معاون سرمایه‌گذاری و توسعه اقتصادی سازمان اقتصادی رضوی از دسته‌بندی جدید شرکت‌ها و مؤسسه‌های تابعه این سازمان خبر داد.

طبقه بندی های تازه شرکت های سازمان اقتصادی رضوی

معاون سرمایه‌گذاری و توسعه اقتصادی سازمان اقتصادی رضوی از دسته‌بندی جدید شرکت‌ها و مؤسسه‌های تابعه این سازمان خبر داد.

وی خاطرنشان کرد: سازمان اقتصادی رضوی دارای ۴۲ شرکت و مؤسسه زیر پوشش است که در زمینه‌های مختلف اقتصادی فعالیت می‌کنند اما در تقسیم‌بندی جدید که در این سازمان صورت گرفته این شرکت‌ها و مؤسسه‌های تابعه در ۹ گروه مشخص طبقه‌بندی شده‌اند که مشخصات این گروه‌ها در پایگاه اطلاع‌رسانی این سازمان درج شده است.

رجبی اظهار کرد: این دسته‌بندی جدید با رعایت اصول «موضوع‌محور» و «مأموریت‌محور» بودن انجام شده است.

این مقام مسئول توضیح داد: به طور مثال یکی از حوزه‌های مهم فعالیت آستان قدس رضوی که از دیرباز به انجام آن مشغول بوده است، بحث امنیت غذایی است که با استفاده از زمین‌های کشاورزی و مزارع در اختیار در این زمینه از سالیان قبل فعالیت کرده است.

وی افزود: یکی از گروه‌های این طبقه‌بندی گروه کشاورزی و غذا است که شرکت‌های متعددی مانند: شرکت کشاورزی رضوی، آرد قدس رضوی، نان قدس رضوی، لبنی رضوی و دامپروری صنعتی قدس رضوی در این گروه قرار دارند و ما در این حوزه تلاش می‌کنیم که نقش آستان قدس رضوی در حوزه امنیت غذایی بازتعریف شود.

معاون سرمایه‌گذاری و توسعه اقتصادی این سازمان تصریح کرد: به طور مثال در این حوزه تلاش می‌کنیم تا شرکت کشاورزی رضوی به جای اینکه خودش صرفاً به فعالیت کشاورزی بپردازد و محصول تولید کند کما اینکه در سالیان قبل این کار را می‌کرده و راندمان و بازدهی خوبی هم داشته است، با یک رویکرد جدید بیاید و مدیریت کشاورزی را بر عهده بگیرد.

رجبی اظهار کرد: یعنی با این رویکرد، مأموریت شرکت کشاورزی رضوی بازتعریف می‌شود و از این طریق، با تقویت تیم مدیریتی و تغییر رویکردهای مأموریتی در این شرکت، شرکت کشاورزی رضوی علاوه بر زمین‌ها و مزارع کشاورزی که در اختیار دارد، بتواند زمین‌های متعلق به دیگران (اشخاص یا سازمان‌ها و نهادهای دیگر) را هم از نظر علمی و افزایش بهره‌وری و متناسب با شرایط روز مدیریت کند.

وی خاطرنشان کرد: مطابق این تغییر رویکرد و بازتعریف انجام شده و با استفاده از فناوری و نوآوری روز دنیا مانند: استفاده از پهپادهای کشاورزی، استفاده از سامانه‌های نوین مدیریت کشاورزی و... و در قالب استفاده از مدیریت زنجیره‌های تأمین، بازار محصولات و تولیدات کشاورزی را به نفع کشاورزان مدیریت کند.

این مقام مسئول یادآور شد: با این رویکرد و نگاه جدید، شرکت کشاورزی رضوی می‌تواند حتی کمک‌کننده بخش خصوصی هم باشد که البته برای ترویج و گسترش این الگوها، نیازمند اجرای صحیح مدیریت روی زمین‌ها و اراضی کشاوزی است تا بتواند به عنوان یک الگوی کشت صحیح بر مجموعه‌های دیگر در سطح کشور معرفی کند.

توجه به حوزه‌های دانش‌بنیان

معاون سرمایه‌گذاری و توسعه اقتصادی این سازمان در بخش دیگری از سخنانش به نمونه‌ها و مثال‌های دیگری در زمینه تشریح فعالیت شرکت‌ها و مؤسسه‌های تابعه سازمان اقتصادی رضوی مبتنی بر اصل موضوع‌محور و مأموریت‌محور بودن اشاره و خاطرنشان کرد: در حوزه صنایع غذایی هم با استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان و مدیریت دانش و فناوری، مأموریت‌ها و بازتعریف جدید برای فعالیت شرکت‌های تابعه این سازمان انجام شده است.

