نخستین نشست نماینده‌های دولت جدید عراق و معترضان این کشور در استان واسط برگزار شد.

اسب زین‌کرده زیر پای الکاظمی

قدس آنلاین:نخستین نشست نماینده‌های دولت جدید عراق و معترضان این کشور در استان واسط برگزار شد. اگرچه کوچک‌ترین پیش‌بینی درباره شخصیت‌های اطلاعاتی مثل مصطفی‌الکاظمی به‌ویژه آنکه مدتی را در انگلیس زندگی کرده، ممکن است فرسنگ‌ها از واقعیت دور باشد، اما آنچه از اوضاع این روزهای عراق می‌توان به قاطعیت فهمید این است که دولت جدید و به‌ویژه شخص نخست‌وزیر، حسابی سرشان شلوغ است. سرشلوغی‌ای که آرامش نسبی در این کشور در دو هفته گذشته حداقل نتیجه آن بوده است. الکاظمی در این مدت چند دستور مهم داده و چندین دیدار مهم‌تر داشته است. آزاد کردن معترضان بازداشت شده عراقی و برگرداندن عبدالوهاب الساعدی (مقام محبوب عراقی) به ریاست سازمان مبارزه با تروریسم را می‌توان دو دستور مهم الکاظمی در این مدت دانست. همچنین او دیدارهایی با سفرای ایران، آمریکا، روسیه و مصر در عراق داشته است. در همه این دیدارها هم او بر آرامش عراق و گسترش روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی تأکید کرده و سفرا هم تأیید کرده‌اند. اما مهم‌تر از همه این دیدارها و دستورات به نظر می‌رسد نحوه تعامل الکاظمی با معترضان سیاسی باشد. تعاملی که تاکنون با استقبال مجامع داخلی و خارجی در عراق روبه‌رو شده است. در همین زمینه منابع عراقی از نخستین دیدار مشاوران الکاظمی با تظاهرات‌کنندگان معترض در استان واسط خبر دادند. هیئت دولت متعهد شد خواسته‌های معترضان را به گوش الکاظمی برساند.

الکاظمی درباره دیگر معترضان در سراسر عراق هم همین رویه را در پیش گرفته و در نخستین اقدام سعی دارد آن‌ها را به رسمیت بشناسد. در همین راستا او به سازمان مبارزه با تروریسم که حالا رئیسش را خودش منصوب کرده، دستور داده در امور سیاسی دخالتی نداشته باشد. پیش از این هم دستور داده بود نهادهای دولتی و پلیس در هیچ شرایطی نباید در اعتراض‌ها از تفنگ استفاده کنند.

از طرفی همزمان با شروع کار الکاظمی، برخی گروه‌های سیاسی مثل صدری‌ها اعلام کردند ۱۰۰روز به او مهلت می‌دهند تا اوضاع را بسامان کند، ایالات متحده هم معافیت عراق از تحریم‌های ایران را چهار ماه تمدید کرد. عمار حکیم و المالکی هم با اینکه مخالف او هستند و در دولتش شرکت نخواهند کرد اما اعلام کرده‌اند از تصمیمات او برای مبارزه با فساد و روبه‌راه کردن اوضاع حمایت خواهند کرد. حالا باید دید الکاظمی اسب زین کرده‌ای را که عبدالمهدی و علاوی نداشتند چگونه خواهد تازاند و عراق را به کدام سو خواهد برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.