اعضای کمیسیون صادرات خدمات فنی و مهندسی اتاق بازرگانی خراسان رضوی معتقدند شیوع کرونا تاثیرات عمیق و کاهنده‌ای بر وضعیت ساختمان سازی و بخش‌های مرتبط با آن گذاشته و باید هر چه سریعتر برای بهبود شرایط این صنعت و وضعیت کارگران ساختمانی تدابیر ویژه اندیشیده شود.

کرونا و کاهش تولیدات صنعت ساختمان سازی در خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، اتاق بازرگانی خراسان رضوی به نقل از رییس کمیسیون صادرات خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق بازرگانی، صنایع،  معادن و کشاورزی خراسان رضوی در نشستی با اعضای این کمیسیون گزارش داد: شیوع بیماری کرونا بر کاهش میزان فعالیت‌های تولیدی بخش ساختمان تاثیر برجسته‌ای داشته و فعالان این عرصه نگران تبعات اقتصادی این بحران بر این صنعت هستند.

محسن خندان دل افزود: تبعات اقتصادی این بیماری همه‌گیر در صنعت ساختمان و بخش‌های عمرانی عیان است و می‌تواند سرمایه‌های موجود در این حوزه را به چالش بکشد.

وی ادامه داد: بحران کرونا بخش عمده‌ای از رفتارهای اقتصادی را تحت تاثیر قرار داده است لذا باید ابزارها و مکانیزم‌های راهگشا در این زمینه ارائه شود.

رییس کمیسیون صادرات خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق بازرگانی مشهد گفت: اقتصاد دچار رکود است و بسیاری از قراردادهای ساختمانی به همین واسطه با مشکلات بسیار مواجه شدند و قیمت تمام شده این قراردادها به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است.

وی افزود: در شرایط شیوع کرونا، باوجود صدور برخی ابلاغیه‌ها، در عمل شاهد خلاف اجرای آن بودیم، از جمله به تعویق انداختن زمان بازپرداخت تسهیلات بانکی است که در عمل خلاف این موضوع اتفاق افتاد.

خندان دل ادامه داد: در شرایطی که بخش خصوصی درگیر شیوع کروناست، عوارض شهرداری ۶۰۰ درصد افزایش یافته لذا در حال حاضر کسب خروجی مطلوب برای فعالان این بخش و سرمایه گذاران دور از ذهن است، بر همین اساس رفتارهای ما باید مبتنی بر پیشنهادات عملیاتی تعریف شود.

عوارض عرض معابر، ۲۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است

مدیرعامل و رییس هیات مدیره کارگروه جمعیت سازندگان مناطق مشهد نیز گفت: برای توسعه عرض معابر در بافت فرسوده مشهد با مشکلاتی مواجه شدیم، به طوری که عوارض این بخش تا ۲۵۰ درصد افزایش داشته است.

علیرضا قرایی افزود: از آنجایی که این موضوع به تصویب شورای شهر رسیده، در کوتاه مدت نمی‌توان در این خصوص اقدام اصلاحی انجام داد، لذا تقاضا داریم دستکم پرداخت عوارض در شرایط موجود که این صنعت به خسران دچار شده، به تعویق بیافتد.

وی ادامه داد: شهرداری تخفیف عوارض پروانه‌های ساختمانی را برای روزهایی از سال در نظر می‌گیرد که کارآمدی آن کم باشد، در واقع این تخفیفات روند بازار را تغییر داده، به صورتی که تمام سازندگان ساختمان به فروش واحدها در آبان و آذر اقدام می‌کنند تا در دی ماه خرید کرده و در بهمن ماه از تخفیف‌های یاد شده بهره بگیرند.

وی درخواست کرد شهرداری تخفیف‌های خود را طی ۲ مرحله ارائه کند و برای این منظور، برنامه‌ای را برای خرداد و تیر ماه نیز مدنظر قرار دهد.

مدیرعامل سازمان مسکن و عمران قدس رضوی نیز در این نشست گفت: شهرداری نیازمند درآمد است، لذا باید برای این مهم راهکاری به منظور کسب درآمد مستمر ارائه کنیم.

محمدرضا رئیسی افزود: دستیابی مدیریت شهری به منابع درآمد پایدار باعث خواهد شد فشار این مجموعه بر فعالان صنعت ساختمان به ویژه در موضوع نوسازی بافت فرسوده کمتر شود.

عوارض شهرداری بی حساب افزایش یافته است

رییس هیأت مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: انجمن انبوه سازان نیز در خصوص عوارض شهرداری که بی حساب افزایش پیدا کرده، مکاتباتی را به انجام رسانده است.

محمد پژوم افزود: شیوع بیماری‌های همه گیر و بحران ناشی از آن نیز جزو شروط اعلام وضعیت فورس ماژور در قراردادها بوده است که دستگاه‌های اجرایی همکاری لازم را با بخش خصوصی ندارند و دشواری فعالیت این بخش را درک نکرده‌اند.

سازمان تامین اجتماعی، کارگران ساختمانی را مشمول بیمه بیکاری نمی‌داند

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های ساختمانی و تاسیساتی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: با وجود پیگیری‌های بسیار، هیچ پروژه‌ای در شرایط شیوع کرونا تعلیق نشد و غیر از ابلاغ برخی بخشنامه و شیوه‌نامه هایی که در خصوص رعایت نکات بهداشتی بود، هیچ همکاری با بخش خصوصی صورت نگرفت و سازمان مدیریت و برنامه ریزی این مسائل را در کانون توجه قرار نداد.

