شاخص اهدای عضو که با عبارت "pmp" شناخته می‌شود با عدد ۲۶.۴ در کلانشهر مشهد از میانگین شاخص کشورهای پیشرفته که به طور معمول پیش از این بالاترین آمار اهدا را در جهان داشته‌اند فراتر رفته است.

شاخص اهدای عضو در مشهد بالاتر از کشورهای پیشرفته است

به گزارش قدس آنلاین، مسوول مرکز فراهم‌آوری و پیوند اعضا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: شاخص جهانی pmp به معنای "تعداد اهدای عضو به ازای یک میلیون نفر جمعیت" است و  میانگین کنونی این شاخص جهانی در کشورهای پیشرفته شامل اروپا و آمریکا بین ۲۰ تا ۲۵ است. 
دکتر ابراهیم خالقی ادامه داد: این در حالی است که شاخص اهدای عضو در کل مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد که ۱۳ شهرستان را زیر پوشش دارد، ۱۹.۶ است که نسبت به سال گذشته سه واحد افزایش داشته است اما شاخص اهدای عضو در شهر مشهد به تنهایی از کشورهای پیشرفته بالاتر است. 

مسوول مرکز فراهم‌آوری و پیوند اعضا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد میانگین شاخص اهدای عضو در سطح  کشور را ۱۴.۳ عنوان کرد و گفت: بدین صورت شاخص اهدای عضو در مشهد ۱۲ واحد بیشتر از میانگین کشوری است.
خالقی افزود: در حال حاضر بیش از ۶۰ هزار نفر در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد کارت اهدای عضو دارند.
وی ادامه داد: افزایش شاخص اهدای عضو (pmp) نشان دهنده تلاش، هماهنگی و همکاری تمامی اعضای گروه پیوند دانشگاه است که به نتیجه رسیده است.
مسوول مرکز فراهم‌آوری و پیوند اعضا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بیشترین آمار عمل های اهدای عضو از بیماران مرگ مغزی  از ابتدای فعالیت مرکز پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی مشهد طی ۱۹ سال گذشته تاکنون در  سال ۹۸ رقم خورد.
خالقی افزود: پارسال ۱۲۵ عمل اهدای عضو از افراد مرگ مغزی در مرکز پیوند اعضای این دانشگاه انجام شد که در مجموع نجات بخش جان  ۶۸۵ بیمار نیازمند عضو شامل قلب، کلیه، کبد، پوست و قرنیه شده است.
وی ادامه داد: سال گذشته میزان رضایت خانواده های مرگ مغزی برای اهدای اعضای عزیزانشان ۶۸ درصد بوده است که نسبت به سال گذشته هفت درصد افزایش داشته است.
مسوول مرکز فراهم‌آوری و پیوند اعضا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تا قبل از شیوع کرونا اهدای عضو  به طور مستمر در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام می شد و آخرین مورد آن چهارم اسفند ماه ۹۸ بود، اما از آن زمان تاکنون با وجود به تایید رسیدن ۲۰ بیمار مرگ مغزی به دلیل شرایط کرونایی این بیماران مرگ مغزی منجر پیوند نداشته است.
واحد پیوند اعضا از بیماران مرگ مغزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد که اکنون شمال شرق کشور را زیر پوشش دارد از سال ۱۳۸۰ فعالیت خود را آغاز کرده است.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.