۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۵
کد خبر: 704724

یادداشت/

یک متخصص در قرآن

حجت‌الاسلام محمد باقر فرزانه

درس تفسیر آیت‌الله خامنه‌ای از نظر ساواک پنهان بود، در بسیاری از موارد، زمانی که به مدرسه میرزاجعفر می‌آمدیم، می‌دیدیم که در مدرسه بسته است و گاهی در هوای سرد زمستان آیت‌الله خامنه‌ای روبه‌روی در مدرسه می‌نشستند و در آنجا جلسه درس برگزار می‌شد.

 قدس آنلاین:درس تفسیر آیت‌الله خامنه‌ای از نظر ساواک پنهان بود، در بسیاری از موارد، زمانی که به مدرسه میرزاجعفر می‌آمدیم، می‌دیدیم که در مدرسه بسته است و گاهی در هوای سرد زمستان آیت‌الله خامنه‌ای روبه‌روی در مدرسه می‌نشستند و در آنجا جلسه درس برگزار می‌شد. بنده از قول شهید مطهری خاطره‌ای از جلسات مشترک با رهبر انقلاب دارم که شهید مطهری می‌گفت: آقای خامنه‌ای یک متخصص در قرآن است. در سال‌های ابتدایی دهه ۵۰ همراه شهید هاشمی‌نژاد در حرم مطهر رضوی از آیت‌الله خامنه‌ای درخواست کردیم که برای ما درس اخلاق بگویند، ایشان گفتند اخلاق نمی‌توانند اما امکان درس تفسیر قرآن وجود دارد. این جلسات، تفسیر روشنگرانه آیات درباره وظیفه‌شناسی انسان‌ها بود که در مدرسه میرزاجعفر برگزار می‌شد.

در جلسات تفسیر مدرسه میرزاجعفر مشهد، رهبر انقلاب سوره‌های انفال، مائده و توبه را تفسیر کرده‌اند که به لطف نوارهای صوتی به جا مانده از آن زمان، کتاب تفسیر سوره توبه تدوین شد. طلبه‌های جوان و شاگردان وقتی پای درس می‌نشستند، با توجه به آدرس‌ها و نکاتی که در رابطه با وظیفه انسان در هر زمان توسط آیت‌الله خامنه‌ای عنوان می‌شد، معرفتشان افزایش پیدا می‌کرد.

تفسیری که رهبر انقلاب آن زمان می‌گفتند در مشهد سابقه نداشت و در زمان‌های بعد هم ما نتوانستیم چنین تفسیری در مشهد داشته باشیم. آن زمان نمی‌دانستیم باید چه کاری انجام دهیم و در این خصوص تنها کاری که امکان انجام آن وجود داشت، این بود که تمام نکات تفسیری را یادداشت و حفظ کنیم و باید گفت نعمت این جلسات تفسیر همیشه باقی خواهد ماند.

تفسیر رهبر انقلاب، تفسیری اصیل و روزآمد است که متکی بر اصول است و با خواندن آن انسان گمان می‌کند مفسر، در حال حاضر این تفسیر را بیان کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.