مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد گفت: طبق آمار خوداظهاری تقریبا ۱۶ تا ۱۷ نفر تاکسیران به کرونا مبتلا شدند، این افراد همه مرد بوده و خانمی در بین آنها نبوده است.

ابتلای ۱۷ تاکسیران مشهدی به کرونا

به گزارش قدس آنلاین، احمد محبی در خصوص حمایت‌های صورت گرفته از رانندگان تاکسی در شرایط کرونا، اظهار کرد: بعد از ورود ویروس کرونا از اواخر اسفند ماه ناوگان‌هایی مانند قطار شهری و اتوبوسرانی تعطیل شد، اما تنها ارگانی که در حمل و نقل عمومی خدمات‌رسانی می‌کرد، تاکسی‌ها بودند که در سطح شهر فعالیت داشتند. ما پروتکل‌های بهداشتی که مطرح می‌شد و خودمان فکر می‌کردیم نیاز است را اجرا کردیم.

وی بیان کرد: خطوط تاکسیرانی ما به خطوط ویژه راه‌آهن، فرودگاه، پایانه مسافربری، تاکسی‌های گردشی و ۱۳۰ تا ۱۴۰ خطوط سطح شهر تقسیم می‌شود. در کنار آن تاکسی‌های بیسیمی مانند ۱۳۳، ۱۲۹، ۱۸۲۹، ۱۸۳۰، ۱۸۴۰ و ۱۸۸۰ را داریم، تاکسی‌های اینترنتی نیز به صورت غیر مستقیم نظارت می‌شود. در زمینه پروتکل‌های بهداشتی از روز اول با وسایلی که داشتیم شروع به ضد عفونی خودروها کردیم، اوایل امکانات کم بود و در زمینه ماسک و مایع ضد عفونی دست کمبود داشتیم. مقداری ماسک و مایع ضد عفونی دست در اختیار راننده‌ها قرار دادیم و خودروها را نیز ضد عفونی می‌کردیم.

محبی افزود: در هر خودرویی که مسافر می‌برد و برمی‌گرداند، داخل خودرو، دستگیره‌ها و اگر نیاز بود بیرون خودرو را ضد عفونی می‌کردیم. برای اینکه در سطح شهر هم فعال باشیم، دو ون و تعدادی تاکسی را مجهز کرده بودیم که در سطح شهر گشت می‌زدند و هرجا تعدادی تاکسی جمع شده بودند، آنها را ضد عفونی می‌کردند. کیوسک‌هایی نیز در سطح شهر داریم که مربوط به نظارت خطوط است، تمام این کیوسک‌ها به مایع ضد عفونی دست مجهز شدند که راننده‌ها هم می‌توانستند ضد عفونی کنند و هم مایع ضد عفونی تحویل بگیرند.

تاکنون حدود ۲۰ هزار لیتر مایع ضد عفونی دست در بین تاکسیرانان توزیع شده است

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد ادامه داد: چندین نوبت توزیع ماسک و مایع ضد عفونی دست نیز داشتیم که تاکنون حدود ۲۰ هزار لیتر مایع ضد عفونی دست را بین تاکسیرانان توزیع کردیم، هر کس هم الان به شرکت‌های کارگزاری و کیوسک‌ها مراجعه کند، مایع ضد عفونی در اختیارش قرار می‌دهیم. دستگاه‌هایی را در کیوسک‌های خطوط ویژه نصب کردیم که خودکار است، زائرینی که به خط ویژه فرودگاه، پایانه و راه‌آهن مراجعه می‌کنند، می‌توانند از این دستگاه استفاده کنند، ضمن اینکه خود راننده‌ها نیز از این مایع ضد عفونی دست استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه بحث مهم ما در خصوص پرداخت‌ها است، عنوان کرد: در سال‌های گذشته کاری را برای پرداخت‌ها انجام دادیم، اما به دلیل عدم همراهی مردم و اینکه خود تاکسیران‌ها رغبتی نداشتند، چندان موفق نبودیم. ویروس کرونا مثمر ثمر بود، برای اینکه مسائل بهداشتی رعایت شده، پولی رد و بدل نشود و مردم به صورت غیر نقدی پول پرداخت کنند، کیوآر کدهایی را با هماهنگی شرکت تاپ تهیه کردیم که در حال حاضر در ۱۰ هزار تاکسی نصب شده، تنها مردم باید ترغیب و تشویق شوند که پول نقد به راننده تاکسی پرداخت نکنند، راننده تاکسی نیز باید همکاری و همت داشته باشد که پول نقد نگیرد.

محبی اضافه کرد: این کیوآر کدها به گونه‌ای است که با گوشی هوشمند و نصب اپلیکیشن می‌توانند نسبت به پرداخت کرایه اقدام کند، پول به صورت آنلاین به حساب راننده می‌رود و نگرانی ندارد که دیرتر به حسابشان واریز ‌شود. آموزش‌های لازم را دادیم، خود شرکت تاپ نیز در قسمت‌های مختلف مستقر هستند و کسانی که برنامه را نصب نکردند می‌توانند برای نصب آن مراجعه کنند. این تاکید ما است که نباید پول نقد رد و بدل شود، باید در مردم فرهنگ‌سازی شده و در این زمینه کمک کنند. خود شرکت مشوق‌هایی از جمله قرعه‌کشی و شارژکیف پول در نظر گرفته است. بازرس‌های ما نیز در سطح شهر تاکید می‌کنند که این کار حتما انجام شود.

