دونالد ترامپ دوم بهمن سال ۱۳۹۵ (۲۰ ژانویه ۲۰۱۷) در مقام چهل و پنجمین رئیس جمهور ایالات متحده مراسم تحلیف خود را برگزار و سکان هدایت کاخ سفید را بر عهده گرفت.

لشکر اخراجی های دولت ترامپ

قدس آنلاین: دونالد ترامپ دوم بهمن سال ۱۳۹۵ (۲۰ ژانویه ۲۰۱۷) در مقام چهل و پنجمین رئیس جمهور ایالات متحده مراسم تحلیف خود را برگزار و سکان هدایت کاخ سفید را بر عهده گرفت. از همان ابتدای زمامداری وی مشخص بود کار کردن با رئیس جمهوری خودرأی و با رویکردی دیکتاتورمآبانه سخت است و با درک همین موضوع بسیاری از مقام‌های واشنگتن از همان هفته های ابتدایی عطای کار با دولت جدید را به لغایش بخشیدند. برای نمونه آنتونی اسکاراموچی، مدیر ارتباطات کاخ سفید، تنها پس از دو هفته از دولت ترامپ کناره گیری کرد و کی تی مک فارلند، قائم مقام مشاور امنیت ملی رئیس جمهور نیز چهار ماه در دولت دوام آورد. تعداد دیگری از مقام‌ها هم یا به میل خود و یا با دستور ترامپ در ادامه راه از قطار دولت پیاده شدند. ترامپ نشان داده فردی که با وی همراه نباشد را حتی یک روز هم تحمل نخواهد کرد. او همچنین ثابت کرده در مواقع خطر از قربانی کردن مقام‌ها با هدف نجات خود ابایی ندارد. اما در نهایت به نظر می رسد با گذشت بیش از سه سال از آغاز به کار دولت ترامپ، تیغ تیز رئیس جمهور آمریکا برای قلع و قمع و برکناری مقام‌های دولتی هنوز برنده است. در آخرین مورد «دونالد» در ادامه سیاست حذف منتقدان خود، «استیو لینیک» بازرس کل وزارت خارجه را، برکنار کرد. لینیک یکی دیگر از بازرسانی بود که در جریان استیضاح ترامپ در پرونده موسوم به «اوکراین گیت» دست داشت. برپایه گزارش روزنامه انگلیسی «دیلی میل»، استیو همچنین یکی از منتقدان تبعیض‌های سیاسی در مدیریت وزارت خارجه آمریکا بود. در ادامه اسامی برخی از مقام‌های دولت ترامپ که به واسطه اختلاف با او برکنار یا مجبور به استعفا شده اند، آمده است.

* «گلن فاین» بازرس کل و رئیس کمیته ناظر بر عملکرد ستاد مبارزه با کرونا آمریکا: فاین را باید آخرین قربانی سیاست های ترامپ پیش از برکناری «استیو لینیک» نامید. ترامپ ۸ مارس سال جاری در ادامه پاکسازی افراد به گمان او غیروفادار، فاین را که مسئول موشکافی در نحوه هزینه بسته مالی اختصاص یافته از سوی کنگره بود؛ برکنار کرد.

* «مایکل اتکینسون» بازرس کل جامعه اطلاعاتی آمریکا: وی دیگر مقامی بود که عصر جمعه ۴ مارس با این ادعای ترامپ که «دیگر» اعتمادی به او ندارد، برکنار شد. منتقدان اقدام رئیس جمهور را یک تلاش آشکار برای ضربه زدن به استقلال جامعه اطلاعاتی آمریکا عنوان کرده اند. درظاهر اتکینسون به دلیل نقشی که در روند استیضاح ترامپ ایفا کرد، مورد غضب وی قرار گرفت.

*جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا: اخراج بولتون را باید یکی از بحث برانگیزترین تحولات دولت ترامپ نامید. دونالد سه شنبه ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۹ در توییتی ضمن اعلام خبر برکناری جان بولتون نوشت با بسیاری از پیشنهادهای او به عنوان مشاور امنیت ملی مخالف بوده است. او سومین مشاور امنیت ملی بود که توسط آقای ترامپ برکنار می شد. سیاست و موضع آمریکا در قبال ایران یکی از موارد اصلی اختلاف میان ترامپ و بولتون بوده است.

