رییس اتحادیه صنف خشکشویی و لباسشویی مشهد گفت: متاسفانه کرونا آنچنان مردم را از مراجعه به مغازه‌ها ترسانده است که ورود مشتریان را به خشکشویی‌ها به حداقل رسانیده است به طوری که لباس های برخی از مشتریان از قبل از اسفندماه هنوز در مغازه ها مانده و صاحبان آنها از ترس ابتلا به کرونا مراجعه نمی‌کنند.

کرونا برای خشکشویی‌های مشهد مشتری نگذاشته است

به گزارش قدس آنلاین، علی کاشفی اظهار کرد: اصل کار واحدهای صنفی زیر پوشش این اتحادیه در ماه‌های بهمن و اسفند است که زمان خانه تکانی و نظافت برای عید نوروز فرا می‌رسد لذا مراجعه مردم به واحدهای خشکشویی و لباسشویی افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: شیوع کرونا و تعطیلی اجباری خشکشویی‌ها و لباسشویی‌ها ضرر زیادی را متوجه صنوف در مشهد کرد و صاحبان خشکشویی و لباسشویی برای تامین هزینه‌هایشان، دستمزد کارگر و پرداخت بیمه سهم کارفرما به شدت دچار مشکل شدند و نتوانستند ضرر ناشی از تعطیلی‌های اجباری را جبران کنند.

رییس اتحادیه صنف خشکشویی و لباسشویی مشهد گفت: از آن جا که اصل کار خشکشویی و لباسشویی در ماه‌های پایانی سال است به طور معمول ابتدای هر سال پنج تا ۶ درصد از صنوف زیرپوشش این اتحادیه پروانه خود را باطل می‌کنند اما امسال به دلیل شیوع کرونا ریزش صنفی در این اتحادیه به ۲۰ درصد رسید.

کاشفی افزود: آماده سازی خشکشویی و اتوکشی نیازمند مصرف حاملهای انرژی زیادی است و از سوی دیگر در شرایط کنونی مشتری کافی به مغازه مراجعه نمی‌کند و این مهم به ضرر صاحبان صنوف است.

وی ادامه داد: صنوف خشکشویی و لباسشویی استفاده شخصی از حامل های انرژی نمی کنند و تنها برای تامین بهداشت مردم آنها را مورد استفاده قرار می‌دهند پس چرا باید صاحبان این صنوف هزینه کامل حامل‌های انرژی را پرداخت کنند و دولت هیچ کمکی در این زمینه به آنها نکند؟

رییس اتحادیه صنف خشکشویی و لباسشویی مشهد فرسودگی ماشین آلات را از دیگر مشکلات این صنوف ذکر و بیان کرد: اگر دولت بخواهد کمکی به این صنوف بکند باید تسهیلات ارزان قیمت در اختیار صاحبان خشکشویی و لباسشویی قرار دهد تا حداقل دستگاه‌های خود را نوسازی کنند که از مصرف بیش از حد حامل های انرژی نیز جلوگیری شود.

کاشفی افزود: حال که دولت صنوف را مجبور به تعطیلی کرده است باید حق و حقوق کسبه را در ایام تعطیلی اجباری پرداخت کند و این که دولت مدت زمان بیمه و مالیات را به تعویق بیندازد را نمی‌توان کمک به صنوف دانست.

وی با اشاره به پرداخت ۳۰ درصد سهم کارفرما به بیمه تامین اجتماعی ادامه داد: زمانی که سازمان تامین اجتماعی در قبال پرداخت حق بیمه کارفرما، خدمات زیادی ارایه نمی‌دهد و مزیت زیادی برای جبران هزینه هایی درمان نمی پردازد چرا باید کارفرمایان حق بیمه کارگران را پرداخت کنند؟

رییس اتحادیه صنف خشکشویی و لباسشویی مشهد گفت: تسهیلاتی که قرار است دولت به صنوف متضرر از کرونا اختصاص دهد مربوط به ۱۳ رسته صنفی می‌شود که صنف ما جزء آنها نیست و هیچ کمکی شامل حال خشکشویی‌ها نمی‌شود.

کاشفی افزود: قیمت مواد شوینده به شدت افزایش یافته، مشتری بسیار کم شده اما نرخنامه صنف خشکشویی و لباسشویی مربوط به سال ۱۳۹۷ است و با این شرایط، ادامه فعالیت بسیار دشوار است.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.