رئیس هیئت مدیره کانون زنان بازرگان خراسان رضوی گفت: در حال حاضر یکی از بزرگترین موانع پیش روی اشتغال بانوان، گرفتن تسهیلات بانکی است که برای گرفتن این تسهیلات نیاز به الزاماتی وجود دارد که شاید یک خانم نتواند در ابتدای فعالیت خود این الزامات را فراهم کند.

دریافت تسهیلات بانکی از بزرگترین موانع اشتغال بانوان است

به گزارش قدس آنلاین، نسرین یوسفی عارفی در ارتباط با علل رشد مشارکت اقتصادی بانوان در خراسان رضوی بیان کرد: خوشبختانه در دوره جدید مدیریت استان یک همگرایی خوبی بین تمام ارکان اجرایی درقالب قراردادهایی که به عنوان معین‌های اقتصادی منعقد شده به وجود آمده‌است  و این همگرایی باعث انگیزه ‌بیش‌تر برای حضور بانوان در فعالیت‌های اقتصادی می‌شود.

این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: بیش‌تر این فعالیت‌های اقتصادی در روستاها پیگیری می‌شود و در روستاها بیش‌ترین کسانی که در این برنامه‌های توسعه فعالیت می‌کنند، بانوان هستند، بنابراین از اصلی‌ترین دلایل افزایش مشارکت اقتصادی بانوان همگرایی دستگاه‌های اجرایی، حضور معین‌ها در روستاها و ایجاد تسهیل‌گری برای کسب‌وکار است.

وی افزود: امیدواریم موانعی که در حال حاضر نیز وجود دارد از میان برود و تمام دستگاه‌ها به‌طور یکنواخت بتواند خدمات ارائه کنند. با ایجاد دبیرخانه‌های کل از دستگاه‌های اجرایی می‌توان این همگرایی را حتی در بخش توزیع منابع مالی نیز رعایت کرد.

نرخ مشارکت اقتصادی زنان در استان باید حفظ شود

این کارآفرین خاطرنشان کرد: در استان خراسان‌رضوی تعداد بانوان با تعداد مردان تقریبا مساوی‌ است و دختران تحصیل‌کرده زیادی در سطح استان وجود دارند که در روستاها همراه‌ با خانواده خود بیش‌تر به مشاغل خانگی در حوزه صنایع‌دستی و کشاورزی به صورت گلخانه‌ای، گیاهان‌دارویی و... فعالیت می‌کنند.

یوسفی عارفی تصریح کرد: امیدوارم که با این مدل برنامه‌ریزی و حمایت دستگاه‌های اجرایی و مدیریت استان بتوانیم مشارکت اقتصادی را حفظ کنیم؛ چرا که امروز حفظ اشتغال با وجود بیماری کرونا و مسائل آن، مهم‌تر از ایجاد اشتغال جدید است.

وی در خصوص تاثیرموقعیت جغرافیایی در رشد مشارکت اقتصادی عنوان کرد: هنگامی که فعالیت اقتصادی اتفاق می‌افتد، زنجیره ارزشی شکل می‌گیرد. در این زنجیره ارزش از طراحی و تولید تا فروش و توزیع وجود دارد و اصولا کسب‌وکارهایی موفق هستند که زنجیره ارزش آن‌ها به‌هم نزدیک است.

این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: استان خراسان‌رضوی به جهت موقعیت سوق الجیشی که در بازار زائرپذیر امام‌رضا(ع) دارد، دارای مزیت‌های ویژه‌تری نسبت به سایر استان‌هاست، چرا که در واقع بازار بالفعلی در حوزه زائر وجود دارد.

رئیس هیئت مدیره کانون زنان بازرگان خراسان رضوی اضافه کرد: خوشبختانه قرار است تا معین‌ها برای دادن تسهیلات به کسب‌وکارها، ابتدا زنجیره ارزش آن را مورد بررسی قرار دهند و ببینند که آیا این کسب‌وکار فروش لازم را دارد و یا بازار مناسبی برای این کسب‌وکاروجود دارد و بدین شکل از رکود سرمایه این طرح جلوگیری شود.

