بورس تهران امروز نیز با فشار عرضه مواجه بود و در نهایت با افت بیش از ۳۷۰۰ واحدی شاخص کل به معاملات این هفته پایان داد. در حالی که روند روز گذشته این نماگر پرنوسان بود و در نهایت مسیر نزولی را انتخاب کرد، امروز اما از افت شاخص کل نسبت به روز سه‌شنبه کاسته شد و در عین حال شاهد فروکش نسبی عرضه‌ها بودیم.

انتظار بازگشت بورس به روند صعودی/ استفاده از ظرفیت صندوق‌ها برای کنترل ریسک

به گزارش خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین، بورس تهران در ادامه معاملات روز سه‌شنبه، امروز(چهارشنبه) نیز با فشار عرضه مواجه بود و در نهایت با افت بیش از ۳۷۰۰ واحدی شاخص کل به معاملات این هفته پایان داد. روند روز گذشته این نماگر پرنوسان بود اما در نهایت مسیر نزولی را انتخاب کرد. با این حال امروز از افت شاخص کل نسبت به روز سه‌شنبه کاسته شد و در عین حال شاهد فروکش نسبی عرضه‌ها بودیم. همچنان عطش خرید به ویژه در قیمت‌های منفی خودنمایی می‌کرد. جایی که ارزش معاملات خرد سهام از ۱۸ هزار میلیارد تومان فراتر رفت و معامله‌گران حقیقی بار دیگر نبض بازار را در دست گرفتند و خالص خرید مثبتی را رقم زدند. شرایطی که می‌تواند نشانه‌ای از پایان استراحت شاخص سهام باشد. با این حال دو روز تعطیل پایان هفته، رخدادهای داخلی و شرایط بازار جهانی می‌تواند در روند هفته آتی بازار سهام اثرگذار باشد.

در نخستین دقایق بازار قرار گرفتن عرضه قریب به اتفاق سهام در کف‌های مجاز قیمتی سبب شد تا نماگر اصلی سهام ریزش بیش از ۱۳ هزار واحدی را تجربه کند و در مرز سقوط از کانال یک میلیون واحد قرار گیرد. در میانه‌های بازار اما بازگشایی نماد شرکت فولاد مبارکه اصفهان که دومین شرکت بزرگ بورس تهران از منظر ارزش بازار محسوب می‌شود به مدد شاخص کل آمد و این نماگر را به محدوده مثبت هدایت کرد. «فولاد» که روز یکشنبه به دلیل رشد قیمت بیش از ۵۰ درصدی در ۱۵ روز معاملاتی متوقف شده بود، امروز پس از انتشار اطلاعات حاصل از برگزاری کنفرانس اطلاع رسانی روی سامانه کدال به گردونه معاملات بازگشت و با رشد حدود ۴ درصدی همراه شد و شاخص کل را نیز مثبت کرد. این وضعیت اما دوام چندانی نداشت و رفته رفته از ارتفاع نماگر سهام کاسته شد و مجددا به محدوده منفی خزید. فشار عرضه در دو روز اخیر چنان است که نماد تازه‌وارد شستا که هفته گذشته شاهد سفارش خرید و فروش در محدوده مثبت ۱۰۰ درصد بود، در دو روز معاملات اخیر در کف مجاز قیمتی دادوستد می‌شود. امروز نیز سهام شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی سرخ‌پوش بود و تنها توانست در دقایق پایانی معاملات خود از صف فروش رهایی پیدا کند.

در مجموع از ۳۰۵ نماد فعال بورسی طی معاملات روز چهارشنبه، ۱۱۴ نماد با رشد قیمت پایانی همراه شده و ۱۸۹ نماد منفی شدند. در این میان شاهد شکل‌گیری صف فروش سنگین به ارزش ۱۷۲۳ میلیارد تومان در ۱۵۸ نماد بورسی بودیم و در مقابل تنها ۴۴ نماد با مازاد تقاضا به ارزش ۸۳۹ میلیارد تومان با صف خرید همراه شدند. این آمار اما به استثنای نماد معاملاتی شرکت سایپا بود. «خساپا» امروز نیز در فاز سوم معاملاتی دادوستد شد و شاهد تشکیل صف خریدی طولانی به ارزش حدود ۱۴۰۰ میلیارد تومان در سقف مجاز روزانه بود. با این حال نتوانست باری از روی دوش شاخص کل بردارد.

در مجموع طی معاملات روز جاری بورس تهران بیش از ۱۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون سهم به ارزشی بالغ بر ۱۸ هزار میلیارد تومان مورد مبادله قرار گرفت. با این کارنامه بازدهی شاخص کل از ابتدای سال جاری به ۹۸.۴ درصد محدود شد و پرونده هفتگی این بازار نیز با رشد ۴.۱ درصدی این نماگر بسته شد.

نقدینگی مانع از اصلاح طولانی مدت بورس

علی محمدپور، کارشناس بازار سهام در خصوص شرایط فعلی بورس تهران اظهار کرد: کاهش نرخ سود بانکی و همچنین حمایت‌هایی که دولت از بازار سرمایه تا حدود زیادی توجیه‌کننده رشد شاخص بورس و قیمت سهام شرکت‌ها در شرایط کنونی است و باید به این مولفه‌ها مواردی همچون رکود سنگین حاکم بر سایر بازارها و نیز انتظار تداوم رشد و رونق بازار سهام را نیز اضافه کرد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: با توجه به این که حضور تازه‌واردان به بازار سرمایه این روزها بیش از هر زمان دیگری نمود دارد، باید تلاش کنیم از این فرصت برای فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی مناسب و موثر استفاده کرده تا بدین ترتیب اعتماد و ماندگاری سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه را افزایش دهیم.

