اینجا حرم منور رضوی است؛ صحن و سرای امام معصومی که هیچگاه دست رد به سینه زائر و مجاورش نزده؛ ایشان را امام رئوف می‌شناسیم اما امروز دوستدارانش در سراسر دنیا با درب‌های بسته حرم و صحن و سرایش روبرو هستند؛ بنابراین دل‌های ‌خود را روانه حرم و حریمش ‌می‌کنند تا در شب‌های قدر با بهره جستن از خوان پربرکت مهر و رحمت امام رضا(ع) بتوانند از الطاف بی‌دریغشان بهره‌مند شوند.

تجربه شب قدر بدون زائران از زبان خدام حضرت رضا(ع)

به گزارش قدس آنلاین، شب‌های قدر چلچراغ ماه مبارک رمضان است؛ دریای وسیعی است که هر انسان گنهکاری امید به غفران الهی دارد و این شب‌ها در کنار مضجع شریف حضرت رضا(ع) معنویتی دوچندان دارد؛ شب‌های قدر حرم رضوی در طول سالهای قبل در فضایی سراسر نورانی برگزار می‌شد اما امسال به دلیل شیوع ویروس منحوس کرونا، زائران و مجاوران حضرتش از بزرگترین نعمتی که می‌توانستند در این شب‌ها از آن بهره ببرند بی‌نصیب ماندند.

شب قدر بدون زائران

خادمان حضرت رضا(ع) شب‌های قدر امسال را مانند زائران و مجاورانش بسیار متفاوت گذراندند؛ تجربه شب‌های قدر بدون حضور پرشور زائران و مجاوران؛ تجربه‌ای که خادمان آرزو می‌کنند هیچگاه در طول تاریخ تکرار نشود.

حرم مطهر رضوی در شب قدر در این ماه مبارک رنگ و بویی خاص‌تر داشت؛ رنگ و بویی که بسیاری از خدام آن را با «السلام علیک یا غریب‌الغربا» معنا و زمزمه می‌کردند. باید به سراغ تعدادی از این خدام رفت تا حال و روز دل آنها را جویا شد هرچند که به قول قدیمی‌ها «رنگ رخساره خبر می‌دهد از سر درون...»

 

گفت‌وگو با یک خادم

کُنج‌ صحن را برای راز و نیازش انتخاب کرده بود؛ ثانیه‌ها به حرکاتش دقت کردم، سر به تمنا بر آستان و در برابر حضرت گذاشته بود و پس از لحظاتی چشمانش پر از اشک می‌شد و مانند گلی پژمرده سر به زیر می‌برد.

می‌گوید: ۱۴ سال است که به خدمت در این صحن و سرا مشغول است و تاکنون این گونه با خلوتی حرم غصه نخورده است.

 السلام علیک یا غریب الغربا

سیدحسین محسن‌زاده از دربانان حرم مطهر رضوی می‌گوید: از زمانی که پای به حرم مطهر گذاشته‌ام تاکنون چنین غم و غربتی را به صورت یکجا و آن هم این چنین سهمگین به چشمانم ندیده‌ام.

دربان حرم مطهر رضوی با اشاره به مراسم شب‌های قدر در سال‌های گذشته خاطرنشان کرد: همه به خوبی به یاد دارند که سال‌های گذشته حرم مطهر در شب‌های قدر حال و هوایی استثنائی را به زائران خود هدیه می‌داد اما امسال ما خدام نمی‌دانیم با این تنهایی و سکوت در حرم مطهر چه باید کرد.

محسن زاده با بیان اینکه ۲ ماه از آخرین تشرفم به حرم مطهر می‌گذرد عنوان کرد: شرایط به گونه‌ای رقم خورد که بسیاری از خدام نمی‌توانستند در این ایام به حرم مطهر مشرف شوند اما امروز با لطف و عنایات حضرت رضا(ع) بود که در تماسی از بنده خواستند تا در شب قدر در حرم مطهر رضوی حاضر شوم تا بازهم در راه یکی از گوهرهای عالم بشریت خدمت رسانی کنم.

 

خادمی تا پای جان

.جواد شجاعی؛ از خادمین اداره فرش حرم مطهر رضوی در پاسخ به این سوال که آیا کار شما در این شب ها تسهیل شده است گفت: شاید این سخن درست باشد که حجم کاری بسیاری از خدام در حرم مطهر رضوی کاسته شده اما واقعیت این است که همه خدام حرم امام رضا(ع) حاضر هستند تا پای از دست دادن جان خود در راه خدمت به زائران حضرتش از توان خود استفاده کنند.

وی با تاکید بر اینکه دیدن حرم حضرت رضا(ع) خالی از زائر از همه جوانب کار را برای ما سخت می‌کند یادآور شد: سال گذشته چنین لحظاتی تمامی زائران و مجاوران در سراسر صحن و سرای حرم مطهر دست به دعا برداشته بودند و ما نیز به طبع آبروی همین زائران حاجت خود را از خدا و اهل بیت(ع) می‌گرفتیم اما امسال آنچه ما را سخت رنج می‌دهد جای خالی زائران در جای جای حرم مطهر رضوی است.

