۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۹
کد خبر: 704715

یادداشت/

مدیر قرآنی باید عامل به قرآن باشد

سید جواد سادات فاطمی/پیشکسوت قرآنی

در طول سالیان سال که دوستان و مدیران قرآنی خدمت مقام معظم رهبری می‌رسیدند ایشان همواره نکات مختلفی را چه به لحاظ عمومی و بحث‌های محتوایی قرآنی و چه به لحاظ بحث‌های تخصصی در مورد مسائل قرائت و حفظ قرآن به آن‌ها گوشزد می‌کردند.

قدس آنلاین:در طول سالیان سال که دوستان و مدیران قرآنی خدمت مقام معظم رهبری می‌رسیدند ایشان همواره نکات مختلفی را چه به لحاظ عمومی و بحث‌های محتوایی قرآنی و چه به لحاظ بحث‌های تخصصی در مورد مسائل قرائت و حفظ قرآن به آن‌ها گوشزد می‌کردند. مقام معظم رهبری در این دیدارها به دفعات مسائلی همانند اینکه باید چه تعداد قاری در تراز درجه یک جهان اسلام و حافظ قرآن در کشور داشته باشیم را گوشزد کردند. قطعاً هر چه در زمینه مسائل مربوط به قرائت و حفظ قرآن و فعالیت‌هایی که مورد نظر رهبری است پیگیری کنیم، کم است و واقعاً تکالیفی که ایشان برای مدیران قرآنی مشخص کرده‌اند، آن قدر در قله قرار دارد و به اندازه‌ای باید برای انجام آن‌ها تلاش شود که بعید می‌دانم مدیران قرآنی بتوانند توجه مقام معظم رهبری را جلب کرده و رضایت ایشان را فراهم کنند.

گوشه‌ای از بخش محتوایی فرمایشات مقام معظم رهبری و بخش‌هایی که در رابطه با عمل به قرآن هست، شامل عملکرد مدیران و دست‌اندرکاران قرآنی می‌شود و همان طور که مقام معظم رهبری بارها تأکید کرده‌اند، اهمیت آن از بخش‌های ظاهری و مربوط به قرائت و حفظ قرآن قطعاً بیشتر است. طبیعتاً انتظار جامعه ما از یک مدیر قرآنی در وهله نخست این است که آن مدیر قرآنی عامل به قرآن باشد و خودش دائم نسبت به قرآن و آموزه‌های قرآنی تذکر داشته باشد. خود را ملزم بداند که دائم آنچه در قرآن به عنوان ذکر از آن یاد می‌شود را انجام دهد یعنی همواره خودش را مورد مراقبت بداند و ملزم باشد که آموزه‌های قرآنی را رعایت کند. یک مدیر قرآنی باید درصدد باشد که افراد جامعه و محیط کاری خودش را در راستای قرآنی شدن جامعه رهنمون کند و فضایی ایجاد کند که در آن فضا بتواند حتی‌الامکان  و به نحوی وظیفه خودش را در گسترش مبانی و آموزه‌های قرآنی انجام دهد.

من اگر بخواهم به عنوان معلم قرآن یک ارزیابی از عملکرد مدیران قرآنی در راستای اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری و دستورات و اوامر ایشان داشته باشم نمی‌توانم نمره چندان بالایی به مدیران قرآنی بدهم؛ یعنی در هر بخشی که نگاه می‌کنم به اندازه‌ای کمبود و کار روی زمین مانده وجود دارد که نمی‌توانیم نمره خوبی به مدیران قرآنی بدهیم و به نظر می‌رسد این مدیران باید تلاش بیشتری برای دستیابی به قله‌هایی که مقام معظم رهبری تعیین کرده‌اند داشته باشند و از همه ظرفیت‌هایی که در جامعه قرآنی وجود دارد استفاده کنند و برای دستیابی به اهدافی که مقام معظم رهبری تعیین کرده‌اند، تلاش کنند تا بتوانند به موفقیت برسند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.