به گفته یک کارشناس حوزه نفت و انرژی تا زمانی که صنعت هواپیمایی، کارخانه ها و گردشگری چرخشان به کار نیفتد، سرعت کاهش تقاضا از سرعت کاهش عرضه بیشتر خواهد بود؛ از طرفی کشورهای مثل چین و هند و حتی آمریکا ذخایر استراتژیک و مخازنشان را از نفت ارزان قیمت انباشته اند و اگر هم وضعیت تقاضا به شرایط قبلی برگردد به دلیل اینکه مخازن از قبل پر شده است بازگشت شرایط به قبل از وقوع بحران ناشی از کرونا با وقفه مواجه خواهد بود.

روزهای سپید طلای سیاه فرا رسیده است؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین؛ مصرف نفت ایالات متحده در اثر برداشته شدن تعطیلی‌هایی که برای مهار کنترل ویروس کرونا اعمال شده بود، رو به افزایش گذاشته است؛ همین مسئله که موجب افزایش تقاضا را در بازار طلای سیاه فراهم کرده است این امید را در بازار ایجاد کرده که صنعت نفت بعد از روزهای پرچالش اخیر بار دیگر روند صعودی خود را آغاز کرده باشد.

خبرگزاری رویترز در این رابطه نوشت:  انتظار می‌رود مصرف سوخت در سراسر اقتصادهای بزرگ دنیا که به تدریج از وضعیت تعطیلی خارج می‌شوند افزایش یابد و بازار نفت در سه ماهه سوم سال جاری میلادی با کمبود مواجه شود.

طبق گزارش ها نفت خام ایالات متحده در هفته اخیر با افزایش ۱۹.۷درصدی  و نفت خام برنت نیز پس از آنکه یک هفته اخیر را با اخبار صعودی پشت سر گذاشت با افزایش ۵.۲درصدی مواجه شده است.

 با آغاز فعالیت بخش ساخت و ساز، تولید کارخانه‌ای و حمل و نقل باری، بهبود تقاضای محصولات نفتی در بیشتر موارد، مربوط به فرآورده‌های متوسط خواهد بود. مصرف بنزین با افزایش حمل و نقل عمومی و سفر با خودروهای شخصی به دلایل بهداشتی افزایش می‌یابد ولی این افزایش به خاطر نبود سفرهای تفریحی محدود خواهد بود.

 تقاضا برای سوخت هواپیما هنوز هم تا مدت ها پایین خواهد بود چون ادامه قرنطینه ها و فاصله گذاری اجتماعی در پروازها اجازه نمی‌دهد این بخش برنامه‌های پرواز خود را از سر بگیرد.

  در نتیجه، تقاضا برای فرآورده‌های نفتی سبک مثل بنزین در مقایسه با فرآورده های متوسط مثل دیزل و مخصوصاً سوخت جت بیشتر خواهد بود.

روز گذشته(جمعه)  «فاتح بیرول»، دبیر کل آژانس بین المللی انرژی گفته بود که "اخیراً برخی تولیدکنندگان بزرگ عرب حاشیه خلیج فارس از کاهش تولید خود خبر داده‌اند اما این میزان کاهش هنوز برای متعادل کردن بازارهای جهانی کافی نیست، چون تعطیلی‌های ناشی از همه گیری ویروس کرونا تقاضا را به شدت پایین آورده است."

وی که پس از انتشار گزارش ماهانه آژانس بین‌المللی انرژی در یک کنفرانس خبری سخن می‌گفت، تصریح کرد: خوشحالم که عربستان سعودی، امارات و کویت علاوه بر متعهد بودن به سهمیه شان طبق قرارداد کاهش تولید، تولید خود را بیشتر پایین می آورند. حال این مقدار کاهش کافی باشد یا نه، که به نظر من کافی نیست،من از این اقدام آنها استقبال می‌کنم.

بیرول تاکید کرد: "در حال حاضر نشانه‌هایی از آغاز بهبود تقاضا دیده می‌شود ولی خیلی زود است که بگوییم به تعادل دوباره بازار نزدیک شده‌ایم."

«سعید ساویز» کارشناس حوزه نفت در پاسخ به این پرسش خبرنگار قدس آنلاین مبنی بر اینکه آیا افزایش قیمت نفت طی هفته اخیر را می‌توان دلیلی بر بهبود وضعیت بازار نفت قلمداد کرد و آیا می‌توان اینگونه برداشت کرد که روسیاهی‌های طلای سیاه به پایان رسیده است، گفت: همانطور که پیشتر در رابطه با اتفاقات اخیر در حوزه نفت گفتیم تا روزی که بحران کووید ۱۹ و ترس ناشی از آن در بازار دیده میشود بعید است که بشر بتواند حریف این بحران اقتصادی شود.

