بورس تهران معاملات امروز(شنبه) را با عقبگرد ۳ درصدی شاخص کل پشت سر گذاشت. فشار فروشی که از میانه هفته گذشته در بازار سهام شکل گرفت، در دادوستدهای روز چهارشنبه با وسعت و شدت بیشتری ادامه یافت و منجر به ثبت بیشترین افت نماگر اصلی بازار از ۲۴ اسفند شد.

تداوم افت شاخص بورس و سناریوهای پیش‌روی بازار سهام

به گزارش خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین؛ بورس تهران معاملات امروز(شنبه) را با عقبگرد ۳ درصدی شاخص کل پشت سر گذاشت. فشار فروشی که از میانه هفته گذشته در بازار سهام شکل گرفت، در دادوستدهای روز چهارشنبه با وسعت و شدت بیشتری ادامه یافت و منجر به ثبت بیشترین افت نماگر اصلی بازار از ۲۴ اسفند شد.

هجوم برای عرضه و عدم تقاضا در کمترین قیمتهای مجاز نه تنها ارزش معاملات خرد را به کمترین سطح در سه هفته اخیر تنزل داد بلکه حدود ۶.۸ هزار میلیارد تومان سهم را هم در پایان کار بی‌مشتری گذاشت؛ هیجانی که تا اواسط هفته قبل در جبهه خرید دیده می‌شد روز چهارشنبه به سمت فروش انتقال یافت و ۸۱ درصد از تعداد کل نمادها در این روز با  عقبگرد قیمت مواجه شدند. واهمه تازه‌واردها از اصلاح عمیق‌تر قیمت سهام و مهاجرت سرمایه‌های خرد به سمت طلا و ارز سناریوی محتمل فراروی بورس تلقی می‌شود.

 موضوعی که در این روزها بیش از گذشته توجه فعالان بازار را به خود جلب می‌کند، رفتارهای گروهی چه در مسیر صعودی و چه در مسیر صعودی است. معامله‌گرانی که با هر تلنگری از صف خرید به صف فروش یا بالعکس جابه‌جا می‌شوند.

نگاهی به آمار معاملات روز جاری حکایت از تشکیل صف فروش حدود ۶ هزار میلیارد تومانی در بیش از ۷۰ درصد از نماد فعال روز گذشته بورس تهران داشت که از این میزان ۵۲۷ میلیارد تومان مازاد عرضه در نماد تازه‌وارد «شستا» شکل گرفت. موضوعی که به وضوح نشان از تشدید رفتارهای هیجانی دارد. «شستا» هفته گذشته که پس از افشای اطلاعات بااهمیت بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شده بود، با سفارش‌های خرید و فروش در محدوده ۱۰۰ درصد بیش از قیمت قبل از توقف همراه شده بود که البته به دلیل حجم پایین مورد تائید ناظر قرار گرفت. همین نماد اما با ورود شاخص سهام به محدوده منفی با مازاد عرضه مواجه شده است. رفتارهایی که علاوه بر نبود سواد مالی، به محدودیت‌های فعلی حاکم بر بازار سهام بازمی‌گردد. 

ضعف هسته معاملاتی داد فعالان بورس را درآورده است

ضعف هسته معاملاتی با افزایش تعداد معاملات سهام حال و روز به مراتب نامساعدتری نسبت به گذشته دارد و فغان فعالان بازار را بلند کرده است. در این شرایط هر سامانه‌ای قیمت مختص به خود را نشان می‌دهد و سهامداران را سرگردان کرده است. این ضعف سامانه معاملاتی، نقدشوندگی بازار سهام را نیز هدف قرار داده است که در بلندمدت می‌تواند تبعات جبران ناپذیری داشته باشد. 
امروز همزمان با اصلاح حدود ۳ درصدی شاخص سهام، این سهامداران حقوقی بودند که در سمت خرید سهام فعال شدند و خالص تغییر مالکیت سهام به ارزش ۱۴۲ میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بود. در میان ۳۸ صنعت فعال بورسی نیز امروز بیشترین خالص خرید بازیگران حقوقی در سهام زیرمجموعه گروه محصولات شیمیایی رقم خورد. به این ترتیب امروز ۸۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان از سبد سهام معامله‌گران خرد به پرتفوی حقوقی‌ها افزوده شد.

پس از آن نیز خودرویی‌ها شاهد خالص تغییر مالکیت ۶۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومانی در مسیر حقیقی به حقوقی بودند. پالایشی‌ها نیز امروز مورد توجه معامله‌گران عمده بازار قرار گرفتند و خالص خرید ۵۵ میلیارد تومانی را رقم زدند. در میان شرکت‌های بورسی نیز نماد معاملاتی شرکت آهنگری‌ تراکتورسازی‌ ایران‌ در اولویت خرید معامله‌گران عمده قرار گرفت.

امروز ۳۲ میلیون سهم «خاهن» به ارزش ۶۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان در سمت حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد. «شپنا» نیز امروز مورد توجه بازیگران حقوقی بازار قرار گرفت. در این نماد معاملاتی روز جاری بیش از ۴۵ میلیون و ۳۵۰ هزار سهم به ارزش ۵۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از سبد سهام معامله‌گران خرد به پرتفوی حقوقی‌ها افزوده شد. «خبهمن» نیز در این روز با خالص خرید حدود ۵۴ میلیارد تومانی به سمت حقوقی‌ها همراه شد.

منابعی از بازار سرمایه خارج نشده است/ بازار سرمایه یک بازار میان مدت است

علی صحرائی مدیرعامل شرکت بورس تهران د رواکنش به کاهش ۳۰ هزار واحدی شاخص سهام طی روزهای اخیر با بیان اینکه شاخص کل بورس در روزهایی ۴۰ هزار واحد رشد کرده است، گفت: هفته‌هایی بوده که شاخص کل در تمام روزهای آن صعود کرده است. در این شرایط طبیعی است که برخی شناسایی سود ‌کنند و اقدام به فروش سهام خود در شرایطی که سود کرده‌اند، بکنند.

وی با اشاره به نقش فضای مجازی و برخی رسانه‌ها در کاهش شاخص، گفت: در این میان فضای مجازی و برخی رسانه‌ها هم با اینکه بورس کشور مورد توجه قرار بگیرد موافق نیستند و بر حبابی بودن بورس تاکید می‌کنند. این موضوع در ذهن مخاطبان بی اثر نیست.

مدیرعامل شرکت بورس تهران با تاکید بر اینکه منابعی از بازار سرمایه خارج نشده است، عنوان کرد: سرمایه‌گذاران منتظر هستند تا سهم‌ها را در قیمت بهتر خریداری کنند. باید توجه داشت بازار سرمایه یک بازار میان مدت است و سرمایه‌گذار نباید نگاه کوتاه مدت داشته باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    0 0
    علت کاهش بورس خودروی ها صندوق یکم وسهام عدالت بود که به دلیل بی تدبیری دولت صورت گرفته