*دن کوتس، مدیر اطلاعات ملی آمریکا:  ترامپ ژوئیه ۲۰۱۹ در توییتی خبر استعفای کوتس را اعلام کرد و گفت در عوض جان راتکلیف، نماینده تگزاس در مجلس نمایندگان کنگره جای او را خواهد گرفت. کوتس و ترامپ بیشتر در مورد مسائل مختلف سیاست خارجی از جمله روسیه، کره شمالی و ایران دچار اختلاف نظر بوده اند.

*جیمزماتیس، وزیر دفاع: ۲۰ دسامبر ۲۰۱۸ دونالد ترامپ در توییتی اعلام کرد ژنرال ماتیس در پایان ماه فوریه (یک ماه آینده) بازنشسته خواهد شد. خبر استعفای ماتیس یک روز پس از تصمیم جنجالی و غیرمنتظره ترامپ مبنی بر خارج کردن نیروهای آمریکایی از سوریه منتشر شد. ژنرال ماتیس دیدگاه‌های متفاوتی با دونالد ترامپ در مورد موضوعات مختلف داشت. جیمز ماتیس بیش از دو سال در این سمت بود.

*جان کلی، رئیس دفتر رئیس جمهور: این ژنرال بازنشسته نیروی دریایی در ژوئیه سال ۲۰۱۷ منصوب شد و سرانجام ترامپ ۸ دسامبر ۲۰۱۸ پایان کار او در دولتش را رسانه ای کرد. اوایل همان سال کلی مجبور شد در برابر دوربین‌ها «احمق» خطاب کردن ترامپ را تکذیب کند. موضوعی که در کتاب باب وودوارد، روزنامه‌نگار برجسته آمریکایی هم به آن اشاره شده بود.

*جف سشنز، دادستان کل: این سناتور جمهوری‌خواه از ایالت آلاباما، نخستین کسی بود که از کاندیداتوری دونالد ترامپ برای ریاست جمهوری حمایت کرد. اما ترامپ با جف سشنز میانه خوبی نداشت، به‌ویژه به‌خاطر اینکه وی از تحقیقات درباره ادعای تبانی ستاد انتخاباتی ترامپ با روسیه خود را کنار کشیده بود. ‌ سشنز سرانجام۷ نوامبر ۲۰۱۸ استعفای خود را اعلام کرد. سشنز یک سال و ۹ ماه در دولت ترامپ خدمت کرد.

*نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل: استعفای هیلی در  ۹ اکتبر ۲۰۱۸ را نیز باید یکی از رویدادهای مهم دولت ترامپ دانست. رویکرد انتقادی و تند او به ساختار و عملکرد سازمان ملل متحد در همان ماه‌های نخست حضورش در نیویورک بسیاری از رهبران جهان را متعجب کرد، به طوری که خبر غیرمنتظره استعفای او فراتر از مرزهای ایالات متحده هم خبرساز شد، اما او هم یک سال و ۱۱ ماه بیشتر در دولت ترامپ دوام نیاورد.

*اچ آر مک مستر، مشاور امنیت ملی: هربرت مک مستر، سپهبد نیروی زمینی ارتش آمریکا که در عراق و افغانستان خدمت کرده بود، جانشین مایکل فلین شد که در پی برملا شدن تماس‌هایش با سفیر روسیه در واشنگتن مجبور به کناره‌گیری شد. مجله تایم آقای مک مستر را به عنوان یکی از ۱۰۰ چهره تأثیرگذار جهان در سال ۲۰۱۴ معرفی کرد. اچ آر مک مستر ۱۳ ماه در این سمت بود و سرانجام ۲۲ مارس ۲۰۱۸ استعفا داد.

*رکس تیلرسون، وزیر خارجه: دونالد ترامپ ۱۳ مارس ۲۰۱۸در توییتی اعلام کرد تیلرسون را برکنار و مایک پمپئو را به جای اوانتخاب کرده است. ترامپ پس از اعلام برکناری آقای تیلرسون گفت آن دو در مسائلی مانند پرونده هسته‌ای ایران با هم اختلاف داشتند. رکس تیلرسون ۱۴ ماه در این پست بود.