مهدی منوچهری افزود: با آنکه کارگر ساختمانی سه درصد بیمه بیکاری پرداخت می‌کند و این مسئله در مجامع مختلف مطرح شده اما به نتیجه‌ای نرسیده و بیمه بیکاری به کارگران ساختمانی پرداخت نشده است.

وی ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی، قراردادهای کارگران ساختمانی را موقت تلقی می‌کند و کارگران ساختمانی را مشمول بیمه بیکاری نمی‌داند، لذا اگر اتاق بازرگانی این مهم را پیگیری کند معیشت کارگران کمتر دچار آسیب می‌شود.

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های ساختمانی و تاسیساتی خراسانی رضوی گفت: تعطیلی کارگاه‌ها و بیکاری کارگران یکی از موضوعات مهمی است که نباید از آن غافل شد چرا که این مهم آسیب‌های اجتماعی بسیار به دنبال خواهد داشت.

بیکاری کارگران و مهندسین

رییس اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: بخشنامه‌ای توسط سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شده که طی آن اعلام شرایط فورس ماژور در اختیار کارفرما قرار دارد.

حمید بابازاده افزود: در پروژه‌های خصوصی علاوه بر مشکلات پروژه های دولتی با مشکل صدور مجوزها توسط شهرداری، افزایش قیمت مصالح ساختمانی و سرازیر شدن نقدینگی به سوی بورس مواجه هستیم.

وی ادامه داد: مجموعه این اتفاقات صنعت ساختمان را دچار چالش کرده، بطوریکه با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستیم و کاری از عهده تشکل‌ها بر نمی‌آید.

رییس اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی خراسان رضوی گفت: در پروژه‌های برون مرزی با مشکل رفت و آمد به این کشورها مواجه هستیم، به طوری که بسیاری از فعالان حوزه ساختمان از اواسط اسفند ماه به دلیل ممنوعیت پروازها نتوانسته‌اند به محل اجرای پروژه های خارجی سفر کنند.

وی افزود: مسائل بیمه، بانکی، مالیاتی و اعلام شرایط فورس ماژور از جمله مواردی هستند که صنعت ساختمان را در شرایط فعلی تحت فشار قرار می‌دهند.  

بابازاده ادامه داد: پیشنهاد ما ورود ستاد تدبیر به این موضوع و مهلت دهی لازم برای هر کدام از این بخش‌هاست تا فعالان اقتصادی و بنگاه‌های بخش خصوصی بتوانند در این مدت، توان خود را بازیابی نمایند.

رییس هیات مدیره انجمن مهندسان مشاور خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: فعالان صنعت ساختمان، مشکلات و چالش‌های فراوان دارند و مانع تراشی برخی دستگاه‌های اجرایی نیز بر دغدغه‌های آنها می‌افزاید.

آزاده مافی بر استفاده از ابزارهای قانونی برای محقق شدن حقوق کارگران ساختمانی و پرداخت بیمه بیکاری به آنان تاکید کرد و خواستار مشارکت و همراهی تشکل‌ها در این زمینه شد.

عضو انجمن شرکت‌های فنی و مهندسی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: برخی پیمانکارانی که با کشورهای خارجی از جمله افغانستان قرارداد دارند، می‌دانند که بحث فورس ماژور در کشور افغانستان به طور رسمی اعلام شده و قراردادهای آنان نیز تحت تاثیر این موضوع قرار گرفته است.

محمدجعفر عین القضات افزود: وجود یک منبع قانونی برای اعلام شرایط فورس ماژور، می‌تواند زمینه‌ای فراهم کند تا قراردادهای خرد و کلان از ضرر و زیان احتمالی نجات پیدا کنند.

لزوم جمع آوری بانک اطلاعاتی از ساخت و ساز در مشهد

عضو هیات نمایندگان و مسوول نظارت راهبردی کمیسیون‌های اتاق بازرگانی مشهد نیز در این نشست گفت: ساخت و ساز در کلانشهر مشهد قوت دارد، لذا هر چه مسائل گریبانگیر فعالان این بخش در کمیسیون خدمات فنی و مهندسی موثرتر رسیدگی و بررسی شود، توفیقات و توسعه بیشتری در این بخش خواهیم داشت.

محمود امتی افزود: توامان به واسطه تعاملات خوب این استان با کشورهای آسیای میانه، زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی برای فعالان صنعت ساختمان در خراسان رضوی فراهم است.

وی ادامه داد: جمع آوری بانک اطلاعاتی کمک بسیاری به بخش ساخت و ساز مشهد خواهد کرد چنانچه اگر تمامی صنوف و اتحادیه‌ها در این کمیسیون گردهم بیایند، قدرت چانه زنی فعالان این بخش افزایش خواهد یافت.

امتی به انباشت نقدینگی در استان اشاره کرد و گفت: ما با نوعی رکود تورمی مواجه هستیم و این مسئله ارزش پول ما را کاهش داده است، لذا سرمایه گذاران ترجیح می‌دهند سرمایه خود را در بخش‌های مختلف سرمایه گذاری کنند.

وی افزود: از این منظر، تعریف پروژه‌ها و طرح‌های دارای بازدهی مناسب، می تواند انگیزه سرمایه‌گذارن را در بخش‌های مختلف افزون کند.

به گفته رییس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا ۲۴ اردیبهشت ماه جاری ۱۱۲ هزار و ۷۲۵ نفر در ایران به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۵۰ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۶ هزار و ۷۸۳ نفر رسیده است.

همچنین تاکنون ۸۹ هزار و ۴۲۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در کشور بهبودیافته و از بیمارستان ترخیص شده‌اند.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.