وی ادامه داد: مثال دیگر در این زمینه حوزه دامپروری است که سعی کرده‌ایم علاوه بر فعالیت در زمینه تولید گوشت و شیر باکیفیت توسط شرکت‌های تابعه، به سراغ تولید فراورده‌های ژنتیکی هم برویم و با ورود به این حوزه که یک حوزه بسیا پرریسک و حساس است، در آینده ژن‌های مناسب و ایده‌آل در زمینه تولید محصولاتی مانند شیر و گوشت را شناسایی کرده و در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم تا موجب افزایش کیفیت محصولات و ارتقای بهره‌وری مناسب در تولیدات کشور شود.

رجبی همچنین به حوزه سلامت و دارو هم اشاره و بیان کرد: حوزه سلامت و دارو از جمله حوزه‌هایی است که آستان قدس رضوی از سالیان پیش در آن فعالیت داشته است و از طریق شرکت‌ها و مؤسسه‌هایی مانند: شرکت داروسازی ثامن و یارطب در این حوزه حضور مؤثری داشته است اما رویکرد اصلی که از سال‌های قبل در این حوزه توسط آستان قدس رضوی دنبال شد، تقویت این حوزه و حرکت به سوی حوزه‌های دانش‌بنیان بوده است.

این مقام مسئول گفت: در این زمینه شرکت سازمان داروی هشتم که به عنوان یک شرکت دانش‌بنیان و از دل شرکت داروسازی ثامن تأسیس شد به سمت و سوی تولید داروهای جدید مبتنی بر تولید دانش‌بنیان مانند داروی سافاکتو و... رفت و نتایج ثمربخشی هم بدست آورد.

وی در ادامه سخنانش افزود: در سال گذشته در بحث تولید محصولات مربوط به دیالیز صفاقی هم شرکت داروسازی ثامن در راستای رفع وابستگی کشور به خارج تا حد زیادی به موفقیت‌های قابل توجه دست یافت.

رجبی در بیان رویکردهای این سازمان برای فعالیت‌های اثربخش شرکت‌ها و مؤسسه‌های تابعه سازمان اقتصادی اظهار کرد: تولید کمباین برنج در سال ۱۳۹۸ در شرکت کمباین‌سازی ایران وابسته به سازمان اقتصادی رضوی یکی دیگر از نمونه‌های مرتبط در این زمینه است که این اقدام از واردات این کالا از خارج از کشور جلوگیری کرد و صرفه‌جویی ارزی به میزان حداقل حدود ۱۷ تا ۱۸ میلیون دلار را در پی داشت.

این مقام مسئول متذکر شد: ورود به حوزه‌های دانش‌بنیان و توجه به این عرصه با تأسیس شرکت فناوری و نوآوری رضوی و شرکت صنایع پیشرفته رضوی و... از دیگر اقدام‌های سازمان اقتصادی رضوی در سال‌های ۹۷ و ۹۸ در راستای اهمیت ورود به این حوزه بوده است.

وی توضیح داد: شرکت فناوری و نوآوری رضوی در زمینه انتقال دانش فعال بوده و با مدیریت فن بازار در زمینه اتصال بین شرکت‌های دانش‌بنیان به شرکت‌های داخل مجموعه آستان قدس رضوی و حتی خارج از این مجموعه که نیازمند فناوری‌های نوین در حوزه‌های مختلف هستند فعالیت می‌کند، البته در داخل آستان قدس هم در حوزه‌های مورد نیاز مانند حوزه صنایع غذایی و... به بررسی ایده‌های جدید و نو و... می‌پردازد.

رجبی یادآور شد: شرکت صنایع پیشرفته رضوی هم به عنوان یک شرکت تازه تأسیس در حوزه‌های راهبردی، اصلی و های‌تک که بخش خصوصی یا تمایل ورود به آن حوزه‌ها را ندارد و یا توانایی ورود در این حوزه‌های پرریسک را ندارد فعالیت می‌کند.

این مقام مسئول تأکید کرد: هدف سازمان اقتصادی رضوی در طبقه‌بندی شرکت‌ها و مؤسسه‌های تابعه در ۹ حوزه و گروه جدید، بومی‌سازی حداکثری و ورود به حوزه‌هایی است که به اصطلاح پرریسک بوده و برای بخش خصوصی ورود به این حوزه‌ها مقدور و میسر نیست.

