روز قدس امسال در شرایطی برگزار خواهد شد که بیماری کرونا و مسائل ناشی از آن بر برگزاری اجتماعات مردمی در سراسر دنیا سایه افکنده است، اما با این ‌حال بسیاری از جنبش‌های آزادی‌بخش و حقوق بشری و نیز دولت‌های حامی مردم فلسطین از جمله جمهوری اسلامی ایران سعی دارند روز قدس را با انجام اقدام‌های نمادین و تبلیغی برگزار کنند.

فضای مجازی؛ آوردگاه مقابله با معامله قرن

 قدس آنلاین: روز قدس امسال در شرایطی برگزار خواهد شد که بیماری کرونا و مسائل ناشی از آن بر برگزاری اجتماعات مردمی در سراسر دنیا سایه افکنده است، اما با این ‌حال بسیاری از جنبش‌های آزادی‌بخش و حقوق بشری و نیز دولت‌های حامی مردم فلسطین از جمله جمهوری اسلامی ایران سعی دارند روز قدس را با انجام اقدام‌های نمادین و تبلیغی برگزار کنند. علاوه بر آثار بحران کرونا بر کاهش تجمعات مردمی، اما طرح معامله قرن که سال گذشته بخش سیاسی آن توسط رئیس‌جمهور آمریکا برای سرزمین فلسطین رونمایی شد، روز قدس امسال را در شرایط خاصی قرار داده و افشاگری درباره این طرح نیز با در نظر گرفتن محدودیت‌ها و اقتضائات شرایط کنونی در دستور حامیان فلسطین قرار گرفته است. این طرح در واقع همان فروش فلسطین به صهیونیست‌ها در ازای به رسمیت شناختن دولت قوم یهود در کل فلسطین تاریخی و ایجاد روابط رسمی بین کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی است، بدون آنکه دولتی فلسطینی در فلسطین به وجود آید.

در کشور ما قرار است این مراسم در پایتخت به‌صورت حرکت تبلیغی به وسیله خودروها انجام ‌شود؛ اما از آنجایی که برخی محدودیت‌ها در ایران و نیز سایر نقاط جهان همچنان ادامه دارد، می‌توان برای رفع این خلأ از ظرفیت فضای مجازی در کنار راهپیمایی خودرویی بهره برد. با شیوع بیماری کرونا، بسیاری از نشست‌ها و برنامه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به فضای مجازی منتقل شد و این فضا فرصت جدیدی را برای این‌گونه اقدام‌ها به وجود آورد، به همین دلیل برگزاری روز قدس و قرار دادن آن در کانون توجه افکار عمومی جهان ازجمله پیشنهادهایی است که بسیاری از فعالان سیاسی نیز بر آن تأکید دارند.

پوشش مستقیم دیدگاه‌های مردم درباره فلسطین و جنایت‌های رژیم صهیونیستی

پیرمحمد ملازهی، کارشناس مسائل منطقه‌ای در مصاحبه‌ای در همین رابطه گفته است: یکی از این برنامه‌ها برفرض مثال می‌تواند به این موضوع مهم ورود کند و تمرکز داشته باشد که مردم در تمامی شهرها و مراکز جمعیتی کشور سر ساعت مقرری وارد سایت شوند و درباره وضعیت فلسطین و جنایت‌های رژیم اسرائیل اظهارنظر کنند.

وی افزوده است: در طرحی دیگر شبکه‌های رادیو و تلویزیونی نیز می‌توانند به‌صورت مستقیم با مردم در ارتباط باشند و دیدگاه‌های آن‌ها را به‌صورت زنده پوشش دهند. این روش اگر در همه کشورها به‌خصوص کشورهای مسلمان به کار گرفته شود و آزادی خواهان جهان در یک فراخوان در شبکه‌های مجازی در این موضوع گفت‌وگو کنند، قطعاً آثار جهانی آن کمتر از برگزاری راهپیمایی معمول همانند سال‌های گذشته نخواهد بود.