هزینه ۴۸۰ میلیارد تومانی نصب کاور در تاکسی‌ها

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد گفت: اخیرا در حال نصب کاورهایی هستیم که فنری بوده و قسمت راننده را از مسافر جدا می‌کند. نصب این کاورها حدود ۴۸۰ میلیارد تومان هزینه داشته و تاکنون حدود ۹ هزار و ۵۰۰ کاور توزیع شده، اما پیش‌بینی ما این است که تا ۱۱ هزار کاور نیز توزیع خواهد شد.

ابتلای ۱۷ تاکسیران مشهدی به کرونا

وی با اشاره به اینکه اقداماتی در زمینه غربالگری تاکسیران‌ها انجام دادیم، تصریح کرد: حدود ۱۰ اکیپ داریم که ۵ اکیپ مستقر و ۵ اکیپ سیار هستند، در سطح شهر گشت می‌زنند و تب‌سنجی را انجام می‌دهند، این اکیپ‌ها پرونده تشکیل داده و در صورتی که فردی مشکل داشته باشد، به درمانگاه معرفی می‌کنند تا تحت مداوا قرار گیرد. تاکنون ۱۱ تا ۱۲ هزار تاکسیران غربالگری شده و مساله خاصی نداشتیم. موردی در غربالگری نشان داده نشده، اما طبق آمار خوداظهاری تقریبا ۱۶ تا ۱۷ نفر مبتلا شدند داشتیم که ۳ تا ۴ نفر بهبود پیدا کرده و بقیه در منزل قرنطینه هستند. این افراد متبلا همه مرد بوده و خانمی مبتلا نشده است.

محبی بیان کرد: ما موضوع رعایت فاصله اجتماعی را به تاکسی‌ها ابلاغ کردیم که نباید بیش از ۳ نفر سوار کنند، مگر اینکه خانواده باشند، در غیر این صورت باید یک نفر جلو و دو نفر عقب سوار شوند. اگر راننده‌ای بیش از این تعداد سوار کند، مردم می‌توانند به عنوان بازرسان افتخاری ما با ۱۳۷ تماس بگیرند، کد روی ماشین یا صندوق عقب را به ما بدهند تا پیگیری کنیم. خود مردم نیز باید رعایت کرده و وقتی دو مسافر عقب ماشین است، سوار نشوند.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد با بیان اینکه شرایط سختی برای همه اقشار جامعه از جمله تاکسی‌ران‌های ما ایجاد شده است، عنوان کرد: راننده‌های تاکسی ما در اسفند ماه تنها ۷۰ تا ۸۰ درصد فعال بودند و اکثرا کاهش درآمد داشتند. ما تصمیم گرفتیم کمکی به آنها انجام دهیم، یکی بحث آبونمانی بود که خطوط پرداخت می‌کردند، با مصوبه‌ای که از شورای شهر گرفتیم، بنا شد تا به مدت چهار ماه یعنی از اسفند تا آخر خرداد بخشیده شود.

وی خاطرنشان کرد: تمدید پروانه‌های تاکسیران‌ها را پیگیری کردیم که تا انتهای اردیبهشت ماه نیاز به تمدید ندارند، بعد از آن هم ۵۰ درصد هزینه را پرداخت خواهند کرد. تهیه بسته حمایتی توسط شهرداری برای افراد بدسرپرست، بی‌سرپرست، حاشیه شهر و کارگران ساختمانی، مشمول تاکسیران‌ها نیز شد. ما بسته معیشتی را گرفتیم تا بین کلیه تاکسیران‌ها و کمک‌تاکسی‌ران‌ها که بیش از ۱۶ هزار نفر می‌شدند، تقسیم کنیم، این کار از ابتدای ماه رمضان شروع شد و دو روز پیش، آخرین روز توزیع بود.

فعالیت ۸۰ تا ۱۰۰ تاکسیران خانم در مشهد

محبی در خصوص بانوان تاکسیران، گفت: ما ۱۵۰ تا ۱۶۰ تاکسیران خانم داریم، اما شاید ۸۰ تا ۱۰۰ نفر فعال باشند. تمام موارد ذکر شده به بانوان نیز تعلق می‌گیرد، تنها کاری که جداگانه انجام شد و البته ربطی به کرونا ندارد این است که برای تمام بانوان لباس متحدالشکلی را در نظر گرفتیم تا در سطح شهر استفاده کنند، هزینه مانتو، شلوار و مقنعه را نیز دریافت نکردیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد با اشاره به اینکه در حال انجام پیگیری‌هایی به صورت کشوری هستیم، اسامی تعدادی از تاکسیرانان واجد شرایط و افرادی که وضعیت مالی مناسبی ندارند را به سازمان تاکسیرانی کشور دادیم، تصریح کرد: ما در حال پیگیری برای این افراد هستیم تا شاید وامی در اختیارشان قرار دهیم که برخی مشکلات آنها حل شود، اما هنوز صد در صد هماهنگ نشده است.

وی افزود: در خصوص بیمه تامین اجتماعی، به این دلیل که تاکسیرانان خود کارفرما هستند، بیمه بیکاری به آنها تعلق نمی‌گیرد، ما پیگیری کردیم تا بیمه بیکاری به آنها تعلق بگیرد، اما موفق نشدیم و نتوانستیم تاییدیه وزارت کار را بگیریم، البته قرار شد حق کارفرمایی را تا آخر اردیبهشت پرداخت کنند و مشکلی برای تاخیر نداشته باشند.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.