یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: در ایران با فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر رزمایش مومنانه و همت والای مومنان این سرزمین اتفاقی در حال انجام است که در هیچ کجای دیگر مشاهده نمی شود.

رزمایش مومنانه بیانگر غنای فرهنگ ایران اسلامی در مقابل دیگر کشورهاست /  از حساب دنیایی می توان حساب آخرتی را شارژ کرد

حجت الاسلام والمسلمین محمد رضایی تهرانی در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین بیان کرد: در شرایطی که کرونا بیشتر کشورهای جهان را آلوده کرده و وضعیت اقتصادی خانوارها را با مشکلات زیادی روبرو کرده است، در ایران با فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر رزمایش مومنانه و همت والای مومنان این سرزمین اتفاقی در حال انجام است که در هیچ کجای دیگر مشاهده نمی شود. رزمایش مومنانه بیانگر غنای فرهنگ ایران اسلامی در مقابل دیگر کشورهاست

وی ادامه داد: البته فرارسیدن ماه مبارک رمضان و کمک در تامین افطار و مایحتاج غذایی ایتام و نیازمندان نیز در رونق کمک های مومنانه نقش مهمی داشت. اما نباید این کمک ها تنها به ماه مبارک محدود شود. افراد خیر و صالح باید این ماه را به عنوان یک دوره تربیتی در نظر گرفته و در روزها و ماه های دیگر سال نیز از اقدامات خیرخواهانه دریغ نکنند.

وی عنوان داشت: انسان از ابتدای ماه رمضان مکلف به روزه داری است و آنقدر روزه می گیرد تا به عید فطر برسد. در این روز اهدای فطریه بر بندگان واجب است. هرکس برای خود و افرادی که تحت تکفل او هستند باید از همان غذایی که غالبا خودش مصرف می کرده است فطریه دهد. در روایت داریم که فطریه شرط پذیرش روزه در ماه رمضان است. این موضوع بیانگر اهمیت کمک به نیازمندان است.

وی تاکید کرد: باید انسان از ماه رمضان بتواند به میزانی زاد و توشه الهی کسب کند که تا رمضان سال آینده آن توشه، ادامه پیدا کند. به همین دلیل در هر ماه سه روز، روزه مستحبی وارد شده است که همان حالات روحی افراد و چشیدن درد گرسنگی نیازمندان، برای مومنان حفظ شود.

وی با ذکر این نکته که خداوند به دنبال تربیت بندگان است ابراز داشت: اینکه دستورات زیادی در کمک به همنوع در دین وجود دارد در همین راستاست. هر کدام نیز مواد تربیتی و امتحانی جدایی دارند. همانطور که در مدارس دانش آموزان دروس متفاوتی مانند ریاضی و شیمی و تاریخ و ادبیات و... دارند و نحوه کسب مهارتهای هر کدام و همچنین امتحان آن متفاوت است، ما نیز در مسیر زندگی با موارد مختلفی مانند فقر و ثروت و مریضی و سختی و شرینی ها روبرو شده و باید امتحان پس دهیم.

وی خاطرنشان کرد: در این بین امتحان ثروتمند بسیار سخت تر از امتحان فقیر است. صبوری کردن تنها وظیفه فقیر است اما دست و دلبازی و بخشیدن اموال خود به دیگران امتحان ثروتمند است. نکته مهم این است که در زمان کمک به نیازمند، فرد غنی ابتدا بهره آن را برده و بعد فقیر از آن بهرمند می شود.

این استاد حوزه افزود: بهره غنی این است که از وابستگی و گره خوردن به اموال دنیایی رهایی و نجات پیدا می کند. روح انسان بسیار بزرگ است و نباید در محدودیت دنیایی اسیر شود. خداوند که می گوید کمک کن به آن دلیل است که از شیرینی جمع آوری مال دنیا و محدود شدن در آن عبور کنی.

وی با اشاره به آیه ۱۰۳ سوره توبه مطرح کرد: خداوند تبارک و تعالی به صورت آشکار به پیامبرش اعلام می کند که اموال آنها را بگیر " خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَکِّیهِمْ بِهَا " به این معنی که تو از اموال مؤمنان صدقات را دریافت دار که بدان صدقات نفوس آنها را پاک و پاکیزه می‌سازی و رشد و برکت می‌دهی.

وی اضافه کرد: در واقع مومنان هر چه بیشتر صدقه دهند خودشان را بیشتر پالایش کرده و از مرزهای محدود دنیایی رها می کنند. عبور از وابستگی به اموال و مال پرستی با صدقه دادن و کمک به نیازمندان ممکن است. این منتی است که خداوند بر ما دارد نه اینکه ما منتی بر خدا داشته باشیم.

وی تصریح کرد: اگر واقع بینانه به این موضوع نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که این کمک ها در عمل از حساب ما خارج نمی شود و مانند واریز وجه از یک حساب به حساب دیگر است. تصور کنید که در دو بانک حساب داشته باشیم. وقتی از یکی به دیگری مبلغی را واریز کنیم آیا می توانیم به کسی منتی داشته و ادعای کسر اموال کنیم؟ واضح است که هر دو حساب مربوط به خود است و هیچ منتی نیز نمی توان بر دیگران داشت.

وی ادامه داد: وقتی که متوجه شویم که برای انسانها دو حساب افتتاح شده است یکی در دنیا و دیگری در آخرت و هر صدقه و خمس و رد اموالی در حساب آخرت با سود فراوان ذخیره می شود هیچگاه از صدقه دادن مغرور نشده و بر آن مداومت خواهیم داشت.

وی با ذکر این نکته که بسیاری از متمکنین در کشورهای دیگر به دنبال آن هستند که بتوانند دارایی خود را به دنیای دیگر متنقل کنند اظهار کرد: گاهی در اخبار می بینیم و می شنویم که این افراد وصیت می کنند اموال با ارزش خود را همراه آنها دفن کرده تا در دنیایی دیگر به آن دسترسی داشته باشند. همچنین در محل دفن فراعنه و برخی از سلاطین قدیمی اشیای باارزش و پربهایی یافت می شود. اینها نشانه آن است که افراد در باورها و فرهنگ های دیگر نیز به دنبال آن هستند که دستشان در دنیای بعدی خالی نباشد.  

حجت الاسلام رضایی تهرانی بیان داشت: اما انسان نمی تواند هیچ وسیله ی دنیایی را با خود به آخرت ببرد. صدقه و کمک به نیازمندان یکی ازبهترین راه هایی است که در آخرت بسیار ارزشمند محسوب شده و باعث می شود دستمان کوتاه نباشد.

وی متذکر شد: در ماه رمضان انسان با فرصت ارزشمندی که بابت افطاری دادن به نیازمندان و کمک به آنها پیدا می کند می تواند در این زمینه بهره فراوانی ببرد. البته باید در نظر داشت که این کمک ها هر چه مخفی تر باشد تاثیر و نفعشان بیشتر است. مطابق دستورات دین این کمک ها باید به اندازه ای مخفیانه باشد که اگر با دست راست صدقه می دهیم دست چپ متوجه نشود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.