاری خودرو نشوند به زودی گرانی به سایر بخش‌ها هم سرایت کرده و اوضاع از کنترل دستگاه‌های ناظر خارج خواهد شد.

بنابراین با دستورات صادره، شورای رقابت چند روز پیش قیمت محصولات دو شرکت داخلی خودروساز را اعلام کرد که بر اساس آن مثلاً پرایدی که تا روز قبل به مرز ۸۰ میلیون تومان رسیده بود باید با محاسبه ۱۰ درصد سود به علاوه قیمت کارخانه چیزی نزدیک به ۴۸ میلیون تومان فروخته شود.

به همین بهانه روز گذشته با جست‌وجویی در سایت‌های فروش خودرو و گفت‌وگو با تعدادی از فعالان این بازار به بررسی تأثیر این قیمت‌گذاری در بازار پرداختیم.

•        عده‌ای که نمی‌خواهند ضرر کنند

مالکان چند خودرو که در سایت‌های فروش خودرو آگهی داده بودند همچنان بر قیمت چند روز پیش تأکید دارند و معتقدند تا زمانی که خودرو صفر با قیمت اعلامی وارد بازار نشده قیمت‌ها همان قیمت قبلی است و معلوم نیست این تصمیم اجرا می‌شود یا نه.

یکی از این افراد می‌گوید: من کمتر از ۱۰ روز قبل بیش از ۷۰ میلیون تومان برای خرید پراید مدل ۹۸ پرداخت کرده‌ام و حالا اگر بخواهم به قیمت اعلامی بفروشم بیش از ۲۰ میلیون تومان باید ضرر کنم چرا مدیران کشوری با سهل‌انگاری خودخواسته گذاشتند تا بازار به دست دلال‌ها اداره شود و سود بازار نصیب آن‌ها شده و حالا مصرف‌کننده نهایی باید ضرر کند.

وی معتقد است: متأسفانه در این حوزه هم مانند تمام بخش‌های دیگر واسطه‌گری بلای جان مصرف کننده‌ها شده و واسطه‌ها در چند ماه گذشته برای کسب سود بیشتر خودروهای خریداری شده خود را با رقم بالاتری عرضه کردند تا سود کنند و برایشان مهم نبود و نیست که پراید به ۱۰۰ میلیون تومان برسد.

شهروند دیگری می‌گوید: عده‌ای از دلال‌ها دلشان نمی‌خواهد حتی برای یک بار ضرر کنند و با ترفندهای مختلف به دنبال فروش خودروهای خریداری شده خودشان با قیمت‌های چند روز قبل هستند تا این گونه القا کنند که خودرو ارزان نشده است.

•        خریدار نایاب شد

یک فعال بازار خودرو می‌گوید: بر اساس یک عادت عمومی وقتی خودرو گران می‌شود تعداد خریدار هم زیاد می‌شود ولی در چنین شرایطی که بازار رو به ارزانی می‌رود خریداران نایاب می‌شوند و گویا منتظرند تا به پایین‌ترین حد برسد بعد اقدام به خرید کنند.

یک نمایشگاه‌دار دیگر هم می‌گوید: با حدود ۱۰ سال فعالیت در بازار خودرو با قاطعیت می‌گویم بخش زیادی از معاملات بازار خودرو مربوط به دلالان این حوزه هست و مصرف‌کننده واقعی نیستند بنابراین در وضعیت کنونی همان دلال‌ها هم از ترس ضرر بیشتر درصدد فروش خودروهایی هستند که با قیمت بالاتری خریده‌اند لذا در روز گذشته تعداد فروشنده‌ها زیاد شده است.

•        ارزانی پربرکت

با تمام این اوصاف بخش عمده‌ای از فعالان بازار خودرو بر این باور هستند که ارزانی خودرو موجب می‌شود تا تعداد معاملات بیشتر شود و برکت و سود بیشتری دارد و در زمان گرانی که تعداد معاملات کم می‌شود عده زیادی تلاش می‌کنند در همان معاملات اندکی که دارند سود بیشتری بکنند بر همین اساس می‌بینیم در زمان گرانی خودرو قیمت‌گذاری‌ها متفاوت و به دلخواه مالکان هست هر شخصی هر رقمی که دوست دارد اعلام می‌کند.

خلاصه اینکه پس از اعلام قیمت‌های جدید بازار خودرو یک بار دیگر در شرایط کسادی قرار گرفته و مصرف کنندگان نهایی خرسند از این توقف رشد قیمت‌ها هستند و تنها عده‌ای که به نیت سود بیشتر در روزهای گذشته اقدام به خرید خودرو کرده‌اند از این شرایط گلایه دارند لذا امیدواریم متولیان نظارتی و قیمت‌گذاری خودرو از این پس با دخالت و حضور بیشتر در بازار از تکرار شرایط قبلی جلوگیری کنند و دیگر شاهد جهش‌های بی‌دلیل قیمت‌ها حداقل در بازار خودرو نباشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.