تا همین چند سال پیش نام کارتون «سیمپسون» ‌ها را احتمالاً فقط طرفداران دنیای فیلم و سریال‌های هالیوودی شنیده بودند. کارتونی با ژانر خاص و مخصوص بزرگسالان که توسط «مت گرینیگ» برای شبکه رسانه‌ای فاکس ساخته می‌شود.

سفر در زمان!

قدس آنلاین:تا همین چند سال پیش نام کارتون «سیمپسون» ‌ها را احتمالاً فقط طرفداران دنیای فیلم و سریال‌های هالیوودی شنیده بودند. کارتونی با ژانر خاص و مخصوص بزرگسالان که توسط «مت گرینیگ» برای شبکه رسانه‌ای فاکس ساخته می‌شود.

سیمپسون‌ها مثل تمام انیمیشن‌های هم سبکِ خودش، جذابیت‌های زیادی برای مخاطبان در تمام رنج‌های سنی ایجاد می‌کند، اما دلیل شهرت‌ آن در جهان نه به خاطر کیفیت فنی آن است و نه بابت نقدهای سیاسی و اجتماعی آن به جامعه آمریکا. اصلی‌ترین دلیل محبوبیت سیمپسون‌ها در جهان، پیشگویی‌های عجیب و غریب و دقیق آن از رخدادهای آینده است که بارها در فضای مجازی سروصدا به راه انداخته است. البته مدتی است که حاشیه‌های پیش‌بینی‌های سیمپسون‌ها، از فضای مجازی هم فراتر رفته و به رسانه‌های بزرگ دنیا رسیده است.

به‌تازگی هم نشریه‌های بزرگی مثل «تایم» و «هالیوود ریپورتر» به موضوع پیش‌بینی‌های سیمپسون‌ها و شایعه‌های پیرامون آن پرداخته‌اند.

۳۰ سال سابقه

کارتون «سیمپسون‌ها» در اصل یک سریال است که سبک زندگی خانواده‌ای پنج نفره به نام سیمپسون‌ها را به تصویر می‌کشد. این خانواده در شهری خیالی به نام «اسپرینگفیلد» زندگی می‌کنند.

برخلاف تصور خیلی‌ها، این سریال، جدید نیست و سابقه‌ ساخت آن برمی‌گردد به ۳۰ سال پیش! سال ۸۹ میلادی نخستین قسمت از این کارتون از تلویزیون آمریکا پخش شد و درحال حاضر فصل۳۱ این سریال درحال پخش است.

یکی از حاشیه‌هایی که نام سیمپسون‌ها را در سطح جهانی سر زبان‌ها انداخت، پیش‌بینی رئیس جمهور شدن ترامپ بود.

ماجرا فقط رئیس جمهور شدن شخصی شبیه به ترامپ در کارتون سیمپسون‌ها نبود و حتی در صحنه‌ای از کارتون، ترامپ در حال پایین آمدن از پله‌برقی است که تابلوی یکی از هوادارانش که بالای سر او ایستاده است از دستش می‌افتد. سال‌ها بعد، دقیقاً همین اتفاق در یکی از حضورهای ترامپ میان هوادارانش رخ داد! کارتون سیمپسون‌ها حتی حضور ترامپ در کنار ملک سلمان را با ریزترین جزئیات در سال ۲۰۰۲ پیش‌بینی کرده بود!

از اهدای جایزه نوبل تا توزیع گوشت اسب

گذشته از ترامپ که یکی از عجیب‌ترین پیش‌بینی‌های سیمپسون‌ها به شمار می‌رود، در قسمتی از این سریال که مربوط به سال ۲۰۱۱ است، لیزا، یکی از شخصیت‌های این کارتون و دوستانش در انتظار شنیدن نام برنده جایزه صلح نوبل هستند. در این برنامه «بنیت هولمستروم» اقتصاددان فنلاندی برنده جایزه می‌شود. در سال ۲۰۱۶، بنیت هولمستروم در واقعیت این جایزه را از آن خود می‌کند!

یکی دیگر از پیش‌بینی‌های پرحاشیه این کارتون، برمی‌گردد به ماجرای فروش گوشت اسب در اروپا. در سال ۲۰۱۳ مشخص شد در قسمت‌هایی از اروپا گوشت اسب آلوده به فروش می‌رسیده است. در واقع ۲۰ سال پیش در قسمتی از کارتون سیمپسون‌ها این اتفاق پیش‌بینی شده بود. در این قسمت لیدی دوریس، یکی از شخصیت‌های کارتون، مشغول تهیه غذا از یک بشکه بزرگ است که روی آن نوشته شده: قطعات گوشت اسب.