*هوپ هیکس، مدیر ارتباطات کاخ سفید: او چهارمین مدیر ارتباطات راهبردی کاخ سفید پس از اخراج آنتونی اسکاراموچی بود. استعفای خانم هیکس ۲۹ ساله ۲۸ فوریه۲۰۱۸ و تنها یک روز پس از ادای شهادت در کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان با موضوع مداخله روسیه در انتخابات آمریکا اعلام شد.

*جان فیلی، سفیر آمریکا در پاناما: وی ۱۴ دسامبر سال ۲۰۱۷ در توییتی نوشت: دیگر قادر به خدمت برای رئیس جمهوری آمریکا نیست. ترامپ چندروزقبل، مهاجران هائیتی و کشورهای آفریقایی را «گند و کثافت» خوانده و از واژه (چاه مستراح) برای این جماعت استفاده کرده بود  وگفته بود، بهتر است به جای آن ها مهاجران نروژی به آمریکا بروند.

*استیو بنن، استراتژیست: استیو بنن، ملی‌گرای دست راستی است که پیش از پیوستن به کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ، وبسایت راست افراطی «بریتبارت» را می‌گرداند. ۱۸ اوت ۲۰۱۷ خروج بنن از کاخ سفید درپی تغییراتی رخ داد که جان کلی، رئیس دفتر وقت کاخ سفید در بین کارکنان ارشد آقای ترامپ آغاز کرد. گفته شده برخی از مشاوران تأثیرگذار ترامپ از جمله جرد کوشنر، دامادش ماه‌ها برای کنارگذاشتن بنن از دولت تلاش کردند. منتقدان بنن او را به یهودی ستیزی و نژاد پرستی متهم می‌کردند. استیو بنن یک سال در این پست بود.

*شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید: اسپایسر تنها ۶ ماه پس از آغاز به کار دونالد ترامپ و در۲۱ ژوئیه ۲۰۱۷ از مقامش کناره گیری کرد. رسانه‌های آمریکا دلیل استعفای او را اختلاف نظر با رئیس جمهور آمریکا بر سر انتصاب آنتونی اسکاراموچی  مدیر جدید ارتباطات کاخ سفید عنوان کرده‌اند.

*جیمز کومی، رئیس پلیس فدرال آمریکا(اف بی آی) : دونالد ترامپ، رئیس اف‌بی‌آی را دراقدامی غیرمنتظره ۹ می ۲۰۱۷ برکنار کرد. کاخ سفید علت این تصمیم آقای ترامپ را به نحوه رسیدگی آقای کومی به ماجرای ایمیل‌های هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری مرتبط دانست. اما منتقدان دلیل اصلی اخراج جیمز کومی را با تحقیقات او در مورد تماس‌های احتمالی تیم ترامپ با روسیه در جریان کارزار انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا مرتبط می‌دانند.

*مایکل فلین، مشاور امنیت ملی: در ظاهر فلین استعفا داد اما در ۱۴ فوریه ۲۰۱۷ و تنها سه هفته پس از آغاز به کار، ترامپ او را برکنار کرد. فلین به این دلیل برکنار شد که روشن شد پیش از آغاز ریاست‌جمهوری ترامپ، در مورد آینده تحریم‌های آمریکا علیه روسیه، با سفیر این کشور در واشنگتن گفت‌وگوهای بی‌مجوز داشته و در این باره به مایک پنس، معاون آقای ترامپ واقعیت را نگفته است. مایکل فلین ۲۳ روز در این پست بود.

*سالی ییتس، کفیل دادستان کل: دونالد ترامپ، ۳۱ ژانویه ۲۰۱۷خانم ییتس را به این دلیل برکنار کرد که مشروعیت قانونی فرمان او را برای ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور مسلمان از جمله ایران به آمریکا زیر سؤال برد. باراک اوباما خانم ییتس را به این سمت منصوب کرده بود. سالی ییتس دردوران دونالد ترامپ تنها ۱۰ روز سرکار بود.

شمار افرادی که از دولت کنونی آمریکا جدا شده‌اند، تنها محدود به این فهرست نبوده و صدها نفر از مقام‌های ارشد بخش‌های گوناگون دولت ترامپ از سمت خود جدا شده‌اند. کارشناسان و تحلیلگران بر این عقیده هستند که با توجه به بالا گرفتن تنش‌ها در دولت ترامپ، انتظار می‌رود افراد بیشتری از سمت خود استعفا دهند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.