یوسفی خاطرنشان کرد: به تازگی حوزه اقتصاد مقاومتی شهردادی مشهد اعلام کرده‌ که روستاهایی که فرآورده‌ها و تولیداتی دارند می‌توانند در بازارهایی که شهرداری تعبیه کرده‌ محصولات خود را به فروش برسانند و این نشان می‌دهد که زنجیره ارزش درحال رخ‌دادن است، چرا که ما همواره این مشکل را داشتیم که تولید می‌کردیم، اما بازار فروشی وجود نداشت، اما حال با کمک معین‌های اقتصادی این مشکل در حال حل‌شدن است و غالبا افراد به سراغ تولید محصولاتی می‌روند که یا معین‌ها بازار فروش آن را داشته‌ باشند و یا بتوانند این بازار را فراهم کنند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا نرخ مشارکت اقتصادی استان تهران در بین سه استان اول کشور دیده نمی‌شود، اظهار کرد: در استان تهران، نوع فعالیتی که برای اشتغال نیاز است، با فعالیتی که در روستاها برای بانوان ایجاد می‌شود، تفاوت دارد. برای مثال کسی که تحصیلات عالیه دارد، به‌دنبال مشاغل خانگی نخواهد رفت و فرآیندش را در استان بزرگی چون تهران نمی‌تواند پیگیری کند و این تفاوت در مشارکت اقتصادی، به پتانسیل‌های منطقه‌ای مربوط است. نمی‌توان گفت که اگر شرایط سیاسی یک منطقه رشد کرده است، مشارکت اقتصادی آن نیز افزایش خواهد یافت.

زنان ریسک‌پذیری بیشتری نسبت به مردان دارند

این فعال اقتصادی تشریح کرد: درگذشته بسیاری از مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و... مانند دیوارشیشه‌ای برای بانوان بوده‌ و در بسیاری از این مسائل اجازه ورود به آنان داده نمی‌شد، اما خوشبختانه در حال حاضر مشاهده می‌کنیم که در بسیاری از روستاها بانوان امور را به دست گرفته‌اند و به دلیل ریسک پذیری بالاتری که در بانوان نسبت به اقایان وجود دارد، به دنبال نوآوری درکسب‌وکار خود نیز هستند.

یوسفی‌عارفی  در خصوص لزوم ایجاد عدالت جنسیتی برای رشد بیش‌تر مشارکت اقتصادی بانوان گفت: درتمام دنیا برای رسیدن بانوان به سطحی برابر با آقایان در فعالیت‌های اقتصادی، نیاز به عدالت جنسیتی وجود دارد، برای این‌که اتفاق خوبی در این حوزه رخ‌دهد، نیاز است تا امتیازات ویژه‌تری برای بانوان درنظر گرفته‌شود، برای مثال اگر قراراست تسهیلات بانکی جهت اشتغال به بانوان داده ‌شود، بهتر است تا با نگاه ویژه‌تری این تسهیلات داده‌شود؛ چرا که درحال حاضر یکی از بزرگترین موانع پیش روی اشتغال بانوان، گرفتن تسهیلات بانکی‌ است که برای گرفتن این تسهیلات نیاز به الزاماتی وجود دارد که شاید یک خانم نتواند در ابتدای فعالیت خود این الزامات را فراهم کند.

وی تصریح کرد: امیدواریم این همگرایی که در استان اتفاق افتاده، با یک برنامه ریزی نهادینه شود و با تغییر مدیران استان، این همگرایی از بین نرود؛ چراکه در استان خراسان رضوی پتانسیل بسیار بالایی هم از نظر منابع انسانی و هم منابع مالی و بازار وجود دارد.

به گزارش ایسنا بر اساس اعلام مرکز آمار که نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در سال ١٣٩٨ را منتشر کرده زنان در استان‌ خراسان رضوی با ۲۹.۴ درصد بیشترین نرخ مشارکت اقتصادی در بین استان‌های کشور را در پاییز سال گذشته کسب کردند.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.