پیش‌بینی کرونا

پرحاشیه‌ترین پیش‌بینی این کارتون که در ماه‌های اخیر دنیا را تکان داده است، ماجرای پیش‌بینی شیوع ویروس کرونا در جهان است!

اوایل سال میلادی و همزمان با شروع انتشار ویروس‌کرونا در کشور چین، شایعه‌ای در فضای مجازی پدید آمد که می‌گفت: سریال کارتونی «سیمپسون‌ها» شیوع این بیماری را پیش‌بینی کرده بود. ماجرا به یکی از قسمت‌های این انیمیشن در سال ۱۹۹۳بازمی‌گردد که در فصل چهارم قسمت Marge in Chains، کارخانه‌ای را نشان می‌دهد که از متن روی جعبه‌های آنجا پیداست مربوط به آسیای شرقی و اوزاکای ژاپن است.

در این قسمت دو کارمند آسیایی به تصویر کشیده شده‌اند که در حال بسته بندی کردن آبمیوه‌هایی هستند که در شهر اسپرینگفیلد (شهر سیمپسون ها) خواهان زیادی دارد. در حین بسته‌بندی این آبمیوه‌ها یکی از این دو کارگر که بیمار است عطسه می‌کند و به این ترتیب ویروس‌ها را به درون جعبه می‌فرستد. وقتی آن جعبه‌ها به مردم شهر می‌رسد همه دچار آن ویروس می‌شوند و ویروس در سراسر شهر پخش می‌شود.

زنبورهای قاتل در آمریکا

این البته تنها بخش پیشگویی سیمپسون‌ها نیست و در ادامه مردم وحشت زده اسپرینگفیلد به کامیونی حمله می‌کنند که به تصور آن‌ها حامل داروی ویروسی است که آن‌ها را مبتلا کرده است. اما از بد حادثه این‌گونه نبود و کامیون حامل جعبه‌هایی بود که روی آن‌ها عبارت «زنبورهای قاتل» نوشته شده بود و به این ترتیب سبب رهایی این حشرات خطرناک در شهر می‌شوند.

دقیقاً چند روز پیش، نیویورک تایمز در گزارشی از ورود زنبورهای غول پیکر آسیایی موسوم به زنبورهای قاتل به خاک ایالات متحده، منتشر کرد. جالب‌تر اینکه، این اتفاق در تاریخ آمریکا بی‌سابقه است و این زنبورهای خطرناکی که حتی قادر به کشتن انسان هستند، برای اولین بار به خاک ایالات متحده رسیده‌اند. دانشمندان هنوز نمی‌دانند این حشرات چگونه خود را به خاک آمریکا رسانده‌اند.

حالا نام سیمپسون‌ها بابت پیش‌بینی حضور زنبورهای قاتل درآمریکا یک‌بار دیگر سر زبان‌ها افتاده است. طرفداران این سریال کارتونی می‌گویند توالی حوادث کاملاً درست به نظر می‌رسد و هیچ جوره نمی‌شود گفت ماجرا فقط یک پیشگویی ساده است! اول اپیدمی (آنفلوانزای اوزاکا در سیمپسون‌ها/ ویروس‌کرونای جدید در واقعیت) منطقه (شهر اسپرینگفیلد/کشور آمریکا) را دربرمی‌گیرد و سپس در میانه وحشت مردم از اپیدمی، ناگهان سر و کله زنبور قاتل پیدا می‌شود!

بررسی سیمپسون‌ها با علم جبر و احتمال!

درکنار تمام حواشی و شایعه‌های جورواجوری که درباره پیشگویی سیمپسون‌ها در فضای مجازی منتشر می‌شود، بد نیست نگاهی هم بیندازیم به تحقیق‌های درست و حسابی که روی این موضوع صورت گرفته است. بر اساس گزارشی که فرارو تهیه کرده، وب‌سایت Mic پس از مصاحبه با مدیر سابق اجرایی این سریال که یک آمارگر و استاد ریاضی است، توانسته چند عنصر مهم را شناسایی کند که عوامل سریال سیمپسون با استفاده از آن می‌توانند تصویری از آینده را دریافت کنند.

سیمپسون‌ها مجموعه‌ای گسترده از شوخی‌هاست که می‌تواند این شانس را برای مجموعه ایجاد کند که در این مدت طولانی، حداقل بخش‌هایی از آن در آینده رخ دهد. تاکنون بیش از ۶۰۰ قسمت از این سریال پخش شده که این حجم از محتوا به تنهایی سبب شده این سریال بتواند مجموعه‌ای از پیش بینی‌های صحیح را ایجاد کند.

