بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته پس از ثبت رکوردی تاریخی در رقم یک میلیون و ۴۳هزار واحد، وارد فاز اصلاح و استراحت شد اما در نهایت با رشد بیش از 4 درصدی به معاملات هفتگی خود پایان داد.

پایان هفته ۴ درصدی بورس تهران/ بازار سهام در دوران پساکرونا

به گزارش خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین، بورس تهران معاملات این هفته خود را در دو نیمه متفاوت به پایان رساند. در سه روز ابتدای هفته منتهی به ۲۴ اردیبهشت‌ماه شاخص سهام به روند صعودی خود ادامه داد و توانست ضمن عبور از سوپرکانال یک میلیون واحدی، تا میانه سطح یک میلیون و ۴۷ هزار واحدی صعود کند. دو روز پایانی هفته مورد بررسی اما شرایط یه گونه‌ای متفاوت رقم خورد. روز سه شنبه نماگر اصلی بورس تهران با ثبت بیشترین افت در دو ماه اخیر، ۲.۵ درصد کاهش یافت و به محدوده یک میلیون و ۲۰ هزار واحدی عقب‌نشینی کرد. این روند در آخرین روز معاملاتی هفته نیز ادامه پیدا کرد تا بازدهی هفتگی این نماگر را به ۴.۱ درصد محدود کند. افت نیمه دوم بورس هفته گذشته حکایت از یک مرحله استراحت و اصلاحی داشت. با این حال اکثر معامله گران امیدوارند در روزهای ابتدای هفته جاری، روند مزبور به پایان برسد. به ویژه آنکه نشانه های تقویت کننده بازار از جمله ورود نقدینگی ، افزایش ارزش دلار در برابر ریال و همچنین حمایت دولتی از بازار ادامه دارد.

بازار سهام در هفته گذشته به دفعات ارزش معاملاتی بیش از ۱۰هزار میلیارد تومان را تجربه کرد که همین امر می تواند به معنای تداوم ورود نقدینگی به بازار تلقی شود. در همین حال با توجه به اوج‌گیری قیمت دلار و سکه در هفته گذشته، نقدینگی گزینه های چندانی برای سرمایه گذاری ندارد. از این رو به نظر می رسد بازار همچنان بتواند فاز رشدی خود را ادامه دهد.  هر چند که انتظارات بازار در مورد انجام عرضه اولیه و عرضه سهام شرکتهای دولتی محقق نشده است. در صحنه بازار جهانی نیز بهای هر بشکه نفت برنت به کانال ۳۱تا ۳۲دلار در بشکه رسیده است. بهای هر تن فلز مس به ۵هزار و ۲۵۶دلار و سرب و روی به ترتیب هزار و ۶۲۸دلار و یک هزار و ۹۶۹دلار گزارش شده است.

دو موضوع مورد بحث بورس‌بازان در هفته گذشته

در هفته گذشته بازار سرمایه شاهد دو بحث عمده نیز بود؛ نخست وضعیت صندوق های قابل معامله یا همان ای تی اف های دولتی و همچنین تداوم فروش آنها بود، که همچنان ادامه دارد. از دیدگاه کارشناسان زمان طولانی قرار داده شده برای پذیره نویسی و همچنین تمرکز بر نظام بانکی برای فروش واحدها، سبب شده تا این پذیره نویسی عملا به روزهای آخر دوره از سوی اکثر سرمایه گذاران موکول شود. در همین حال انجام تبلیغات بیشتر و همچنین استفاده از ابزار مالی برای ایجاد اطمینان بیشتر در میان خریداران، می تواند برای تکمیل فرآیند فروش مفید باشد.

در همین حال موضوع معاملات گواهی سپرده سکه هفته گذشته آماج انتقاداتی بود. سخت گیری مسوولان بازار در ایجاد خزانه های جدید و کمبود عرضه گواهی ،در برابر بی تجربگی بسیاری از فعالان تازه وارد به بازار که بعضا بدون توجه به ارزش واقعی دارایی اقدام به خرید کرده و حتی در هفته های اخیر خریداری صندوقهای سرمایه گذاری تا چند برابر ارزش خالص داراییها توسط این افراد ، موجب شد تا بعضا گواهی سکه بیش از ارزش فیزیکی آن معامله شود. همین مساله نیز فرصت را به منتقدان داده تا تلاش کنند خود را همانند معاملات آتی سکه برای خروج این معاملات از بورس به کار گیرند. باید عنوان کرد که گواهی سپرده سکه طلا به دلیل امنیت بالا، سهولت معامله و هزینه داد و ستد پایین دارای مزیت بسیار بالایی نسبت به بازار سنتی است، از این رو حفظ این آخرین پل میان بازار سرمایه و فلز زرد نقش مهمی در حفظ یکپارچگی بازار دارد.

