صاحبان باشگاه‌ها و اماکن ورزشی از جمله مشاغلی هستند که در قضیه کرونا دچار مشکلات اقتصادی شدند. آن‌ها از همان روزهای ابتدایی اعلام تعطیلی مشاغل پرخطر به سمت و سوی تعطیلی رفتند به نحوی که تاکنون هنوز در مورد بازگشایی مجدد آن‌ها اتفاق خاصی نیفتاده است.

ضربه ۵۰۰ میلیاردی کرونا به باشگاه‌های ورزشی/احتمال اعلام ورشکستگی مجموعه‌های آبی مشهد

قدس آنلاین: صاحبان باشگاه‌ها و اماکن ورزشی از جمله مشاغلی هستند که در قضیه کرونا دچار مشکلات اقتصادی شدند. آن‌ها از همان روزهای ابتدایی اعلام تعطیلی مشاغل پرخطر به سمت و سوی تعطیلی رفتند به نحوی که تاکنون هنوز در مورد بازگشایی مجدد آن‌ها اتفاق خاصی نیفتاده است. با تداوم این موضوع تا به اینجا قطعاً ضرر و زیان‌های زیادی متوجه باشگاه‌دارانی شده که تمام درآمدشان از حضور مردم در اماکن ورزشی حاصل می‌شده است. مشکلات آن‌ها وقتی افزون می‌شود که موضوعی مثل پرداخت اجاره ملکی که در آن فعالیت می‌کنند و هزینه‌هایی از جمله حق و حقوق کارکنانشان نیز به این درآمد نداشته‌شان اضافه می‌شود.

دولت برای جبران خسارت‌های آن‌ها صنف باشگاه‌داران را نیز در رسته ۱۰ فعالیت اقتصادی متضرر از شیوع کرونا آورد و اعلام کرد آن‌ها می‌توانند از تسهیلات و وام‌هایی که در این زمینه در نظر گرفته شده است استفاده کنند. اما گویا اعمال این مصوبه برای بسیاری از باشگاه‌ها کاری غیرممکن است؛ چرا که یکی از مواردی که باشگاه‌ها می‌بایست داشته باشند تا بتوانند به واسطه هر نفر نیرو تسهیلات ۱۶ میلیون تومانی بگیرند بیمه بودن کارکنان است آن هم از نوع تأمین اجتماعی‌اش.

کار به اینجا که می‌رسد قسمت اعظمی از باشگاه‌ها لنگ می‌زنند؛ چرا که به واسطه فعالیتشان، بیشتر نیروهایشان که به صورت پاره‌وقت و ساعتی فعالیت دارند بیمه نمی‌شوند و این یعنی از دست رفتن امتیازی که دولت برای آن‌ها جهت جبران خسارت‌هایشان در نظر گرفته است. بر پایه برآوردهای انجام شده تنها در مجموعه باشگاه‌های بدنسازی خراسان رضوی حدود ۵۰۰ میلیارد ریال خسارت به باشگاه‌های مجوزدار در مدت شیوع کرونا وارد شده است.

برگشت به روال گذشته سخت است

یکی از باشگاه‌داران فعال در شهر مشهد در خصوص آنچه تاکنون درباره تعطیلی باشگاه‌ها و مشکلاتی که برای باشگاه‌داران به وجود آمده است به قدس می‌گوید: ما جزو اولین مشاغلی بودیم که با شیوع کرونا تعطیل شدیم البته هنوز هم دقیق معلوم نیست که چه زمانی قرار است باشگاه‌ها مجدد فعالیتشان را شروع کنند.

حسن فرزین ادامه می‌دهد: در این مدت مشکلات زیادی برای من و بقیه باشگاه‌داران به وجود آمد که با وجود اجاره و هزینه‌هایی که باید متحمل می‌شدیم درآمدی هم نداشتیم. به طور مثال فقط ماهیانه ۷۰ میلیون ریال اجاره ملکی هست که من در آن فعالیت دارم بیشتر از سه ماه است که تعطیل شدیم و اگر هزینه‌های جانبی را هم بخواهیم حساب کنیم نزدیک به ۳۵ میلیون تومان به من ضرر وارد شده است ضمن اینکه اگر همین امروز بگویند باشگاه‌ها برای بازگشایی مشکلی ندارند تا شرایط به روال قبل برگردد و مردم برای حضور در باشگاه‌ها اقبال پیدا کنند مدت زیادی طول خواهد کشید که این نیز خسارت‌هایی برای ما به همراه دارد.

فرزین همچنین در مورد طرح دولت برای حمایت از مشاغل متضرر در جریان شیوع کرونا و اعطای وام به آن‌ها اظهار می‌دارد: با توجه به شروطی که گذاشته‌اند که می‌بایست نفراتی که قرار است به ازای هر کدام از آن‌ها دولت به باشگاه‌ها وام ۱۶ میلیونی بدهد باید حتماً بیمه شده تأمین اجتماعی باشند فکر نمی‌کنم باشگاه‌های زیادی باشند که این موضوع شامل حال آن‌ها شود و عملاً نمی‌شود به آن امیدوار بود.

