رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی گفت: نبود زیرساخت‌های لازم و همچنین عدم تجربه اساتید و دانشجویان در ارائه آموزش‌ها به صورت مجازی در ابتدا مشکلاتی را فراهم کرد.

نبود زیرساخت‌های لازم و عدم تجربه اساتید و دانشجویان از مشکلات آموزش مجازی است

به گزارش قدس آنلاین، محسن حداد سبزوار در خصوص آموزش مجازی در دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، اظهار کرد: بیماری کرونا باعث حاکم شدن شرایط ویژه‌ای بر کشور، به ویژه در دانشگاه‌ها شد، بنابراین دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی برای تداوم و حفظ ارتباط آموزشی خود با دانشجویان ملزم به استفاده شیوه آموزشی غیر حضوری و آموزش‌های مجازی شدند.

وی بیان کرد: در ابتدا به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم و همچنین عدم تجربه اساتید و دانشجویان در ارائه این گونه آموزش‌ها، مشکلاتی فراهم شد، اما خوشبختانه با اهتمام اساتید، کارکنان و برنامه‌ریزان حوزه آموزشی و فناوری دانشگاه و همچنین همراهی دانشجویان مشکلات اولیه برطرف شد و در حال حاضر تمام دروس تئوری و تعدادی از دروس عملی به صورت مجازی ارائه می‌شود.

حداد سبزوار افزود: این فرصت باعث شد که اساتید محتوای آموزشی خوب و باکیفیتی در قالب فایل‌هایی که در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد، تهیه نمایند، دانشجویان نیز به راحتی امکان دسترسی به این منابع را دارند و امید داریم که حتی بعد از رفع کرونا بخشی از آموزش‌ها به صورت مجازی ارائه و این باعث ارتقای کیفیت آموزش‌ها، صرفه‌جویی در هزینه‌ها و دقت شود.

 رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی با اشاره به نقاط قوت آموزش مجازی، تصریح کرد: آشنایی اساتید و دانشجویان با روش‌های آموزش‌های مجازی و استفاده از تکنولوژی‌های جدید، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حفظ سلامت دانشجویان، اساتید و کارکنان، دسترسی بهتر دانشجویان به مطالب درسی و امکان ارتباط بیشتر و خارج از وقت کلاس با اساتید جهت رفع اشکالات درسی  و تسهیل امور دانشجویان با راه‌اندازی میز خدمت در دانشکده‌ها از جمله نقاط قوت این روش است.

وی در خصوص نقاط ضعف روش آموزش مجازی، گفت: از جمله نقاط ضعف این نوع آموزش می‌توان به عدم وجود زیرساخت‌های لازم در دانشکده‌ها و عدم تجربه کافی اساتید و دانشجویان با این روش آموزشی، کمبود امکانات برای بعضی از دانشجویان و عدم دسترسی لازم به اینترنت مورد نیاز، صرفه‌جویی در هزینه و وقت دانشجویان، وقت‌گیر بودن تهیه مطالب مناسب برای ارائه در بستر مجازی برای اساتید و عدم برگزاری کلاس‌های عملی (کارگاهی وآزمایشگاهی) در بستر مجازی اشاره کرد.

حداد سبزوار با بیان اینکه «هرگونه تغییر در شرایط کاری، ابتدا مشکلاتی را به همراه خواهد داشت و مقاومت‌هایی در مقابل تغییرات انجام خواهد شد»، عنوان کرد: طبیعی است که تغییر روش آموزشی از حضوری به بستر آموزش مجازی با توجه به عدم وجود زیرساخت‌های لازم، مشکلات زیادی را برای اساتید و دانشجویان ایجاد کرد و در ابتدا با عدم استقبال مواجه شد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی ادامه داد: به تدریج با آموزش‌های لازم برای اساتید و دانشجویان در مورد نحوه برگزاری کلاس‌های مجازی این مشکلات کاهش یافته است. اساتید نیز برای تهیه مطالب آموزشی مناسب برای آموزش مجازی باید وقت زیادی را صرف کنند، بنابراین گله‌مند هستند. مشکل عمده‌ای که باید راهکار مناسبی برای آن پیش‌بینی شود، نحوه آزمون‌ها و ارزشیابی از دانشجویان مخصوصاً در آزمون‌های پایانی ترم است.

وی خاطرنشان کرد: با تلاش مضاعف و تعهد اساتید نسبت به ارائه کلاس‌های آموزشی، عمده مشکلات آموزش مجازی به تدریج برطرف شده، اما هنوز از نظر کیفیت مطالب و فایل‌های ارائه شده نقایصی وجود دارد که با نظارت بیشتر گروه‌های آموزشی این نقایص نیز برطرف خواهد شد، در نهایت اساتید با توجه به محتوا و نحوه ارائه کلاس‌ها، ارزشیابی خواهند شد.

حداد سبزوار در خصوص وضعیت آموزش دروس عملی در آموزش‌های مجازی، بیان کرد: بعضی از دروس عملی با توجه به ماهیت آن، به صورت مجازی ارائه می‌شود، اما هنوز عمده کلاس‌های عملی از جمله کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها ارائه نشده‌اند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی اضافه کرد: امید دارم که با تهیه فیلم‌های خوب از شیوه کار با دستگاه‌ها و تجهیزات آزمایشگاهی، کارگاهی یا مدل‌سازی‌های مناسب، دروس عملی تا حد امکان به صورت مجازی برگزار شود، اما این واقعیت که اکثر دروس عملی باید حضوری برگزار شوند، وجود دارد، بنابراین امیدواریم بعد از گذشت این دوران و امکان حضور دانشجو این دروس به صورت فشرده تشکیل شود.

منبع:ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.