حادثه کنارک هنوز یکی از داغ‌ترین سوژه‌های فضای مجازی به حساب می‌آید. از شایعه‌های عجیب و غریبی که فضای مجازی برای این حادثه می‌سازد بگیرید، تا تحلیل‌های جورواجور رسانه‌های مختلف.

زیرآبی رفتن در اینستاگرام!

روایت اول / سه سناریو برای کنارک

قدس آنلاین:حادثه کنارک هنوز یکی از داغ‌ترین سوژه‌های فضای مجازی به حساب می‌آید. از شایعه‌های عجیب و غریبی که فضای مجازی برای این حادثه می‌سازد بگیرید، تا تحلیل‌های جورواجور رسانه‌های مختلف.

در کنار ده‌ها شایعه‌ مطرح شده درباره این حادثه، سه سناریو محتمل‌تر از بقیه هستند. البته خود ارتش فقط دو سناریو از این سه سناریو را پذیرفته و اعلام کرده درحال بررسی آن‌هاست. با وجود این، سناریوی سوم هم به علت آنکه زیاد توسط رسانه‌های داخلی و خارجی مطرح شده، تبدیل به یکی از سناریوهای اصلی این حادثه تلخ شده است.

بر اساس نخستین فرضیه که همان فرضیه‌ تأیید نشده توسط ارتش است، احتمال دارد پای خطای انسانی در میان باشد. این فرضیه خودش چند قسمت می‌شود.

شلیک اشتباه موشک از سکوی پرتاب ناو «جماران» در سناریوی خطای انسانی محتمل‌ترین فرضیه است. براساس گزارش‌ها ظاهراً ناوچه کنارک مأمور آوردن هدف در محدوده آتش بوده تا ناو جماران موشک کروز خود را روی آن تست کند، پس از اینکه ناو کنارک از هدف جدا شده، موشک زودتر از زمانی که باید به سمت هدف شلیک شده است. در نتیجه موشک به جای هدف اصلی به شناور کنارک که به اندازه کافی از محدوده هدف دور نشده، حمله می‌کند و این فاجعه را رقم می‌زند!

دومین قسمتِ سناریوی خطای انسانی، این احتمال را می‌دهد که خطا از سمت شناور کنارک بوده است. ناخدا هوشنگ صمدی، فرمانده سابق گردان تکاوران دریایی در این زمینه در روزنامه آرمان نوشت: «در این خصوص ناو جماران و یا شناور کنارک می‌توانند مقصر بوده باشند. احتمالاً و بر اساس شنیده‌ها ناو کنارک به صورت خاموش و بدون اطلاع وارد محدوده مانور شده است».

با وجود این، در فیلم کوتاهی که ارتش دو روز پیش درباره سناریوهای حادثه کنارک در رسانه‌ها منتشر کرد، هیچ اشاره‌ای به این فرضیه نشده بود.

دومین سناریو که توسط خود ارتش به عنوان اصلی‌ترین فرضیه معرفی شده، نقص فنی موشک است.

هنوز به صورت رسمی اعلام نشده موشک شلیک شده از چه نوعی بوده، اما در رسانه‌ها ابتدا گفته شد موشک نور بوده، پس از آن اعلام شد موشک کروز قدیر یا قادر به سمت کنارک شلیک شده است.

در فیلمی که توسط ارتش منتشر شده، نقص فنی موشک «اشتباه در تشخیص هدف توسط سیکر موشک» اعلام شده است.

گزارش ارتش می‌گوید «به علت سطح مقطع راداری، سیکر موشک شلیک شده از ناو جماران در تشخیص هدف دچار مشکل شده و به ناوچه کنارک اصابت کرده است. نقص فنی در موشک تولید شده، علت اصلی این تشخیص اشتباه بوده است. البته این احتمال هم وجود دارد که دیتای موشک نقص داشته و نتوانسته فرق هدف کاذب از ناوچه کنارک را تشخیص دهد.

سومین سناریو که توسط ارتش مطرح شده، بحث جنگ الکترونیک دشمن است. در گزارشی که خود ارتش منتشر کرده، فقط آمده است «احتمال جنگ الکترونیک از سوی دشمن نیز وجود دارد» اما توضیح بیشتری در این زمینه داده نشده است.

