به مناسبت شب‌های قدر، نمایشگاه «منتخب قرآن‌نگاری گنجینه کتابخانه و موزه ملی ملک» با عنوان «چهل آینه» توسط فرهنگسرای گلستان تهران در فضای مجازی به نمایش درآمد.

برگزاری نمایشگاه «منتخب قرآن‌نگاری کتابخانه و موزه ملی ملک» در فضای مجازی

به گزارش قدس آنلاین، نمایشگاه چهل آینه با همکاری مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک و فرهنگسرای گلستان تهران به منظور بزرگداشت ماه مبارک رمضان و شب‌های قدر، اشاعه فرهنگ و هنر اسلامی- ایرانی در جامعه و معرفی گوشه‌ای از نفایس قرآنی این مؤسسه با توجه به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی به‌صورت مجازی برگزار شد.

تصویرهایی از صفحات منتخب برخی از آثار قرآنی موجود در گنجینه خطی کتابخانه و موزه ملی ملک بزرگترین موقوفه فرهنگی آستان قدس رضوی در پایتخت، مزین به خط‌ها و آرایه‌های هنری مختلف به همراه اطلاعاتی از کاتب هر اثر، نوع خط، ابعاد و تاریخ کتابت آنها در این نمایشگاه به چشم می‌خورد.

همچنین گوشه‌ای از تاریخ قرآن‌نگاری پس از سده چهار قمری، عصر ایلخانان و تیموریان، عصر صفویان و عصر قاجار به همراه خوش‌نویسان برجسته آنها در این نمایشگاه مجازی معرفی شده است.

علاقه‌مندان در بخش آغازین نمایشگاه می‌توانند به تماشای تصویر یک برگ از قرآن با آیات ۴ تا ۹ سوره حجرات به خط کوفیکه در قرن سوم هجری قمری بر روی پوست آهو نوشته شده است، بنشینند.

دو اثر خطی از سوره‌های مبارکه فاتحه و ناس نیز که توسط یاقوت مستعصمی به خط نسخ به ترتیب در سال‌های ۶۳۵ و ۶۸۰ هجری قمری کتابت شده است، در نمایشگاه چهل آینه قابل مشاهده است.

برگی از قرآن بایسنغری بزرگترین مصحف خطی جهان، متعلق به قرن نهم هجری قمری نیز که روایتگر آیه ۷۲ تا ۷۵ سوره الرحمن به خط محقق است، در این نمایشگاه مجازی چشم‌نوازی می‌کند.

سوره مبارکه فاتحه به کتابت علاءالدین تبریزی که در سال ۹۶۶ هجری قمری به خط نسخ و ثلث نگاشته شده است، از دیگر آثار معرفی‌شده است.

همچنین تصویر سوره مبارکه فاتحه نسخه قرآنی که توسط زین العابدین محمدتقی اصفهانی مشهور به «اشرف الکتاب» به خط نسخ و ثلث در قرن ۱۳ هجری قمری کتابت شده است، در نمایشگاه چهل آینه قابل مشاهده است.

اهل هنر و معرفت تا پایان ماه مبارک رمضان با مراجعه به صفحه اینستاگرام فرهنگسرای گلستان به نشانی @golestan.farhangsara می‌توانند از این نمایشگاه مجازی دیدن کنند.

مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک از دیرباز منتخبی از تصویرهای آثار نفیس گوناگون این موقوفه را به ‌صورت رایگان در قالب نمایشگاه‌های سیار در اختیار مراکز فرهنگی و هنری مختلف قرار می‌دهد. با توجه به دوران مقابله با بیماری کرونا، این آثار در قالب نمایشگاه‌های مجازی در معرض دید علاقه‌مندان گذاشته می‌شود.

کتابخانه و موزه ملی ملک در سال ۱۳۱۶ خورشیدی بر حرم مطهر رضوی وقف شده است و در حال حاضر در تهران، میدان امام خمینی، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد (میدان مشق) قرار دارد.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.