«مدیریت برنامه‌ها» به جای مدیریت شرکت‌ها در راستای تحقق جهش تولید

معاون سرمایه‌گذاری و توسعه اقتصادی سازمان اقتصادی رضوی از رویکرد این سازمان مبنی بر استفاده از مدیریت برنامه‌ها به جای مدیریت شرکت‌ها در راستای تحقق جهش تولید در سال جاری خبر داد.

مهندس امیررضا رجبی در گفت‌وگو با خبرنگار قدس گفت: در این رویکرد، شرکت‌ها و مؤسسه‌های تابعه سازمان اقتصادی رضوی نقش یک عامل را در یک برنامه بالادستی ایفا می‌کنند که این برنامه موجب افزایش هم‌افزایی در کارکرد شرکت‌ها و همسو کردن تمام فعالیت‌های سازمان اقتصادی رضوی در راستای یک هدف بالاتر که همان جهش تولید است می‌شود.

وی افزود: به عبارت دیگر ما تلاش می‌کنیم با استفاده از این رویکرد (یعنی مدیریت برنامه‌ها)، پروژه‌ها و فعالیت شرکت‌ها و مؤسسه‌های تابعه سازمان اقتصادی رضوی و محصولات تولیدی شرکت‌ها با همدیگر به اصطلاح همسو شوند.

این مقام مسئول توضیح داد: مثلاً در تولید محصول کلزا با استفاده از رویکرد مدیریت برنامه، مؤسسه تولید بذر و نهال رضوی، شرکت کشاورزی رضوی، شرکت کمباین‌سازی ایران، شرکت نان قدس رضوی و شرکت زنجیره تأمین رضوی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و در راستای تولید محصول کلزا مطابق مدیریت برنامه تلاش می‌کنند تا با کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی در وقت و زمان، رسیدن مؤثر به تولید این محصول با موفقیت انجام شود.

رجبی ادامه داد: مثال دیگر در این زمینه تولید و تهیه نان سالم است. در این ارتباط باید شرکت‌ها و مؤسسه‌های مربوطه در راستای تولید نان سالم با هم‌افزایی بیشتر و مطابق مدیریت برنامه در کنار یکدیگر قرار گیرند تا تحقق این هدف با موفقیت انجام شود.

معاون سرمایه‌گذاری و توسعه اقتصادی این سازمان اضافه کرد: در فعالیت عادی، شرکت آرد قدس رضوی، شرکت کشاورزی رضوی و شرکت نان قدس رضوی جدا از هم به فعالیت خود مربوط به تولید نان می‌پردازند، یعنی شرکت کشاورزی رضوی گندم تولید می‌کند، شرکت آرد قدس رضوی مطابق شرح وظایف خود از گندم‌ها آرد تولید می‌کند و شرکت نان قدس رضوی مطابق برنامه‌های خود برای تولید محصولات مختلف از جمله نان معمولی و عادی فعالیت می‌کند.

وی تصریح کرد: اما وقتی هدف تولید نان سالم آن هم مطابق برنامه‌ریزی تنظیمی باشد، با استفاده از مدیریت برنامه، این سه شرکت با نظارت مؤسسه کیفیت رضوی در کنار یکدیگر قرار گرفته و با هم‌افزایی بیشتر و نگاه به بازار مصرف نهایی این محصول یعنی نان سالم، هر یک نقش خود را در زمینه تولید بذر مناسب در محیط کشت مناسب، تولید آرد مناسب با کیفیت عالی و در نهایت تولید نان سالم برای عرضه به بازار مصرف با استفاده از همین رویکرد یعنی مدیریت برنامه، ایفا می‌کنند.

رجبی تأکید کرد: بنابراین مهم‌ترین تغییر رویکردی که در این هدف یعنی رسیدن به محصول نان سالم اتفاق می‌افتد رویکرد مدیریت برنامه‌هاست.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: رویکرد مدیریت برنامه، یک الگوی مناسب برای تصدی به سایر بخش‌های کشور می‌تواند باشد که با برنامه‌محوری و افزایش هم‌افزایی‌ها می‌تواند مشکلات گوناگون کشور در عرصه‌های مختلف مانند: صنایع دامپروری، کشاورزی، عمرانی و ساختمانی و... را حل و برطرف کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.