رشت- گیلان دومین استان درگیر در جریان شیوع کرونا در کشور بود که همین موضوع موجب شد تا به دلیل تعطیل تعطیلی مراکز اقامتی از پذیرایی میهمانان نوروزی معذور باشد اما با نزدیک شدن به فصل تابستان و هم‌چنین تعطیلات عید فطر لذا گمانه‌زنی‌ها برای موج جدید از سفر به این استان است که باید چاره‌اندیشی لازم در دستور کار قرار گیرد.

جولان مراکز غیرمجاز در سایه تعطیلی مراکز مجاز/بازگشایی سواحل با رعایت بهداشت

قدس آنلاین-گروه استان ها: از چابکسر در شرق تا آستارا در غرب گیلان دارای بیش از ۲۷۰ کیلومتر نوار ساحلی است که هرساله افزون بر ۳۰ میلیون گردشگر را به سمت خود جذب می‌کند.

از هنگامی‌که محدودیت تردد بین استانی و شهرها از ۲۳ فروردین‌ماه امسال در کشور برداشته‌شده لذا بسیاری از هم‌وطنان به دلایل مختلف ازجمله کاری و یا سیاحتی به این استان شمالی عزیمت می‌کنند اما تعطیلی بسیاری از مراکز تفرجگاهی و برخی مراکز اقامتی موجب شده تا مراکز غیرمجاز و خانه ویلاهای شخصی فرصت بیشتری برای جولان در این بازار پیدا کنند.

  مردم انتظار دارند

در همین راستا معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گیلان در جلسه ستاد ساماندهی سواحل و تفرجگاه‌های ساحلی استان با اشاره به لزوم فاصله‌گذاری اجتماعی، اعمال محدودیت‌هایی در ترددها و نیز بسته ماندن بسیاری از اماکن طبق اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا​​​​​​ افزود: به‌منظور حفظ سلامت شهروندان و جامعه، بازگشایی سواحل استان هم‌زمان با فصل گرما ، متأثر از مدیریت شیوع این بیماری خواهد بود.

 محمود قاسم نژاد با اشاره به آغاز فصل گرما و پیش‌بینی‌ها مبنی بر ورود گردشگران به استان از ماه آینده، یکی از اهداف اصلی در ساماندهی سواحل را فراهم‌سازی تسهیلات لازم برای عموم مردم در جهت ایجاد تفریحات سالم عنوان و تصریح کرد: مردم درباره اعلام سیاست‌های استان در خصوص بهره‌گیری از سواحل انتظاراتی دارند.

وی تأکید کرد: لازم است ضمن توجه به رعایت پروتکل‌های مراقبتی، برنامه‌ریزی برای بازگشایی و فعالیت طرح‌های سالم‌سازی دریا با رعایت موارد بهداشتی صورت گیرد. 

قاسم نژاد همچنین از مدیران طرح‌های ساحلی خواست نسبت به جانمایی محدوده پارکینگ، سرویس بهداشتی مجزا و دوش‌های حمام اقدام کنند.

جلوگیری از ضرر صنایع گردشگری

در همین حال مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با اشاره به برداشته شدن محدودیت های تردد و از سوی دیگر سیر نزولی مبتلایان به کرونا در گیلان می گوید: این موضوع احتمال حضور مسافران  را در استان افزایش داده است.

مسعود حلاج پور می افزاید: حدود ۱۰۰ واحد اقامتی شامل هتل ، هتل آپارتمان ، مراکز گردشگری ،سرگرمی  و تفریحی و همچنین خانه مسافرها در نوارساحلی ۹ شهرستان استان مستقر هستند ؛ بنابراین  از مدیریت ستاد کرونای استان می خواهیم که  قبل بازگشایی سواحل ، این مراکز نیز بازگشایی شوند.

وی تصریح می کند: همچنین بازگشایی واحدهای اقامتی و مسافر کاشانه ها  با رعایت  طرح فاصله گذاری هوشمندهمچون  واحدها و خدمات دیگر از قبیل ناوگان حمل و نقل عمومی از خسارت بیشتر به این صنف جلوگیری می کند.

افزایش مراکز غیرمجاز

معاون گردشگری اداره کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دستی گیلان نیز  بابیان اینکه تداوم تعطیلی تأسیسات گردشگری عرصه را برای فعالیت‌های غیرمجاز در این حوزه باز می‌گذارد  بیان می کند در صورت  ادامه بسته بودن مراکز اقامتی و تأسیسات گردشگری، افزایش فعالیت مراکز اقامتی غیرمجاز با چالش جدی‌تری در پیشگیری و کنترل کرونا در استان مواجه خواهیم بود.

حمیدرضا آذر پور ادامه می دهد: بازگشایی واحدهای اقامتی و مسافر کاشانه‌ها با رعایت طرح فاصله‌گذاری هوشمند همچون واحدها و خدمات دیگر از قبیل ناوگان حمل‌ونقل عمومی از خسارت بیشتر به این صنف جلوگیری می‌کند ضمن آنکه بر این نظارت‌ها دقیق است اما در فعالیت  بخش‌های غیرمجازی این کنترل‌ها و موضوع رعایت پروتکل‌های بهداشتی قابل ارزیابی نیست.

وی خاطرنشان می کند: با ظرفیت‌های حوزه بهداشت و درمان و با نظارت‌های دقیق اداره کل میراث، گردشگری و صنایع‌دستی به‌عنوان دستگاه متولی و کمک جامعه گردشگری در راستای پروتکل‌های صادرشده از سوی ستاد مرکزی مقابله با کرونا می‌توانیم همانند سایر استان‌ها و البته سایر اصناف استان گیلان نسبت به بازگشایی تأسیسات گردشگری اقدام کنیم.
 


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.