مارک ویلموتس بلژیکی در تازه‌ترین اظهارنظر خود مدعی شده قرارداد منعقد شده میان او و طرف ایرانی که در بروکسل به امضای طرفین رسیده دستکاری شده است و این تخلف بر خلاف اصول اولیه و حرفه ای فوتبال جهان است.

 قدس آنلاین: مارک ویلموتس بلژیکی به پشتوانه حمایت‌های همسرش همچنان به دنبال دریافت غرامت چند میلیونی از فدراسیون فوتبال است، به همین بهانه در تازه‌ترین اظهارنظر خود مدعی شده قرارداد منعقد شده میان او و طرف ایرانی که در بروکسل به امضای طرفین رسیده دستکاری شده است و این تخلف بر خلاف اصول اولیه و حرفه ای فوتبال جهان است. ماجرا از این قرار است که تاج پس از ملاقات با ویلموتس و همسرش در سفارت ایران در بروکسل، به دلایلی نامشخص همراه او سفارت را ترک می‌کند و در محلی دیگر سر کلیات و جزئیات به توافق می‌رسند. ویلموتس ادعا کرده در قرارداد مورد توافق در بروکسل به هیچ عنوان بند سه ماه حقوق برای فسخ نبوده و ایران با علم به اینکه او به زبان انگلیسی تسلط ندارد و قرارداد را در تهران نخواهد خواند، این بند را گنجانده‌اند. ویلموتس تأکید کرده به دلیل اعتماد به ایران چنین اقدامی کرد ولی فدراسیون فوتبال سر او کلاه گذاشت. البته مارک ویلموتس در حالی به ایران اتهام زده که خودش نشان داد در قرارداد با تیم ملی تنها به دنبال کاسبی و پول بوده است. او که فقط ۶ ماه با ایران همکاری کرد و کمتر از ۳۰ روز در تهران بود و دو میلیون یورو هم گرفت!

*مفاد جنجالی

در برابر این اظهارنظر جنجالی محمود اسلامیان نایب رئیس فدراسیون فوتبال مدعی شد ویلموتس هر آنچه دوست دارد را می‌گوید اما اظهارات او چه اهمیتی دارد، آنچه ارزش قانونی دارد مفاد قرارداد فی مابین است که در آن مستنداتی وجود دارد که نشان می‌دهد فدراسیون فوتبال صاحب حق است و اعتراضی به آن وارد نیست.

جدا از دعوای حقوقی فی مابین ویلموتس و فدراسیون فوتبال نکته مبهم اینجاست که نگارش قرارداد فدراسیون با سرمربی وقت به چه شکلی بوده که هر روز گوشه ای جنجالی از مفاد آن به رسانه درز پیدا می‌کند؟

مهدی تاج و نگارندگان این قرارداد به چه شکلی مفاد قرارداد را تنظیم کردند که حالا طرف مقابل با خلف وعده‌های فراوان و عدم مسئولیت پذیری به این ترتیب خواهان دریافت غرامت است؟

*غرامت سنگین

تا به امروز بارها عنوان شده ویلموتس به دنبال سهم بیشتر از حقوقش هست و همسرش در تدارک این است بتواند با دانش حقوقی خود غرامتی چند میلیون یورویی از فوتبال ایران بگیرد، این اظهارات یک پاسخ مشترک از سوی مسئولان ایران داشته که هیچ خطری فوتبال ایران را تهدید نمی‌کند اما با رجوع به سابقه دعواهای حقوقی بین المللی فدراسیون فوتبال و باشگاه‌ها تا به امروز در ۹۹ درصد پرونده‌های حقوقی بازنده بودند از این رو دغدغه‌ها افزایش می‌یابد و بیم این می‌رود فدراسیون فوتبال در اقدامی دور از انتظار مجبور به پرداخت غرامت سنگین به سرمربی ناکارآمد تیم ملی فوتبال ایران شود.

*پنهان کاری فدراسیون

اما یک مسئله بسیار مهم و ضروری که برای منتقدان و صاحب نظران زمینه ایجاد شک و تردید را به وجود آورده موضوع پنهان کاری فدراسیون فوتبال در قبال این قرارداد بحث برانگیز است.

کارشناسان حقوقی مدعی هستند در صورت انتشار مفاد قرارداد منعقد شده میان فدراسیون و ویلموتس به راحتی می‌توان سیر این پرونده را تشخیص داد اما عدم انتشار این قرارداد از سوی فدراسیون بسیار سؤال برانگیز است!

فدراسیون در توجیه رفتار خود مدعی است دلیلی بر انجام این کار نیست و به دلیل مفتوح بودن پرونده ممکن است کارشکنی صورت بگیرد اما کارشناسان و منتقدان بر این باورند فدراسیون برای جلوگیری از هجمه جدی منتقدان به مدیریت فوتبال از انجام این کار طفره می‌رود چون ممکن است با انتشار متن قرارداد عدم تسلط کافی بر نگارش قرارداد از سوی نگارندگان داخلی فاش شود.

* عدم دسترسی به متن قرارداد

یکی از اعضای کنونی مجمع فدراسیون فوتبال که این روزها بر سر این موضوع و مسئله تغییرات اساس‌نامه فوتبال پیگیری‌های حقوقی زیادی را انجام داده است به قدس می‌گوید: ما بنا را بر سلامت مسئولان فدراسیون در این ماجرا می‌گذاریم اما وقتی مقاومت در قبال دسترسی به متن قرارداد ویلموتس و فدراسیون صورت می‌گیرد مشخص است یک جا به شدت مشکل دارد. با این وجود ما به صورت رسمی از هیئت رئیسه درخواست کردیم قرارداد را در اختیار ما قرار دهند اما در پاسخ شنیدیم قرارداد محرمانه است، مگر ممکن است عضو مجمع خواهان سندی قانونی باشد اما به بهانه محرمانه بودن آن را پنهان کنند؟ اینجاست که باید به ماجرا شک کرد!

*قرارداد قرضی

ماجرای پول ویلموتس فقط همین شکایت ۶ میلیون یورویی نیست و ۲ میلیون یورو پرداختی به این مربی هم جزو قرض‌های فدراسیون فوتبال است که به یک شرکت داخلی دارد. قرضی که فدراسیون فوتبال بابت آن به شرکت شستا چک داده بود و در موعد مقرر (آخر ماه فروردین) نقد نشد تا اوضاع وخیم‌تر شود.

روزهای سخت و ماجراهای پیچیده فدراسیون ادامه دارد. حالا تمام این ارقام با توجه به تحریم‌های بانکی ایران و عدم دسترسی به حساب بانک‌های بین‌المللی باید با درخواست فدراسیون فوتبال از محل حسابمان نزد فیفا پرداخت شود. اینکه اکنون چقدر در فیفا پول داریم، شاید روشن کند که چگونه باید با مشکلات مالی از جمله تعهدات و شکایت‌های حقوقی روبه‌رو شویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.