مدیرکل حج و زیارت خراسان رضوی به تشریح جزئیات آخرین برنامه‌ریزی‌های حج تمتع ۹۹ در استان پرداخت.

جزئیات آخرین برنامه‌ریزی‌های حج تمتع ۹۹ در خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، جواد شاد در خصوص جزئیات ثبت‌نام کاروان‌های خراسان رضوی برای حج تمتع ۹۹ اظهار کرد: ظرفیت تمام کاروان‌های خراسان رضوی ۹ هزار ۴۵۵ نفر است که تا کنون ۹۸ درصد ظرفیت آنان تکمیل شده است. از این میزان ۴۵ درصد را آقایان و ۵۵ درصد را بانوان تشکیل داده‌اند. کلاس‌های آنلاین آموزشی و برنامه معاینات پزشکی نیز آغاز شده و ملزومات حج تمتع برای حجاج تهیه شده است. پزشکان نیز از سوی هلال‌احمر معرفی شده‌اند و در هفته جاری با تکمیل اطلاعات پزشکی زائران، برای برنامه‌های اعزام آماده خواهیم شد.

وی در خصوص سناریوهای احتمالی برای شرکت یا عدم شرکت در حج تمتع ۹۹ خاطرنشان کرد: بنا را بر برگزاری حج گذاشته‌ایم. احتمال هر اتفاقی وجود دارد و ما تابع مقررات بین‌المللی هستیم، اما آمادگی داریم تا غافل‌گیر نشویم. برای برگزاری یا عدم برگزاری حج از سوی سازمان حج و زیارت کشور سه سناریو در نظر گرفته شده است و برای هر سناریو برنامه داریم. سناریو نخست برگزاری کامل است که برای آن آمادگی کامل داریم. در سناریو دوم به دلیل شیوع ویروس کرونا برنامه‌ای در نظر گرفته شده تا افراد مسن و در معرض خطر اعزام نشوند و برای سناریو سوم، در صورت لغو حج تمتع ۹۹، برای آن هم برنامه‌ریزی صورت گرفته است.

مدیرکل حج و زیارت خراسان رضوی گفت: زائران در برنامه‌های آموزشی کاروان‌ها و معاینات پزشکی شرکت کرده و هزینه‌های خود را کامل پرداخت کنند، در صورت لغو برنامه حج در سال جاری، اعزام آن‌ها در سال آتی انجام خواهد شد و تمام هزینه‌های پرداخت شده به سال آتی منتقل می‌شود. اگر زائری بخواهد انصراف دهد، تمام هزینه‌های پرداختی بازگردانده خواهد شد، اما فرد دیگری جایگزین او خواهد شد و اولویت اعزامش در سال آتی را از دست خواهد داد. در صورت لغو احتمالی حج، با توجه به هزینه‌های تورم به نفع زائرین است که هزینه‌ها خود را در سال جاری به طور کامل پرداخت کنند تا در سال آتی متحمل هزینه‌های اضافی نشوند. در صورت پرداخت کامل هزینه‌ها در سال آتی هزینه‌ای اضافی از زائران گرفته نخواهد شد.

شاد در ادامه با اشاره به برگزاری کلاس‌های آموزش مجازی حج تمتع عنوان کرد: بعثه مقام معظم رهبری کانال‌هایی را معرفی کرده است. همچنین هر مدیری برای کاروان خودش به صورت مجازی فرایند آموزش را در دستور کار خود قرار داده‌ است. اگر فرصتی باشد، پیش از اعزام زائران، آموزش‌های تکمیلی برای زائران با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ارائه خواهد شد تا با آمادگی کامل اعزام شوند.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.