هنوز سرعت کاهش تقاضا از سرعت کاهش عرضه بیشتر است

وی ادامه داد: نکته اینجاست که به هر میزان تولید نفت کاهش پیدا کند هر روز با ظهور ابعاد تازه تری در کشورهای مختلف مثل هند و برزیل و آمریکا بحران وارد فاز جدیدتری میشود. تا زمانی که هواپیماهایی که مردم را چهار گوشه جهان میبردند زمین گیر باشند و  کارخانه ها و صنعت گردشگری چرخشان به کار نیفتد، سرعت کاهش تقاضا از سرعت کاهش عرضه بیشتر خواهد بود؛ ضمنا کشورهای مثل چین و هند و حتی آمریکا ذخایر استراتژیک و مخازنشان را از نفت ارزان قیمت انباشته اند و اگر هم وضعیت تقاضا به شرایط قبلی برگردد به دلیل اینکه مخازن از قبل پر شده است بازگشت شرایط به قبل از وقوع بحران ناشی از کرونا با وقفه مواجه خواهد بود.چرا که مخازن این کشورها پر است و نیازی به خرید نفت جدید ندارند.

به گفته این کارشناس حوزه نفت و انرژی، کشورهای حاشیه خلیج فارس همچون عربستان سعودی زمانی که با روسیه وارد چالش شدند، مدعی شدند قیمت نفت را کاهش خواهند داد و تهدید کردند تولیدشان را تا ۱۸ میلیون بشکه افزایش می‌دهند و حتی تولیدشان را تا بیش از ۱۲ میلیون افزایش دادند. درواقع به نظر من روس‌ها در مواجهه با کویید ۱۹ و بر اساس رفتارشناسی که از عربستان سراغ داشت این کشور را وارد بازی کردند که نفت شیل قربانی آن بود. اتفاقات بعدی درواقع این حرف بنده را به اثبات رساند.

نفت شیل بیشترین ضربه را خورده اما پروپاگاندای رسانه‌ای فقط به ایران می‌پردازد

ساویز افزود: در این ماجرا به تمام کشورهای تولید کننده وارد شد اما بیشترین ضربه به نفت شیل وارد شد اما نکته این است که پروپاگاندای رسانه ای به این مسئله اشاره نمی‌کنند و بالعکس هر روز به کاهش نفت ایران می‌پردازند. این در حالی است که به‌واسطه تحریم های ظالمانه آمریکا ایران پیش از بحران از بازار کنار گذاشته شده بود و عملا ضربه خاصی از این ماجرا به ایران وارد نشد.آمریکا اما در قبال ضربه‌ای که از محل کاهش ارزش نفت شیل دریافت کرده بود در قبال آن موضع گرفت و شاهد گفتگوهای تلفنی ترامپ با پوتین و پادشاه عربستان بودیم؛ آمریکا عربستان را تهدید کرد که سامانه پاتریوت و هواپیماهایش را از این کشور خارج خواهد کرد.

فشارهای آمریکا به عربستان افزایش خواهد یافت

وی افزود: درواقع ماجرا از این قرار بود  که ریاض به واشنگتن قول داده بود که در صورت ضربه زدن آمریکا به ایران، کمک های اقتصادی برای آمریکا در نظر بگیرد اما در حال حاضر که عربستان در عمل به این وعده ناکام مانده است ما شاهد افزایش تهدیدهای آمریکا هستیم.عربستان هم که همیشه ترس از تنها و بی حمایت ماندن در منطقه داشته است در حال حاضر حاضر است دست به هر کاری بزند تا خواسته‌های آمریکا را برآورده کند و کاهش تولید ۱ میلیون بشکه نفت عربستان در این راستا بوده است. اما اینها کفاف مقابله با بحران اقتصاد کنونی را نخواهد داد و احتمالاً به زودی شاهد فشار بیشتر آمریکا بر عربستان خواهیم بود تا این کشور از تولید اوپک بکاهد.اما به نظر نمی‌رسد با توجه به بی اعتمادی نسبت به عربستان در اوپک بعید است که تمام کشورهای حاضر در اوپک حاضر به همکاری سازنده با عربستان در کاستن از تولید اوپک داشته باشند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.