۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۶
کد خبر: 704614

در روزهایی که موضوع از سرگیری لیگ‌ برتر یا تعطیلی آن به سوژه اصلی فوتبال ایران تبدیل شده، شاید کمتر کسی حواسش به کیفیت چمن استادیوم‌ها باشد. برخی از باشگاه‌ها و مسئولان حتی در زمان تعطیلی هم دست از هزینه و تلاش برای نگهداری ورزشگاه‌ها در بهترین شرایط برنداشتند اما از سوی دیگر برخی کاملا استادیوم‌ها را رها کرده و برای شروع دوباره تمرینات و مسابقات کار سختی خواهند داشت.

آیا ورزشگاه‌های فوتبال آماده شروع لیگ هستند؟

قدس آنلاین: روزنامه شهروند نوشت: «نزدیک به سه‌ ماه از تعطیلی مسابقات لیگ‌ برتر می‌گذرد و بعد از آن تاریخ دیگر هیچ مسابقه یا تمرینی روی چمن استادیوم‌های فوتبال در ایران انجام نشده است. در روزهایی که موضوع از سرگیری لیگ‌ برتر یا تعطیلی آن به سوژه اصلی فوتبال ایران تبدیل شده، شاید کمتر کسی حواسش به کیفیت چمن استادیوم‌ها باشد. برخی از باشگاه‌ها و مسئولان حتی در زمان تعطیلی هم دست از هزینه و تلاش برای نگهداری ورزشگاه‌ها در بهترین شرایط برنداشتند اما از سوی دیگر برخی کاملا استادیوم‌ها را رها کرده و برای شروع دوباره تمرینات و مسابقات کار سختی خواهند داشت.

مراقبت ویژه از استادیوم آزادی

در شرایطی که هنوز تاریخ جدید شروع مسابقات لیگ‌ برتر مشخص نیست اما استادیوم آزادی که همواره بار سنگین میزبانی از بازی‌های خانگی دو تیم استقلال و پرسپولیس و همچنین مسابقات تیم‌ ملی را به دوش می‌کشد، با شرایط مطلوبی حفظ شده است. با وجود عدم ورود و خروج افراد به استادیوم، محوطه ورزشگاه هفته‌ای یک‌ بار ضد عفونی می‌شود. محوطه ورودی و خروجی تماشاگران و بازیکنان تحت مراقبت بیشتری است تا در صورت شروع مسابقات مشکلی از این نظر وجود نداشته باشد. مثل روال قبلی روزانه ١٠ نفر روی چمن ورزشگاه آزادی کار می‌کنند تا شرایط مطلوب آن حفظ شود. البته هیچ‌گونه عملیات عمرانی و ساختمانی در چندماه اخیر در استادیوم آزادی انجام نشده است. جالب این که سالن ١٢‌ هزار نفری آزادی هم به پایگاهی برای بسته‌بندی کمک‌های معیشتی جهت رساندن به افراد نیازمند تبدیل شده است. مسئولان ورزشگاه آزادی اعلام کردند که به محض مشخص‌شدن تاریخ جدید شروع مسابقات آمادگی دارند تا محوطه استادیوم را برای جلوگیری از شروع ویروس کرونا با توجه به پروتکل‌های بهداشتی تجهیز کنند. ورزشگاه آزادی برای اجرای دستورالعمل‌ها حداقل دو هفته زمان خواسته است.

طبقه دوم نقش جهان باز هم تکمیل نشد

با این که مسئولان باشگاه سپاهان مدت‌هاست از طبقه دوم ورزشگاه نقش جهان اصفهان هم بهره‌برداری کردند و در بازی‌های پرتماشاگر، به هواداران خود اجازه حضور در طبقه دوم ورزشگاه را هم می‌دهند اما خیلی از کارشناسان اعتقاد دارند هنوز طبقه دوم این استادیوم، ایمنی کاملی ندارد. نصب چادرهای بادگیر یکی از کلیدی‌ترین نکته‌هاست که باید برای تکمیل نقش جهان، تکمیل شود. شاید برگزارنشدن مسابقات در سه‌ ماه اخیر بهترین فرصت برای سپاهانی‌ها بود تا استادیوم خود را کاملا ایمن و تکمیل کنند.