خادم اداره فرش حرم مطهر ادامه داد:  ما خدام حرم رضوی به خصوص خدام بخش فرش ترجیح می‌دهیم کار بسیار زیاد و طاقت فرسایی را با مدت طولانی برای زائران و مجاوران مشرف شده به حرم مطهر انجام دهیم اما بارگاه حضرت رضا(ع) این گونه نباشد.

 التماس دعای دوستان

شجاعی با اشاره به درخواست‌های متعدد دوستان و آشنایان برای رساندن پیغام به امام رضا(ع) خاطرنشان کرد: زمانی که قصد تشرف به حرم مطهر را داشتم کسانی که می‌دانستند عازم حرم هستم با چشمانی پر از اشک و دلی پر از غم و آه از دلتنگی خود سخن می‌گفتند و درخواست داشتند تا از حضرت بخواهم تا به آبروی ائمه شفاعت کنند تا این ویروس منحوس از جان آدمی دورشود. خادم اداره فرش آستان قدس رضوی با بیان اینکه دلم می‌خواهد صحن و سرا و رواق‌های حرم حضرت رضا(ع) را شلوغ ببینم بیان داشت: چشم دوختن به گنبد طلایی و ضریح زیبای حضرت رضا(ع) یک زیارت خالص برای زائران محسوب می‌شود اما آنچه خدام سالهاست در حال لذت بردن از آن هستند دیدن این ضریح و گنبد در کنار زائران بی‌شمار و عاشقان اهل بیت(ع) است.

حاج رضا گرامی؛ از پیرغلامان حرم رضوی(ع) و مداحان اهل بیت(ع) هنگامی که سوالم را در خصوص حال و هوای حرم خالی از زائر شنید گفت: اگر از نظر ظاهری به موضوع نگاه کنیم تمامی درب‌های حرم مطهر بسته است اما اگر واقع‌بین باشیم و از نظر باطنی به این موضوع بنگریم به صراحت می‌گویم که نه تنها درب‌های حرم مطهر رضوی بلکه درب خانه هیچ کدام از ائمه(ع) به روی مومنین بسته نیست.

پیرغلام بارگاه رضوی در حالی که اشک از چشمان خود پاک می‌کرد تاکید کرد: اگر یک میهمان درب خانه‌ای را بزند صاحب خانه با خوشرویی تا جلوی درب خواهد آمد تا میهمانش را به داخل دعوت کند و ما اکنون از امامی صحبت می‌کنیم که هیچکس تاکنون دست خالی از درب خانه‌اش بازنگشته است.

گرامی ادامه داد: ائمه نگاهشان به قلوب مومنین است و نیازهای آنها را می‌دانند اما آن چیزی که از این سو باعث می‌شود مومن خود را در دل اهل بیت(ع) عزیز گرداند به اعمال و خلوص نیتش بازمی‌گردد بنابراین یقین دارم که اگر کسی سلامی را از دورترین نقطه زمین خدمت حضرت بفرستند پاسخ آن را دریافت خواهند کرد.

پیرغلام حرم رضوی تصریح کرد: یکی از خصلت های اساسی حضرت رضا (رئوف) بودنشان است که این امر همواره سبب باز شدن گره‌های بسته و روا شدن حاجت‌های مومنین شده و به عقیده من هرگاه درب خانه ائمه بسته بود جواب از سوی آنها زودتر به دست ما خواهد رسید، مثل آن کسی که مسلمان نیست اما به حضرت ابوالفضل(ع) دخیل می‌بندد و زودتر از حد معمول جواب می‌گیرد.

وی ادامه داد: اهل بیت(ع) همواره برای نگه داشتن امید در دل مومنان از آبروی خود در برابر خداوند بهره می‌جویند و اجازه نخواهند داد کسی دست خالی از درب منزلشان بازگردد.

گرامی با اشاره به دلهای تنگ مردم خارج از حرم مطهر خاطرنشان کرد: هرگاه کسی از آشنایان و نزدیکان مرا می‌بینند از من می‌خواهند تا برایشان تصویری از درون حرم مطهر ترسیم کنم اما چه باید کرد که ترسیمی صحیح از غربت و غریبی را در چنین گستره‌ای نمی‌توان به زبان آورد.

پیرغلام حرم رضوی با بیان اینکه ما با دیدن زائران ذوق می‌کنیم گفت: هیچکس به جز خدام این بارگاه نمی‌دانند راه رفتن یک کودک خردسال در صحن و سرای حرم مطهر یا راز و نیاز زن و شوهری جوان در گوشه‌ای دیگر از این صحن و سرای چه لذتی را به قلوب خدام القا می‌کند و این احساس تنها نتیجه یک عقیده خالص قلبی با عنوان " نوکری زائر حضرت رضا(ع) " است.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.