وی با اشاره به افت‌ شاخص بورس و قیمت سهام شرکت‌های مختلف در چند روز گذشته گفت: علاوه بر اصلاح و استراحتی که کلیت بازار بویژه شاخص در ارتفاع یک میلیون واحد نیاز دارد، جو روانی حاکم بر بازار برای خرید برخی نمادها نیز به افزایش عرضه‌ها اضافه کرد.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص دلایل این رفتار سرمایه‌گذاران و نیز چرایی جذاب بودن نمادهای معاملاتی برخی نماد ها برای سهامداران گفت: نماد این گروه چند ماه است که در تالار شیشه‌ای غایب هستند و از رشدهای اخیر بازار جامانده‌اند، از طرفی دیگر بحث تصویب و اجرای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها نیز به جذابیت این نمادها برای خرید کمک کرده است و به همین دلیل شاهد تمایل بازار برای نقد کردن سایر سهم‌ها و خرید این نماد های معاملاتی طی چند روز گذشته بوده‌ایم.

وی اذعان داشت: نکته قابل توجه در خصوص کلیت بازار سرمایه این است که در روزهای منفی بازار حجم و ارزش معاملات به بالاترین حد در تاریخ بورس در کشور رسیده است که این موضوع حکایت از تداوم حضور نقدینگی در بازار و ادامه امیدها به رشد و رونق بازار سهام دارد و به همین دلیل در صف‌های فروش و شرایط منفی بازار نیز سهام شرکت‌های مختلف خریدار دارد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: کماکان ایجاد اختلال در سامانه‌های معاملاتی دادوستد سهام شرکت‌ها را با مشکل مواجه می‌کند و باید برای این حجم از نقدینگی و معاملات در اسرع وقت فکری کرد.

وی همچنین در توصیه به سهامداران بویژه تازه‌واردان توصیه کرد: از ظرفیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای کنترل ریسک خود در این بازار استفاده کنند.

رشد سهام در سایه افزایش نقدینگی و رکود حاکم بر دیگر بازارهای سرمایه گذاری

«یاسر فلاح» مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس نیز در رابطه با روند کنونی بورس گفت: این روزها حجم بسیار بالایی از نقدینگی به سمت بازار سهام حرکت کرده که عامل اصلی رشد قیمت ها است. در واقع به قاطعیت می توان گفت که چیزی به نام دستکاری قیمتی در بورس نداریم.

مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس افزود: در برخی از روزهای معاملاتی شاهد مبادلاتی با حجم ۲۰هزار میلیارد تومان نیز در بازار هستیم. این در حالی است که معاملات بورس در تابستان سال ۹۵ بسیار اندک بود. چنین رشد معاملاتی که از ورود نقدینگی زیاد نشأت گرفته است، عاملی مهم برای تحقق رشدهای اخیر بازار سهام است.

انتهای پیام/

یاسر فلاح عامل دیگر در رشد بازار سهام را رکود حاکم بر دیگر بازارهای سرمایه گذاری موازی عنوان کرد و افزود: در حال حاضر بازار دلار، طلا و مسکن با روندی رکودی و بعضا کاهشی مواجه شده است. بنابراین طبیعی است که سرمایه های موجود در این بازارها به سمت بازار سرمایه کوچ کند.

به گفته مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس، تاثیر ارزش جایگزینی بر سود شرکت ها، رشد قیمت کالاها در بازارهای جهانی و همچنین نوسانات قیمت نفت از دیگر موارد تاثیر گذار بر رشد اخیر مولفه های بورسی است.

بازار جهانی در مسیر بهبود

هفته گذشته برای نخستین بار، بازار وجوه آتی فدرال رزرو انتظار نرخ بهره منفی برای اقتصاد آمریکا را در محاسباتش لحاظ کرد. یکی از متغیرهای اثرگذار بر چشم‌انداز نرخ بهره‌ای فدرال رزرو، داده‌های تورمی اقتصاد آمریکا است. نرخ تورم ماهانه این کشور مطابق با انتظارات به منفی ۰.۸ درصد کاهش پیدا کرد. نرخ تورم سالانه این کشور در حالی که انتظار می‌رفت از ۲.۱ درصد به ۱.۶ درصد کاهش پیدا کند به ۱.۴ درصد رسید. با این داده‌های تورمی تحلیلگران انتظار دارند تا فدرال رزرو به نرخ‌های بهره منفی نیز فکر کند.

ترامپ در هفته اخیر گفته بود که ایالات متحده نیز باید هدیه نرخ‌های بهره منفی را بپذیرد. کاهش نرخ بهره طبیعتا از قیمت کالاها حمایت خواهد کرد. ضمن آنکه افق بازار فلزات پایه در ماه‌های آینده مثبت است. دلیل اصلی و مهم آن این است که فعالیت‌های اقتصادی در بسیاری از کشورها در حال شروع است و انتظار می‌رود تقاضا برای فلزات پایه افزایش یابد.

البته نباید امیدوار بود که قیمت ها به سرعت به وضعیت مناسب چندماه پیش خود بازگردند. این مهم در صورت تحقق می‌تواند بر روند سهام کالایی در بورس تهران نیز اثرگذار باشد. به ویژه آنکه حدود ۶۰ درصد از سهم بورسی را شرکت‌های کامودیتی‌محور تشکیل داده‌اند و افزایش قیمت سهام این بنگاه‌های اقتصادی می‌تواند شاخص کل را صعودی کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.