کلیدواژه #covid۱۹۴۸؛ سومین ترند برتر دنیا

البته دیگر نهادها و گروه‌های بین‌المللی حقوق بشری نیز تلاش دارند برنامه‌های متفاوتی را در راستای روز قدس انجام دهند. در همین راستا، کمیسیون حقوق بشر اسلامی انگلیس که مسئولیت اصلی برگزاری راهپیمایی روز قدس در لندن را بر عهده دارد، با صدور بیانیه‌ای از معترضان خواست تا در ۱۰ روز پایانی ماه مبارک رمضان پرچم فلسطین را از پنجره منازل یا خودروی خود به اهتزاز درآورده و تصویر آن را در شبکه‌های اجتماعی اطلاع‌رسانی کنند. همچنین از هنرمندان دعوت‌شده تا خلاقیت‌ها و ابتکارات گوناگون خود را در حمایت از مردم فلسطین با هشتگ روزالقدس‌۲۰۲۰ در فضای مجازی منتشر کنند.

علاوه بر این، کاربران ضد صهیونیستی و طرفداران مقاومت فلسطین در سراسر دنیا در اقدامی هماهنگ کلیدواژه #covid۱۹۴۸ را در توییتر سومین ترند برتر دنیا کردند و در واقع این کلیدواژه با توجه به سالروز تأسیس رژیم جعلی اسرائیل در سال ١٩۴٨ میلادی، این غده سرطانی را به ویروس منحوس و کشنده کرونا یا همان کویید-١٩ تشبیه کرده است.

علاوه بر این بسیاری از فعالان فضای مجازی و حقوق بشری سعی دارند محتواهای متنوعی را در زمینه حمایت از مردم فلسطین و روشنگری درباره جنایت‌های رژیم صهیونیستی تولید و منتشر کنند.

تظاهرات و کمپین‌های مجازی برگزار شود

در همین رابطه، سید هادی سید افقهی، تحلیلگرمسائل غرب آسیا نیز بر این باور است: از سال گذشته که بحث معامله قرن مطرح شد، تظاهرات روز قدس بسیار جدی و منسجم پیگیری شد و حتی غیرمسلمانان هم به این راهپیمایی ملحق شدند که بازتاب گسترده آن‌ها در رسانه‌ها و نیز فضای مجازی در قالب اظهارات روشنفکران، نویسندگان و جریان‌های سیاسی شاهد بودیم؛ بنابراین فضای مجازی می‌تواند به تشریح درباره ابعاد و فلسفه برگزاری روز قدس بپردازد و از سوی دیگر، مانع پیشبرد طرح معامله قرن شود.

این کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با قدس اظهار کرد: فضای مجازی باید امسال فعال‌تر باشد و به راه‌اندازی کمپین‌ها، نوشتن مقالات و بازتاب گزارش‌ها؛ برگزاری سرودهای آنلاین، نمایشگاه‌های عکس و کاریکاتور اقدام کند. همان‌گونه که در حال حاضر بسیاری از کنفرانس‌ها به‌صورت مجازی برگزار می‌شود، می‌توان چنین برنامه‌هایی را درباره روز قدس برگزار کرد و حتی تظاهرات مجازی را هم می‌توان به‌عنوان یکی از ابتکارات جالب در نظر گرفت. باید فعالان رسانه‌ای و متخصصان فضای مجازی این شعار که هر مسلمان یک جنبش و صدای رسایی است را دنبال کنند.

وی ادامه داد: درحالی‌که در سال‌های گذشته تظاهرات به‌صورت فیزیکی و در خیابان‌ها برگزار و به دنبال آن در قالب فیلم‌ها، گزارش یا تحلیل‌ها در فضای مجازی پوشش داده می‌شد، اما امسال فضای مجازی خودش می‌تواند صحنه مقابله با رژیم اسرائیل وزنده نگه‌داشتن روز قدس باشد.

سید افقهی همچنین گفت: با وجود اینکه در حال حاضر صهیونیست‌ها فضای مجازی و اکثر پیام‌رسان‌های مرتبط با آن همانند فیس‌بوک، واتساپ و تلگرام را مدیریت می‌کنند، اما ما می‌توانیم تا جایی که امکان دارد از این فضا به‌صورت هوشمندانه و با سازوکارهای مناسب برای پر کردن خلأ حضور مردم در خیابان‌ها استفاده کنیم و این روزها به روشنگری و مبارزه علیه طرح معامله قرن بپردازیم. حتی برای روز قدس می‌توان درباره سریال‌های خبیث تلویزیونی که به تازگی علیه فلسطینیان تحت عناوین ام هارون و مخرج ۷ ساخته شده، نقدهای کارشناسانه‌ای را از باب هنر متعهد و هنر خائنانه برنامه‌ریزی کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.