آینده بورس در پساکرونا

در این میان، علی صحرائی، مدیرعامل شرکت بورس تهران در توصیح ارزیابی خود از آینده بورس تهران بخصوص در مرحله پس از کرونا عوان کرد: مرحله پسا کرونا زمانش هنوز مشخص نیست ولی بسیاری از کشورها با رعایت پروتکل های بهداشتی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی، برخی از فعالیت های اقتصادی خود را شروع کرده اند و نماگرهای بورس های جهانی بر این امر صحه می گذارد، قیمت نفت که متاثر از این موضوع هست  نشانگر آغاز فعالیت های اقتصادی به صورت تدریجی است. در این مسیر نیز محصولات برخی شرکت ها مخصوصا صنایع پتروشیمی، پالایشگاهی و معادن صادر می شود. با کاهش محدودیت های جهانی به دلیل  وضعیت کرونا و تقاضای مشتریان جهانی برای محصولات،  فروش شرکتهای لیست شده در بورس تهران افزایش می یابد و در نتیجه افزایش سود آوری اثرات مثبتی خواهد داشت.

از صنایع بورسی چه خبر؟

در این خصوص نگاهی به وضعیت صنایع ۳۹گانه بورسی در این هفته خالی از لطف نیست. برای بررسی وضعیت گروه‌های ۳۹گانه بورسی لازم است نگاهی نیز به بازدهی دو شاخص هم‌وزن و شاخص ۳۰ شرکت بزرگ بازار بیندازیم. در هفته‌ای که شاخص کل با رشد بیش از ۴ درصدی همراه شد، شاخص کل هم وزن که نشانی از اثرگذاری یکسان نمادها دارد، به رشد ۲.۶ درصدی بسنده کرد. این مهم در حالی رقم خورد که شاهد رشد بیش از ۷ درصدی شاخص ۳۰ شرکت بزرگ بورس تهران بودیم. این شاخص از ۳۰ بنگاه اقتصادی تشکیل شده است که ۵۸ درصد از ارزش کل بازار را در اختیار دارند و به غیر از شرکت‌های زیرمجموعه گروه‌های کالایی، برخی از نمادهای بزرگ بانکی، رایانه‌ای، فنی و مخابراتی را نیز در خود جای داده است. از این رو بیشترین رشد قیمت سهام نیز در هفته منتهی به ۲۴ اردیبهشت‌ماه از آن گروه‌های بزرگ بورس تهران شده است. با این توضیحات به سراغ گروه‌های ۳۹گانه بورسی می‌رویم.

بر اساس آمار، در هفته منتهی به ۲۴ اردیبهشت ماه از ۳۹ صنعت بورسی ۱۸ گروه با رشد میانگین قیمت‌ها و در مقابل ۱۹ گروه با افت شاخص صنعت خود مواجه شدند. بیشترین رشد شاخص صنعت به میزان ۲۴ درصد در این هفته به گروه خودرو و ساخت قطعات رسید. این صنعت در حال حاضر ۳.۸ درصد از کل ارزش بازار بورس تهران را در اختیار دارد. این گروه رشد شاخص صنعت خود در هفته مورد بررسی را مرهون بازگشایی یکی از بزرگ ترین خودروسازهایش بود. دو ماهی بود که بورس تهران در غیاب نمادهای بزرگ خودروساز به معاملات روزانه خود ادامه می‌داد. در این راستا دو خودروساز بزرگ یعنی سایپا و ایران‌خودرو از اواخر سال ۹۸ به سبب برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده برای تصویب افزایش سرمایه متوقف شدند. نماد معاملاتی شرکت سایپا روز دوشنبه با کشف قیمت ۱۲۶۷ ریالی که حکایت از رشد ۱۰۳ درصدی در مقایسه با قیمت قبل از توقف داشت، به گردونه معاملات بازگشت و تا پایان هفته در سقف قیمت روزانه دادوستد شد. این بازگشایی یکی از اصلی‌ترین دلایل صدرنشینی گروه خودرو و ساخت قطعات در جدول بازدهی هفتگی بود. «خودرو» دیگر نماد زیرمجموعه این گروه نیز از دو ماه پیش به دلیل برگزاری مجمع افزایش سرمایه متوقف است و به احتمال زیاد در روزهای آتی به بازار باز می‌گردد. این گروه در مجموع ۲۰ شرکت را در خود جای داده است. لازم به ذکر است بانکی‌ها با ثبت دادوستد ۵ میلیارد و ۷۱۵ میلیون سهم به ارزش ۴۱ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومانی در این هفته همراه شد.

دومین گروه پربازده بورس تهران در این هفته اما پالایشی‌ها بودند که با افزایش ۱۴.۴ درصدی میانگین قیمت زیرمجموعه‌های خود همراه شد. در این گروه ۸ شرکت جای گرفته است و سهمی ۶.۹ درصدی از ارزش کل بورس تهران را در اختیار دارد. ضمن آنکه با دادوستد ۹ هزار و ۹۱۶ میلیارد تومانی بیشترین ارزش معاملات را در اختیار گرفتند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.