هرچند ارتش به همین گزاره کوتاه بسنده کرده اما می‌شود نتیجه گرفت نیروهای ارتش احتمال می‌دهند نیروهای سایبری دشمن در سیستم هدایت‌شونده موشک نقص فنی ایجاد کرده باشند.

در میان این سناریوها، فرضیه نقص فنی موشک قوی‌ترین فرضیه است که کارشناسان احتمال اثبات شدن آن را بیش از ۹۰ درصد می‌دانند. با وجود این، باید بدون توجه به شایعه‌های جورواجوری که این روزها نقل فضای مجازی شده است، همچنان منتظر بمانیم تا متخصصان تشخیص نهایی را در زمینه حادثه کنارک، رسانه‌ای کنند.

روایت دوم/ چالش جنجالی ملی‌پوشان شنا

به‌تازگی در اینستاگرام چالشی گروهی برای ورزشکاران به راه افتاده که در آن اعضای یک تیم ورزشی خاص، به طور گروهی کلیپی شاد را منتشر می‌کنند. ورزشکارانی که برای نخستین بار این سبک چالش را در اینستاگرام آغاز کردند، سعی داشتند فضای یأس و ناامیدی حاکم بر جامعه در شرایط قرنطینه خانگی و شیوع کرونا را بشکنند. به همین خاطر هم با استقبال زیادی در فضای مجازی روبه رو شدند. پس از این ماجرا صفحه‌های رسمی فدراسیون‌های مختلف شروع به انتشار چالش‌های گروهی ورزشکاران کردند. صفحه فدراسیون جهانی شنا هم از این قاعده مستثنا نبود و فیلم‌های چالش‌های اعضای تیم‌های ملی مختلف را در اینستاگرام به اشتراک می‌گذاشت. چند روز پیش اما یکی از فیلم‌های منتشر شده در این صفحه، چند برابر دیگر فیلم‌ها بازدید خورد و در فضای مجازی سروصدا به راه انداخت. بلافاصله مشخص شد دخترها و پسرهای حاضر در آن کلیپ، اعضای تیم ملی شنای کشورمان هستند!

در این کلیپ جنجالی، شناگران تیم ملی کلاهِ شنا را دست به دست می‌کنند و کلاه به دست هر کسی می‌رسد، باید لباس رسمی خودش را با لباس ورزشی‌اش عوض کند.

پس از حاشیه‌ساز شدن این کلیپ در فضای مجازی، موجی از انتقادهای رسانه‌ای از این کلیپ به راه افتاد. کاربران فضای مجازی هم چندین هشتگ مختلف را در این‌باره در توییتر داغ کردند.

یکی از کاربران نوشته بود: «رشته شنا در تاریخ ورزش ایران یکی از بی‌افتخارترین رشته‌هاست. ورزشکارانش هم که حالا در زمینه حرفه‌ای به جایی نرسیدند، با این کار قصد مطرح کردن خودشان را دارند».

پس از بالا گرفتن موج انتقادها، رضوانی، رئیس فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو در واکنش به انتشار کلیپ ملی پوشان شنای ایران گفت: «فدراسیون در حال بررسی ویدئوی منتشر شده بانوان شنای ایران در اینستاگرام فیناست. ما به فینا ایمیل می‌زنیم و اعلام می‌کنیم این ویدئوها باید از درگاه ما ارسال شود. گویا فدراسیون جهانی هر ویدئویی را که شناگران ارسال کند پخش می‌کند و ارتباطی به فدراسیون ندارد».

هرچند پس از پیگیری‌های فدراسیون، این فیلم از صفحه اینستاگرام فینا پاک شد اما کاربران عملکرد فدراسیون شنا را حسابی زیرسؤال برده‌اند. در ادامه چند نمونه از توییت‌های انتقادی کاربران دراین‌باره را می‌خوانید:

با یک نگاه به عملکرد فدراسیون شنا متوجه می‌شیم برای فرهنگ‌سازی شنای کشور کاری انجام نشده، فقط دوره‌های مختلف مربیگری و... برگزار کردن برای کسب درآمدهای نجومی. منتظر ورود وزارت ورزش و پیگیری فوری موضوع هستیم.

فدراسیونی که تمام فکر و ذهنش درآمدهای میلیاردی باشه، این اتفاقات حداقل‌هاست که نمایان میشه، به نظر من رئیس فدراسیون مقصر اول هستش، فوراً تا وضع از این بدتر نشده آقای سلطانی‌فر باید ورود کنن.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.