خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ونزوئلایی اعلام کرده بود: این کشور برای راه انداختن بخشی از پالایشگاه کاردون برای تولید بنزین از ایران تجهیزاتی دریافت کرده است. این خبرگزاری نوشته بود روزهای ۲۱ و ۲۲ آوریل هواپیماهای ماهان‌ایر در فرودگاه لاپیدراس ونزوئلا فرود آمدند. این در حالی است که مایک پمپئو گفته بود: این پروازها باید متوقف شود و کشورها باید برای جلوگیری از عبور هواپیماهای این شرکت از آسمان خود تلاش کنند.

صادرات بنزین به ونزوئلا، تصمیمی به موقع و کاری بزرگ است

قدس آنلاین: حمید حسینی سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در این زمینه به ایلنا، گفت: در هفته‌های اخیر خبر تهاتر طلای ونزوئلا با خدمات نفتی و فرآورده‌ها منتشر شد و در رسانه‌های خارحی انعکاس زیادی داشت، امریکا، اسراییل و عربستان‌سعودی از این همکاری ابراز نگرانی کرده و اقدام به ردیابی کشتی حامل بنزین مورد ادعای خود کردند، آنها مدعی شدند که ونزوئلا ۹ تن طلا را از طریق هواپیمایی ماهان تحویل ایران داده و ایران متعهد شده که در مقابل به صنعت نفت ونزوئلا خصوصا تامین بنزین وگازوییل و راه‌اندازی پالایشگاههای ونزوئلا کمک کند، پس از آن رویترز مدعی شد که ایران کشتی فورچون حامل محموله بنزین را به سمت ونزوئلا ارسال کرده که از جبل الطارق عبور کرده است، پس از آن امریکا نیز اعلام کرد 5 کشتی حامل بنزین و گازوئیل ایران در راه است و حتما اقداماتی در مقابله با آن انجام می‌دهیم، زیرا کشورهایی که هر دو تحت تحریم امریکا هستند دهن کجی کرده و با هم معامله کرده‌اند. 

 وی افزود: تاکنون این ادعاها توسط وزارت خارجه، نفت یا هواپیمایی ماهان تکذیب نشده است، بنابراین احتمالا این معامله در راستای منافع دو کشور صورت پذیرفته است و با توجه به اینکه بسیاری از پالایشگاه‌های ونزوئلا به خاطر اعتصابات و کارشکنی‌ها تعطیل شده و مردم در مضیقه هستند و قطعا بقیه کشورهای امریکای لاتین هم توان و جرات صادرات به این کشور را ندارند، به ایران پناه آورده‌اند. 

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی خاطرنشان کرد: اکنون تولید ایران با راه‌اندازی فاز 4 پالایشگاه ستاره خلیج فارس به 110 میلیون لیتر در روز رسیده، قائدتا ظرفیت بالایی برای صادرات داریم و با توجه به کاهش مصرف داخلی و کمبود تقاضا از سوی دیگر بازارها دنبال مشتری جدید هستیم، باید راهی پیدا کنیم که بنزین را صادر کرده تا پالایشگاه‌ها با ظرفیت خود کار کنند.

وی گفت: طبق گزارشی که اوپک منتشر کرد برای اولین بار تولید نفت ایران به زیر 2 میلیون بشکه کاهش کاهش پیدا کرده و این نشان می‌دهد، مجبور شده‌ایم ظرفیت تولید پالایشگاه‌ها را کم و یا برخی را به اورهال ببریم تا نبود تقاضا برای سوخت‌جت و بنزین را جبران کنیم، البته اخیرا یک مخزن 120 میلیون لیتری هم در نائین راه اندازی کرده‌ایم، اما در هر حال بیشتر مخازن پُر هستند.

حسینی تاکید کرد: قدرت و جسارت عبور از جبل‌الطارق با پرچم ایران و تحویل محموله بنزین در نزدیکی ایالات متحده نشان از نقطه قوت ما است و بطور قطع امریکا از این جسارت و توان ما به شدت ناراحت است، اما بعید است بخواهد جلوی محموله صادراتی بنزین را بگیرد. 

وی یادآور شد: اگر راه برای صادرات باز شود، هم برای ما و هم ونزوئلا خوب است و در این شرایط علاوه بر اینکه مشکل کمبود بنزین در ونزوئلا حل می‌شود، بازاری نیز برای افزایش تولید ایران خواهد بود.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: اگر این همکاری‌ها ادامه پیدا کند ، به نفع ما است، بنزین محموله‌ای نیست که کسی بتواند آن را متوقف و یا به آن حمله کند، بنظر می‌رسد صادرات بنزین به ونزوئلا  اگر تداوم داشته باشد، تصمیمی به موقع و کاری بزرگ است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.