ماجرای نگارش اساس‌نامه جدید فدراسیون فوتبال به همراه شدت با حواشی رو به رو شد که در جریان عدم برگزاری انتخابات فدراسیون ایجاد حاشیه کرد.

مشکل فوتبال ما سیگنال داخلی است

قدس آنلاین:ماجرای نگارش اساس‌نامه جدید فدراسیون فوتبال به همراه شدت با حواشی رو به رو شد که در جریان عدم برگزاری انتخابات فدراسیون ایجاد حاشیه کرد، حالا که متن پیشنهادی اساس‌نامه نگارش شده است برخی منتقدان بر این باورند با برطرف ساختن اشکالات موجود در این متن پیشنهاد می‌توان فوتبال را به کلی از چرخه قدرت‌طلبی و انحصار یک مجموعه خاص بیرون آورد تا مدیریت فوتبال به صورت مستقل فعالیت خود را ادامه دهد.

مسئولان فدراسیون هرچند در ظاهر نشان دادند از انتقادات استقبال می‌کنند اما با رفتارهای زیر پوستی و کاملاً پنهانی تلاش کردند منتقدان را تحت فشار قرار دهند تا از انتقادات گسترده منصرف شوند و متن پیشنهاد شده از سوی فدراسیون را ایده آل توصیف کنند، برخلاف انتظار اما این فشارها جواب نداد تا اینکه دستگاه‌های نظارتی با دادن هشدار به دستگاه ورزش خواستار احترام به نظر منتقدان و اعضای مجمع از سوی هیئت رئیسه فدراسیون شدند تا تکروی‌های یکجانبه فدراسیون فوتبال عملی نشود.

در این بین احسان قاضی‌زاده هاشمی عضو فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی با هشدار به مسئولان فدراسیون فوتبال خواستار اصلاح نکات مبهم اساس‌نامه شد تا به این ترتیب منتقدان بیش از حد معمول تحت فشار قرار نگیرند.

*خط و نشان برای مخالف

احسان قاضی‌زاده هاشمی با انتقاد از تحت فشار قراردادن منتقدان از سوی فدراسیون فوتبال گفت: چرا عده‌ای به این باور نرسیدند که مشکل اهالی فوتبال با انحصارگرایی و قدرت طلبی یک طیف خاص است؟ معنا و مفهوم ندارد که ما برای مخالف خط و نشان بکشیم، چرا عده‌ای از مدیران دوست ندارند میز خود را رها کنند، ارائه سیگنال به بیرون از ایران نمی‌تواند عمر مدیریتی آن‌ها را تقویت کند بلکه پایه‌های مدیریت آن‌ها را سست‌تر از قبل خواهد کرد.

*آدم‌های مسئله‌دار

وی در بخش دیگری از سخنانش می‌گوید: مردم از ورود آدم‌های مسئله‌دار به فوتبال خسته شدند؛ کسی که دارای پرونده قضایی است و تحت پیگرد قرار گرفته و همچنان در رفت و آمد به دادگاه است صلاحیت حضور در حوزه مدیریتی فوتبال را ندارد، ما در این کشور و مملکت مدیر کم نداریم پس نیازی نیست عرصه را برای ورود افراد مسئله دار باز کنیم تا آن‌ها جای جوان خوش فکر و با دانش روز را پر کنند، این افراد اگر دلسوز واقعی هستند تجربیات خود را به نسل جوان واگذار کنند نه به دنبال سهم خواهی و قدرت طلبی باشند.

قاضی‌زاده هاشمی، درباره سیر اصلاح اساس‌نامه فدراسیون فوتبال گفت: ملاک ما بند و ماده یک این اساس‌نامه بود که فدراسیون فوتبال نهاد عمومی غیردولتی است. برخی تعریف کردند که فدراسیون نهاد مستقل غیردولتی است که ما چیزی به این نام در قانون نداریم. ما نهادهای عمومی مانند کمیته ملی المپیک، صلیب سرخ، هلال‌احمر و... را داریم که خدمات عمومی را زیر نظر دولت ارائه می‌دهند. فدراسیون فوتبال هم در اساس‌نامه جدید به عنوان نهاد عمومی غیردولتی تعریف شده است.

وی ادامه داد: از طرفی نهادهای قضایی این فدراسیون توسط مجمع انتخاب خواهد شد. البته یک انتقادی از سوی اعضای مجمع فدراسیون به هیئت رئیسه فعلی وجود دارد که به تازگی مشکلاتی را برای رؤسای هیئت‌های استانی در پی ارائه نظراتشان به وجود آمده است. فدراسیون فوتبال نمی‌تواند توسط هیئت‌های استانی شکل بگیرد و نهادهای ذی‌ربط پاسخ نگوید و از طرفی به هیئت‌ها فشار بیاورد.

*شایسته گزینی

قاضی زاده هاشمی به لزوم وجود برخی از بندها در این اساس‌نامه اشاره کرد و افزود: یکی از نکاتی که برای ما خیلی مهم است و در اساس‌نامه فیفا هم وجود دارد، عبارتی به نام شایسته گزینی وجود دارد که در اساس‌نامه ما وجود ندارد یعنی افراد پرونده‌ ای در نهادهای قضایی فوتبالی و غیرفوتبالی نداشته باشند. این مسئله باید در اساس‌نامه فدراسیون فوتبال ما برای انتخاب رئیس، هیئت رئیسه، دبیرکل و خزانه دار لحاظ شود. یک اتفاق دیگر هم این است که برای از بین بردن انحصار، باید اعضای مجمع فدراسیون فوتبال افزایش یابد. ما در فوتبال ساحلی، فوتسال، فوتبال بانوان و ... خیلی پیشرفت کردیم و باید نمایندگان آن‌ها هم افزایش یابد.

این نماینده مجلس افزود: امیدوارم دوستان مشکلات ایجاد نکنند و حرکات خارج از چارچوب را انجام ندهند. برخی از اقدامات در فوتبال برای بقا در این رشته است اما این مسئولان باید از منافع شخصی خود به نفع مردم عبور کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.