چمن فولاد آره‌نا ترمیم شد

یکی از باشگاه‌هایی که به خوبی از تعطیلی لیگ‌ برتر استفاده کرد، فولاد خوزستان بود. این باشگاه که با ورود به فصل گرما و با توجه به گرمای طاقت‌فرسای اهواز نیاز داشت روی زمین چمن ورزشگاه اختصاصی خود تغییراتی را ایجاد کند، خبر از ترمیم چمن داده است. رضا ارزانی‌پور، مدیر استادیوم فولاد آره‌نا که مسئولیت حفظ و نگهداری دیگر زمین‌های تمرین تیم‌های مختلف را بر عهده دارد، در این‌ باره می‌گوید: «بعد از تعطیلات نوروز و از اواسط فروردین‌ ماه با توجه به تعطیلی لیگ‌ برتر و توقف تمرینات تیم به دلیل شرایط اضطراری به وجود آمده ناشی از شیوع ویروس کرونا، عملیات بهبود و ترمیم زمین شماره ۲ باشگاه را که تمرینات تیم بزرگسالان در آن برگزار می‌شود، آغاز کردیم و در اواسط اردیبهشت این زمین با کیفیت مطلوب آماده بهره‌برداری شد.»

زمین‌های گل‌گهر زیر کشت

باشگاه گل‌گهر سیرجان از تعطیلی لیگ به‌واسطه شیوع ویروس کرونا استفاده بهینه‌ای کرده و دست به یک اقدام کاملا اصولی و پایه‌ای زده است. دو زمین تمرینی این باشگاه با مجموع مساحت ٢٠‌ هزار مترمربع زیر کشت چمن رفته است. بر این اساس، این دو زمین به منظور مهیاکردن شرایط تمرین تیم فوتبال گل‌گهر در شهرستان سیرجان برای فصل جدید در حال آماده‌سازی است و در صورتی که مسابقات لیگ نوزدهم ادامه پیدا کند، گل‌گهری‌ها باید در زمین جدیدی تمرین کنند. از سوی دیگر، سیرجانی‌ها بخش‌هایی از استادیوم امام علی(ع) را که میزبان مسابقات گل‌گهر در لیگ برتر است، هم بازسازی کرده‌اند.

وضعیت اسفناک چمن ورزشگاه جم

یکی از باشگاه‌هایی که توجه چندانی به وضع چمن ورزشگاه خانگی خود نداشته، پارس‌ جنوبی جم است. این باشگاه که در ماه‌های اخیر با بحران مالی دست‌وپنجه نرم کرده، نتوانسته به خوبی از فرصت به وجود آمده، برای بازسازی چمن ناهموار خود استفاده کند. رهاشدن چمن ورزشگاه تختی جم به حال خودش باعث شده تا چاله‌های زیادی را روی این زمین شاهد باشیم. تصاویری که از چمن این استادیوم منتشر شده، نشان از وضع اسفناک چمن ورزشگاه جم است که در صورت از سرگیری لیگ‌ برتر می‌تواند مشکلات زیادی را برای این تیم و حریفانش به وجود بیاورد.

تختی تهران در انتظار بازسازی

ورزشگاه تختی تهران که مدت زیادی است بلااستفاده مانده و دیگر میزبان مسابقات تیم‌های تهرانی در لیگ‌ برتر هم نیست، در انتظار تزریق بودجه برای بازسازی است. این استادیوم که در سال‌های اخیر میزبانی بازی‌های تیم‌هایی همچون نفت تهران و سایپا را بر عهده داشت، شرایط جالبی ندارد. به گفته مدیر این مجموعه، وزیر ورزش برای بازسازی قول بودجه ١٥ میلیاردی داده، اما هنوز این بودجه تزریق نشده است. باید دید ورزشگاه تختی چه زمانی آماده میزبانی دوباره از مسابقات لیگ‌ برتر می‌شود.

معضل بزرگ برای شروع دوباره لیگ

به نظر می‌رسد هزینه‌های بالای نگهداری از استادیوم‌های فوتبال باعث شده تا برخی از باشگاه‌ها قید آماده نگه‌داشتن چمن ورزشگاه خود را در دوران کرونایی بزنند. از سوی دیگر، برخی استادیوم‌ها استانداردهای لازم برای برگزاری مسابقات در شب و زیر نور را ندارند. وقتی لیگ‌ برتر تعطیل شد، مسابقات هنوز آن‌ قدر دیر انجام نمی‌شد، چون در فصل سرما قرار داشتیم اما در صورتی که لیگ از سر گرفته شود، معضل استاندارد نبودن نور استادیوم‌ها می‌تواند شرایط سختی را برای برگزاری مسابقات زیر نور در فصل گرما به وجود بیاورد. باید دید مسئولان سازمان لیگ چه زمانی برای استانداردشدن استادیوم‌ها جهت آغاز دوباره مسابقات سختگیری خود را آغاز می‌کنند و به باشگاه‌ها هشدار خواهند داد. البته قبلا سازمان لیگ تهدید کرده بود که در صورت استانداردنبودن نور استادیوم‌ها، میزبانی تیم‌ها به شهرهای دیگری منتقل می‌شود.»

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.