رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: یک هزار و ۶۳۰ میلیارد ریال کمک نقدی از سوی اتاق‌های بازرگانی کشور جمع آوری و صرف نیات خیرانه و کمک به مقابله با بیماری کرونا شده است.

کمک ۱۶۳۰ میلیارد ریالی اتاق‌های بازرگانی ایران به مقابله با کرونا

به گزارش قدس آنلاین، غلامحسین شافعی  در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی در مشهد افزود: در این راستا، علاوه بر مطالعه تجارب بین‌المللی، چالش‌های استانی، دیدگاه‌ها و پیشنهادات موجود از ۷۰ تشکل بخش خصوصی و ۲۲ اتاق بازرگانی کشور جمع بندی شد که ماحصل تلاش‌های صورت گرفته، سیمایی جامع از مشکلات موجود و چالش‌های آتی فراهم کرد.

وی ادامه داد: همه پیشنهادات یاد شده در قالب ۵۵ نامه برای روسای قوای سه گانه، بانک مرکزی و برخی وزارتخانه‌های مرتبط ارسال و حدود ۱۰۰ نامه نیز به امضای دبیرکل و معاونین اتاق به بخش های مختلف اقتصادی روانه شد تا نظرات بخش خصوصی به شفافیت در باب مهار تبعات این بحران، منعکس شود.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: ارتقای تاب آوری و نجات بخش‌های مولد کشور از تهدیدات اقتصادی بحران کرونا، در گرو اولویت‌بندی کمک‌های حمایتی دولت و تخصیص هدفمند منابع محدود مالی و اعتباری موجود است.

وی به نگرانی‌ در زمینه کارآمدی حمایت‌های دولتی از کسب و کارهای خسارت دیده ناشی از کرونا اشاره کرد و افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد، تاکنون بسیاری از کشورها بسته‌های محرک مالی ویژه‌ای را برای کمک به اقتصاد آسیب دیده ناشی از ویروس کرونا، در نظر گرفته‌اند، در مقایسه این محرک‌ها با میزان تولید ناخالص داخلی کشورها، درمی‌یابیم که ژاپن با ۲۱ درصد، در صدر قرار دارد و آمریکا با کمک‌هایی معادل ۱۳ درصد تولید ناخالص داخلی خود، در رتبه بعدی قرار می‌گیرد، آلمان نیز حدود ۱۱ درصد و چین حدود چهار درصد را به این موضوع تخصیص داده است، اما ارقام حمایتی تخصیص یافته و حمایت‌ها در ایران به نسبت تولید ناخالص داخلی بسیار کمتر و محدودتر بوده است.

شافعی ادامه داد: ذکر این نکته ضروری است که ایران در مواجهه با بحران ناشی از شیوع کرونا، با شرایط متفاوتی مواجه است، کشور ما در بزنگاه سخت تحریم‌ها با این چالش جدید مواجه شد، در خلال همین بحران نیز شاهد سقوط قیمت نفت بودیم که بر حجم مشکلات افزود، با این اوصاف، آنچه در قالب کمک‌های حمایتی برای اقتصاد و فضای کسب و کار در نظر گرفته شده است، بضاعت دولت در این حوزه بوده اما مدیریت همین منابع اندک نیز بسیار ضروری می‌نماید و تاکید بخش خصوصی نیز بر تدبیر موثر دولت است.

وی گفت: در نشستی که اخیرا فعالان اقتصادی با رییس جمهوری داشتند، بر اهمیت این مسئله تاکید شد و خواستار اولویت‌گذاری برای اعتباردهی به بخش‌های آسیب دیده شدیم.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران افزود: شماری از بخش‌های تولیدی در بحبوحه این بحران، با رونق مواجه شدند، گروهی نیز حتی پیش از بروز این بیماری، بحران‌زده و بیمار بودند و پرداخت تسهیلات، آن هم با وجود محدودیت منابع، به احیای آن‌ها منجر نخواهد شد، پس هر کمکی باید با مدنظر قرار دادن همه این مولفه‌ها  انجام بگیرد تا کارآمدی لازم حاصل شود.

وی ادامه داد: سال‌های گذشته نیز همین بی توجهی به اولویت‌گذاری ها و هدفمند نمودن حمایت‌ها با رویکرد بهره‌وری و اثرگذاری حداکثری، باعث شد منابعی انبوه صرف و خرج شود اما اثرگذاری لازم ایجاد نگردد.

شافعی به مشکلات فعالان بخش خصوصی در حوزه صادات نیز اشاره کرد و گفت: در جلسه‌ای که اخیرا با معاون اول رییس جمهوری برگزار شد، این موضوع مورد اشاره قرار گرفت، تاکید ما بر توسعه تعاملات و ارتباطات با کشورهای همسایه و ارتقای دیپلماسی با هدف توسعه بخش صادرات بود.

وی افزود: یکی از مسائلی که به پیشنهاد اتاق بازرگانی مشهد در این جلسه مطرح و پیگیری شد، مشکلات فعالان اقتصادی در مرزهای کشور بود. فقدان یک مدیریت واحد در مرزهای کشور باعث شده است روند تجارت و به ویژه صادرات، در مقاطع مختلف با فراز و فرودهایی مواجه شود. این مسئله برای خراسان رضوی به عنوان یکی از استان‌های مرزی کشور، اهمیت بسیار دارد و به همین جهت مقرر شد طی ۲ هفته پیشنهادات بخش خصوصی برای ساماندهی این حوزه، ارائه شود.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ادامه داد: درخواست بخش خصوصی، ایجاد یک مدیریت واحد در مرزهای کشور است تا از مداخله و تصمیم‌گیری‌های متناقض جلوگیری به عمل آید و امر تجارت تسهیل گردد.

وی با اشاره به چالش واحدهای تولیدی در زمینه تامین سرمایه در گردش و دسترسی به مواد اولیه گفت: شرایط دشواری برای تخصیص وام های حمایتی دولت مدنظر قرار گرفته که با واقعیت موجود همخوانی ندارد، بسیاری از واحدهای تولیدی در حال حاضر با بحران مواد اولیه مواجه هستند و به رغم رونق بازار، در تامین نیاز خط تولید خود گرفتار آمده‌اند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.