کارشناسان می‌گویند بر اساس علم جبر و احتمال، این ماجرا اصلاً عجیب و غریب نیست، چون روی هم رفته حدود ۱۲۰ هزار اتفاق خاص در کارتون سیمپسون‌ها رخ می‌دهد. پس طبیعی است که بخش کوچکی از این ۱۲۰ هزار اتفاق، هرازگاهی به واقعیت نزدیک شود. البته این موضوع را هم در نظر بگیرید که معمولاً رسانه‌ها صحبتی از پیش‌بینی‌های اشتباهِ سریال سیمپسون‌ها نمی‌کنند اما اگر بنا باشد اشتباه‌های این سریال‌ را مدنظر قرار دهیم، تعداد آن‌ها سر به فلک می‌کشد.

پیش‌بینی در کار نیست

دومین موضوعی که باید در مورد پیش‌بینی‌های سیمپسون‌ها مدنظر قرار دهیم این است که لفظ «پیش‌بینی آینده» جذابیت خاصی برای مخاطبان دارد به همین خاطر خیلی‌هایشان بدون توجه و یا حتی فکر کردن به جوانب موضوع، قبول می‌کنند که سیمپسون‌ها فلان موضوع را پیش‌بینی کرده‌اند. مثلاً وقتی شایعه شد ساخت ساعت‌های هوشند اپل توسط کارتون سیمپسون‌ها پیش‌بینی شده، هیچ کس زحمت یک جست‌وجوی ساده به خودش را نداد تا متوجه شود ایده ساخت ساعت هوشمند به سال‌ها پیش از پیش‌بینی این سریال برمی‌گردد. علاوه بر این، پیشرفت تکنولوژی، بسیاری از رؤیاهای انسان در فیلم‌های تخیلی را به واقعیت تبدیل کرده اما نمی‌شود گفت فیلم‌های تخیلی در سال‌ها پیش توانسته‌اند دستیابی به فلان فناوری را پیش‌بینی کنند.

متخصصان در مورد پیش‌بینی‌هایی مثل به ریاست جمهوری رسیدن ترامپ هم می‌گویند از آنجا که سیمپسون‌ها یک فیلم کارتونی است، نویسندگان می‌توانند هر شخصیت مشهور در زندگی واقعی را در قسمت‌های مورد نظر خود قرار دهند که یکی از آن هزاران شخصیت معروف، شاید در آینده در موقعیت پیش‌بینی شده در سیمپسون‌ها قرار بگیرد.

نویسنده‌های سیمپسون‌ها چه می‌گویند؟

با این حال برخی از طرفداران سیمپسون‌ها همچنان معتقدند نویسندگان این سریال، از آینده باخبرند! این البته درحالی است که خودِ این نویسنده‌ها معتقدند پیش‌بینی‌هایشان به طور اتفاقی درست از کار در می‌آید! مثلاً «بیل اوکلی» یکی از نویسندگان قسمت شیوع ویروس‌کرونا در گفت‌وگو با هالیوود ریپورتر می‌گوید: «برخی کاربران اینترنتی به دنبال شیوع کرونا، از صحنه‌های این قسمت بهره‌برداری‌های نادرست و حتی نژادپرستانه‌ای کردند. من نمی‌خواهم از این کارتون بهره‌برداری‌های اینچنین زشتی شود و عده‌ای فکر کنند که کرونا یک توطئه آسیایی است. این قسمت نه یک پیشگویی بلکه برگرفته از ماجرای آنفلوانزای هنگ‌کنگی است که در سال ۱۹۶۸ رخ داد و من در کودکی اخبار آن را دیده بودم. ما داستان غیرمعقولی را ساختیم که بر اساس آن ویروس هفته‌ها در یک جعبه زنده می‌ماند و حتی دارای شخصیت است. ویروس‌ها حتی در پشت چراغ قرمز خیابان توقف می‌کنند و منتظر می‌شوند تا خودروها عبور کنند و سپس با سبز شدن چراغ عبور می‌کنند».

در پایان بد نیست برای آنکه خیالتان از بابت شایعه‌های پیرامون پیش‌بینی‌های سیمپسون‌ها راحت شود، بخشی دیگر از مصاحبه آقای «اوکلی» دراین‌باره را بخوانید: «در مورد موضوع پیشگویی‌های سیمپسون‌ها، بیش از حد در رسانه‌ها و فضای مجازی غلو می‌شود. اگر چه ممکن است برخی موارد نیز وجود داشته باشد که بتوان آن را پیشگویی نامید، اما در واقع بیشتر این موارد که در رسانه‌ها مطرح می‌شوند، تنها یک تصادف است و نه چیز دیگر».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.