استاد حوزه و دانشگاه گفت: در روایتی از امام رضا(ع) نقل شده که فرموده است شب یست و سوم ماه مبارک رمضان شب امید است.

امام رضا(ع) فرموده است: شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان، شب امید است

قدس آنلاین: حجت الاسلام مهدی واعظ موسوی استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین به بیان فضیلت‌های شب قدر پرداخت و گفت: براساس آنچه در سوره قدر خدای متعال می‌فرماید، شب قدر برتر از هزار ماه است؛ اگر این عدد را عدد اصلی در نظر بگیریم، یعنی نزدیک به عمری برابر با نود سال اما اگر به عنوان کثرت در نظر بگیریم به مفهوم آن است که ارزش شب قدر برابر با تمام هستی و زمان است.

حجت الاسلام واعظ موسوی افزود: قرآن که اهل مبالغه نیست و کلام حق است؛ بنابراین وقتی این شب از اهمیتی اینچنینی برخوردار است، ائمه هدا و اهل بیت علیهم السلام برای این شب اهمیت ویژه ای قائل بودند؛ نقل شده است که امام سجاد علیه السلام در شب قدر تا سپیده دم این دعا را تکرار می کردند: «اللَّهُمَّ ارْزُقنی التَّجافِیَ عَنْ دارِ الغُرُورِ ، وَالإِنابَةَ إِلَیٰ دارِ الْخُلُودِ ، وَالاسْتِعدادَ لِلْمَوْتِ قَبْلَ حُلُولِ الْفَوتِ» خدایا، دوری از خانه فریب و بازگشت به خانه جاویدان و آمادگی برای مرگ پیش از رسیدن آن را روزی‌ام گردان. از این روی مشخص می شود که شب قدر تا چه حدی مؤثر و کار آمد است.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: در برخی روایات نیز نقل شده است که حضرت زهرا سلام الله علیها بچه‌ها را بیدار نگه می‌داشتند و آب به صورتشان می‌زدند تا موفق شوند شب قدر را درک کنند. ارزش شب قدر به مانند این است که به فردی که منتظر و عاشق امام زمان (عج) است گفته شود که ایشان یک شب در سال از کوچه شما عبور خواهد کرد، قطعا انسان عاشق و شیفته یک سال تمام مراقبه خواهد داشت و در مسیر منتظر می‌ماند تا شاید حضرت ولی عصر را ببیند. اهل توحید و عاشقان خدای تعالی نیز برای درک شب های قدر، شب زنده داری کرده و مراقبت کرده‌اند تا از درک این شب ها محروم نشوند

وی تصریح کرد: اما ما مردم عادی در طول سال مراقبه نداشته ایم، بلکه شب قدر را به عنوان یک مراسم نیایش برگزاری می‌کنیم، لذا بهره ای هم که از شب قدر می بریم اندک خواهد بود؛ ولی انسان های هوشیار و زیرک یک سال تمام شب ها را تا صبح مراقبه دارند تا اینکه شب قدر را درک کنند و حتی اگر می خوابند هم در خواب غفلت نباشند و طبیعتاً این افراد موفق خواهند بود و به هدف خود یعنی درک درست لیالی قدر دست می‌یابند. اهل بیت علیهم السلام از این مراقبات برخوردار بودند لذا بهره‌ای که آنها از شب قدر می‌بردند، ما نبردیم و نخواهیم برد.

حجت السلام واعظ موسوی در ارتباط با الگوی عملی و فضیلت شب قدر در گفتار امام رضا علیه السلام گفت: از امام رضا علیه السلام نقل شده است که فرمود: «ولیحرص من زار الحسین فی شهر رمضان الا یفوته... لیلة ثلاث و عشرین فانها لیلة المرجو» روزه دار باید در ماه مبارک رمضان حریص باشد بر زیارت امام حسین علیه السلام و از دست ندهد... شب ۲۳ ماه مبارک رمضان را که شب امید است!

استاد حوزه و دانشگاه در پاسخ به این سؤال که توسل به امام رضا(ع و حضور در بارگاه منور ایشان برای بهره مندی بیشتر از لیالی قدر چه جایگاهی دارد تاکید کرد: توسل به امام رضا علیه السلام نیز از راه دور و نزدیک تاثیر زیادی در بهره‌مندی بیشتر از شب قدر دارد. زیرا امامان معصوم واسطه فیض‌اند و بر اساس قرآن وسیله ارتباط ما با آسمان هستند. خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسِیلَةَ وَجَاهِدُوا فِی سَبِیلِهِ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ» ای اهل ایمان، از خدا بترسید و به سوی او وسیله جویید و در راه او جهاد کنید، باشد که رستگار شوید.(سوره مائده، آیه ۳۵). امامان معصوم نمونه ای از این وسیله هستند.

حجت الاسلام موسوی در پایان اضافه کرد: همان گونه که فرزندان یعقوب(ع) از پیامبر خدا تقاضای استغفار کردند ما نیز در شب قدر از پدران معنوی خود یعنی امامان معصوم تقاضای استغفار داریم. هرچند اکنون به دلیل شرایط کرونا امکان حضور در حرم مطهر ایشان را نداریم، اما زیارت در زمان قرنطینه از راه دور نیز میسر است و اگر ارتباط  قلبی برقرار شود به مانند حضور در بارگاه منور آن امام معصوم است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.