شنیده‌اید مرغ یک پا دارد؟ این‌روزها آمریکایی‌ها به طور عملی دارند این ضرب‌المثل را نمایش می‌دهند.

ژست اعتراضی ترامپ برای مدیریت انتخابات

قدس آنلای: شنیده‌اید مرغ یک پا دارد؟ این‌روزها آمریکایی‌ها به طور عملی دارند این ضرب‌المثل را نمایش می‌دهند. از سنا گرفته تا سیا معتقد شده‌اند که کار، کار چین است. اگرچه پیش از این نهادهای اطلاعاتی آمریکا گفته بودند «ویروس کرونا ساخته دست انسان نیست» اما انگار زور ترامپ به همه چربیده و هر طور شده می‌خواهد به دنیا اثبات کند که مدیریتش نقصی نداشته و این ۹۰هزار کشته‌ای که روی دست آمریکا مانده، چین باعث و بانی‌اش است. البته ترامپ این بار ادبیاتی متفاوت انتخاب کرده و گفته است: «چین موجب شده ویروس به بقیه نقاط دنیا منتقل شود». اگرچه چین بارها تأکید کرده به محض مطلع شدن از میزان همه‌گیری ویروس، به سازمان جهانی بهداشت اطلاع داده و همزمان خودش اقدام‌های پیشگیرانه را انجام داده اما آمریکایی‌ها کوتاه نمی‌آیند.

فیل‌ها به جنگ اژدها می‌روند

کار به همین دعواهای لفظی ختم نشده و روز گذشته سنای آمریکا هم دست‌به‌کار شد تا علیه چین طرح تصویب کند. به گزارش یورونیوز، گروهی از اعضای جمهوری‌خواه سنای آمریکا، طرحی را ارائه کردند که براساس آن رئیس جمهور این کشور امکان وضع تحریم علیه چین در صورت عدم پاسخگویی پکن در مورد شیوع ویروس جدید کرونا را خواهد داشت.

این طرح که «قانون پاسخگویی برای کووید ۱۹» نام دارد به دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده ۶۰ روز فرصت می‌دهد که به کنگره اطمینان دهد چین «توضیحات کامل» در مورد شیوع ویروس کرونا را ارائه داده است. مصادره اموال، ممنوعیت ورود اشخاص و لغو ویزاهای ورود به آمریکا از جمله این تحریم‌ها خواهد بود. دولت ایالات متحده همچنین این اختیار را خواهد داشت تا دسترسی شرکت‌ها و بانک‌های چینی به بازار آمریکا را محدود کند.

سیا: چین به بهداشت جهانی فشار آورده است

سازمان سیا هم در گزارشی مدعی شده است چین به سازمان بهداشت جهانی فشار آورده تا هشدارها را دیرتر منتشر کند. به گزارش دیلی‌میل، سیا در این گزارش گفته است: فشار چین به سازمان بهداشت جهانی در ماه ژانویه و در حالی که ویروس در حال پخش شدن در سراسر جهان به شکلی پنهان بوده، رخ داده؛ در حالی که همزمان چین نیز به ذخیره و احتکار تجهیزات پزشکی و اقلام محافظتی ساخت آمریکا و کشورهای دیگر پرداخته است. نشریه نیوزویک آمریکا هم به نقل از دو مقام اطلاعاتی این کشور در گزارشی نوشت، سازمان سیا این ارزیابی را در یک سند با عنوان «سازمان ملل-چین: سازمان بهداشت جهانی هوشیار اما بدون بدهی به چین» مطرح کرده است.