۵۰۰ میلیارد ریال خسارت به باشگاه‌های بدنسازی

جواد ساقی، رئیس کمیته فنی هیئت پرورش اندام خراسان رضوی نیز با اشاره به تعطیلی باشگاه‌ها از همان روزهای ابتدایی شیوع کرونا به خبرنگار ما می‌گوید: باشگاه‌ها بلافاصله تعطیل شدند و متأسفانه هر ۱۵ روز این تعطیلی تمدید شد، این در حالی بود که معلوم نبود این تعطیلی قرار است تا چه زمانی ادامه یابد که این خود سبب شده تا همین امروز خیلی‌ها قید باشگاه‌داری را بزنند و ضرر هنگفتی را متحمل شوند. بعضی از دوستان ما تا ماهی ۵۰ میلیون تومان فقط هزینه اجاره ملک پرداخت کردند حتی خود من نیز هر ماه ۲۰ میلیون اجاره دادم بارها اداره کل ورزش و جوانان قول مساعدت داد اما در عمل هنوز هیچ اقدامی نشده است خیلی هم خوشبین به بعد نیز نیستیم که کمکی بشود چون با توجه به شرایط برای دریافت همان تسهیلاتی که در نظر گرفته شده فکر نمی‌کنم کسی بتواند از آن‌ها استفاده کند.

وی رقم زیان باشگاه‌های بدنسازی را چیزی در حدود ۵۰۰ میلیارد ریال اعلام و اظهار کرد: این خسارت در حالی به بدنه باشگاه‌ها وارد شده است که هنوز به طور دقیق معلوم نیست به جایی خواهیم رسید که مثل قبل کرونا مردم به ورزش در باشگاه‌ها اقبال نشان دهند.

احتمال اعلام ورشکستگی مجموعه‌های آبی مشهد

محمدرضا علیزاده؛ مدیرعامل مجموعه موج‌های آبی نیز که مجموعه تحت مدیریتش از جمله اماکن ورزشی و تفریحی بزرگ استان و کشور به شمار می‌رود در این باره می‌گوید: در مجموعه ما در حالت عادی ۶۰۰ نیرو فعالیت می‌کنند که با شیوع کرونا و تعطیلی که اتفاق افتاد مجبور شدیم ۴۵۰ نفر از آن‌ها که حق بیمه آن‌ها را تاکنون پرداخت کرده‌ایم به تأمین اجتماعی برای دریافت بیمه بیکاری معرفی کنیم که متأسفانه تاکنون بیمه هیچ مساعدتی با آن‌ها نداشته است. ۱۵۰ نفر باقیمانده که همگی افراد متخصص و کاربلد مجموعه هستند نیز در این دو سه ماه حفظ شدند و در این مدت بیش از یک میلیارد تومان حقوق از ما گرفتند بدون اینکه کاری انجام دهند. اگر داستان به همین منوال ادامه پیدا کند در پایان ماه مبارک رمضان شاید مجبور شویم عذر همین نیروها را بخواهیم؛ چرا که توانایی پرداخت حقوق آن‌ها را بدون یک ریال درآمد نداریم.

وی اظهار می‌دارد: باید برای جلوگیری از ضرر بیشتر، هر چه زودتر پروتکلی در نظر گرفته شود تا بیشتر از این به بخش خصوصی ضرر وارد نشود؛ چرا که اگر همین شرایط فعلی ادامه یابد بعید نیست مجموعه‌داران ورزش‌های آبی خیلی زود حتی اعلام ورشکستگی کنند. بسته شدن این مجموعه‌ها خیلی ساده و راحت بود اما راه‌اندازی مجدد آن بسیار دشوار و مستلزم وقت و هزینه‌های جانبی است.

نام‌نویسی یک هزار و ۴۰۰ باشگاه مجوزدار در سامانه تسهیلات

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی با اشاره به اینکه مشکل به وجود آمده ناشی از شیوع کرونا برای تمامی مردم دنیاست و بخش‌های مختلفی از جمله تولید، گردشگری و ورزش را نیز درگیر خود ساخته است به قدس می‌گوید: دولت برای حمایت از مشاغل متضرر از شیوع کرونا تمهیداتی را اندیشیده است که پرداخت تسهیلات برای هر نفر شاغل ۱۶ میلیون تومان از جمله آن است که این موضوع در حال انجام است و فهرست مربیان و کارکنان باشگاه‌ها تهیه شده و پیگیر تسهیلات برای باشگاه‌ها هستیم. حتی در نامه‌ای به استاندار خواستار بخشودگی مالیات اماکن و نیز بیمه آن‌ها شده‌ایم که این نیز در دست اقدام است.

وی می‌افزاید: سامانه‌ای برای نام‌نویسی باشگاه‌های مجوزدار برای استفاده از تسهیلات در نظر گرفته شده است که تقریباً یک هزار و ۴۰۰ باشگاه تاکنون برای این موضوع معرفی شده‌اند و پیگیر رسیدگی به آن نیز هستیم.

فتاحی در واکنش به این موضوع که برای دریافت تسهیلات شرط و شروط زیادی برای باشگاه‌ها گذاشته شده است، عنوان می‌دارد: این شرایط فقط مختص ورزشی‌ها نیست بلکه برای همه مشاغل درگیر کرونا وجود دارد اما آنچه مسلم است این است که در حال رایزنی هستیم تا بلکه بشود شرایط دیگری در نظر گرفته شود تا باشگاه‌های مجوزدار بتوانند از تسهیلات در نظر گرفته شده استفاده کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.