به گزارش ایسنا، این دومین گزارش اطلاعاتی غربی‌هاست که نتیجه می‌گیرد چین، سازمان بهداشت جهانی را به منظور کم اهمیت اعلام کردن ریسک شیوع کرونا زیر فشار قرار داده است. چندی پیش نشریه اشپیگل آلمان در گزارشی فاش کرد، یک سند اطلاعاتی این کشور نیز تصریح داشته: شی جین‌پینگ، رهبر چین شخصاً تدروس آدهانوم، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی را زیر فشار قرار داده است. این نشریه آلمانی این گزارش را با استناد به اطلاعات دریافتی از سرویس اطلاعاتی فدرال آلمان منتشر کرد. بر اساس گزارش سرویس اطلاعاتی فدرال آلمان، شی‌جین‌پینگ، رهبر چین در تاریخ ۲۱ ژانویه از تدروس آدهانوم دبیرکل سازمان بهداشت جهانی خواسته در انتشار اطلاعات مربوط به انتقال ویروس کرونا بین انسان‌ها و صدور هشدار درزمینه همه‌گیری کرونا دست نگه دارد.

سازمان بهداشت جهانی تکذیب می‌کند

با این حال سازمان بهداشت جهانی در بیانیه‌ای پس از انتشار این ادعاها، آن‌ها را «بی اساس و نادرست» خواند. سازمان بهداشت جهانی به نشریه نیوزویک گفت: ما در خصوص بحث‌های خاص با کشورهای عضو اظهار نظر نمی‌کنیم اما می‌توانیم بگوییم سازمان بهداشت جهانی در تمامی طول مدت همه‌گیری ویروس، مطابق با حکمش به عنوان سازمانی مدرک‌محور و فنی و متمرکز بر محافظت از تمامی مردم در هر جایی عمل کرده است.

سازمان بهداشت جهانی همچنین گفت: تدروس در تاریخ‌های ۲۰ و ۲۱ یا ۲۲ ژانویه هیچ ارتباطی با شی جین‌پینگ برقرار نکرده، اما در تاریخ ۲۸ ژانویه با این رئیس جمهور در پکن دیدار کرده است. این در حالی است که سازمان بهداشت جهانی درنهایت ۳۰ ژانویه وضعیت اضطراری برای سلامت عمومی در جهان در زمینه شیوع کرونا اعلام کرد هر چند در همان زمان تأکید داشت چین مقصر این وضعیت نیست و مدیریت چین در قبال بحران را تحسین کرد.

در مقابل چین هم به این اتهام‌ها پاسخ داده و آمریکا را به «بدنام کردن» و «حمله دیوانه‌وار» متهم کرده است. ایستگاه تلویزیونی مرکزی چین در یادداشتی از سیاستمداران آمریکایی خواسته ذهنیت جنگ سرد خود را تغییر دهند، چرا که رفتار آن‌ها یادآور دوره مک‌کارتی است و این روش آمریکا را هرروز با فاجعه‌ای بزرگ‌تر روبه‌رو می‌کند.

آمریکایی‌ها از ترامپ برگشته‌اند

دعواهای لفظی چین و آمریکا در چند ماه اخیر بیشتر شده و با افزایش تعداد قربانیان کرونا در آمریکا، لحن مقام‌های آمریکایی تندتر می‌شود. همزمان نتایج نظرسنجی جدیدی نشان می‌دهد، بیشتر آمریکایی‌ها در یک ماه گذشته منتقد عملکرد دونالد ترامپ شده‌اند.

نظرسنجی خبرگزاری رویترز – ایپسوس که دوشنبه و سه شنبه انجام شد، نشان می‌دهد ۵۶ درصد آمریکایی‌ها از عملکرد ترامپ راضی نیستند و این عدم محبوبیت نسبت به نظرسنجی پیشین ۵ درصد افزایش نشان می‌دهد. این نتایج همچنین نشان می‌دهند ۴۶ درصد از رأی‌دهندگان ثبت‌نام شده قصد دارند از جو بایدن در انتخابات نوامبر حمایت کنند. ۳۸ درصد هم به ترامپ رأی می‌دهند. این در حالی است که در نظرسنجی پیشین رویترز-ایپسوس، پیشتازی بایدن تنها ۲ درصد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.