شبکه فرهیختگان در ماه مبارک رمضان امسال سراغ سوژه‌هایی کمتر شنیده شده و متفاوت رفته است. «زندگی پس از زندگی» عنوان ویژه‌برنامه‌ای به تهیه‌کنندگی عباس موزون است که این شب‌ها روی آنتن شبکه چهار می‌رود و به دلیل جذابیت موضوع با استقبال مخاطبان روبه‌رو شده است.

گفت‌وگو با عباس موزون، مجری و تهیه کننده برنامه «زندگی پس از زندگی» / بمیرید قبل از آنکه بمیرید ...

قدس آنلاین: شبکه فرهیختگان در ماه مبارک رمضان امسال سراغ سوژه‌هایی کمتر شنیده شده و متفاوت رفته است. «زندگی پس از زندگی» عنوان ویژه‌برنامه‌ای به تهیه‌کنندگی عباس موزون است که این شب‌ها روی آنتن شبکه چهار می‌رود و به دلیل جذابیت موضوع با استقبال مخاطبان روبه‌رو شده است. این برنامه راوی داستان‌هایی از آدم‌هایی است که مرگ موقت را در شرایط مرگ کلینیکی و یا خروج موقت روح از جسم تجربه کرده و به زندگی عادی بازگشته‌اند. سوژه‌ها حاصل چهار سال پژوهش از مناطق مختلف ایران هستند و در خلال برنامه گفت‌وگویی ویدئویی از پیش ضبط شده با کارشناسی غیرایرانی پیرامون موضوع پخش می‌شود. مجموعه «زندگی پس از زندگی» در ایام ماه مبارک رمضان هر روز ساعت ۱۹ از شبکه چهار سیما پخش می‌شود. درباره جزئیات ساخت این برنامه متفاوت و بازخوردهای آن با «عباس موزون» که علاوه بر تهیه‌کنندگی، اجرای این برنامه را برعهده دارد، گفت‌وگو کردیم که می خوانید.

جرقه ساخت این برنامه چطور زده شد؟

حدود ۲۵ سال پیش مستندی از ریموند مودی، روانپزشک آمریکایی و پایه‌گذار تجربه‌های پس از مرگ دیدم و به این حوزه علاقه‌مند شدم. آن زمان دسترسی به آرشیو سخت بود و اینترنت هم  نبود، ولی از همان زمان به سراغ مطالعه کتاب‌های فرا روان‌شناسی و دینی به‌ویژه با موضوع برزخ رفتم. این مطالعات ادامه یافت تا زمانی که اینترنت گسترش یافت و حوزه مطالعاتی من به منابع دسته اول توسعه یافت، ضمن اینکه تجربه‌گرایانی در سراسر دنیا بودند که با تجربه آن‌ها پس از مرگ موقت آشنا شدم. همیشه آرزو داشتم درباره این موضوع اثری تصویری بسازم و بتوانم کاری درباره تجربه‌گرایان ایرانی با نگاه پژوهشی بسازم. مجموعه مستندی که ریموند مودی ساخته بود، بیشتر مبتنی بر احساسات بود. تصمیم داشتم مجموعه‌ای بسازم که جنبه پژوهشی آن بر جنبه احساسی‌اش غلبه داشته باشد، چون معتقدم هر داغی سرد می‌شود، ولی هیچ پخته‌ای خام نمی‌شود. مجموعه‌هایی که در ایران با موضوع مرگ موقت ساخته می‌شد بیشتر جنبه احساسی داشت و نگاه‌های پژوهشی در آن‌ها به حاشیه رفته بود. بنا داشتم مجموعه‌ای ایرانی ساخته شود که با نگاه پژوهشی به باور و ایمان مخاطب اضافه کند، این حاصل نمی‌شد مگر اینکه با تعمق و آرامش با تجربه‌گر صحبت شود و این فرصت را به او بدهید که به دور از هیجان بیش از حد و با سلطه فکر و تعقل، حرف‌هایش را بزند تا مخاطب محتوای درست را دریافت کند و در جانش نهادینه شود، به همین دلیل برانگیخته شدن احساسات در برنامه «زندگی پس از زندگی» در حد چاشنی ماجراست.

شما روی مبنای پژوهشی برنامه تأکید دارید، چطور گفت‌وگوها را هدایت می‌کردید که حرف‌های تجربه‌گرا وارد فاز احساسی نشود و خیال‌پردازی نکند، در واقع صحت حرف‌هایشان را چطور راستی‌آزمایی می‌کردید؟

در کشور ما تا پیش از این برنامه، این موضوع با همه مؤلفه‌ها و مشخصه‌هایش همگانی نشده بود. هنوز هم کسانی که این برنامه را ندیده‌اند نسبت به مؤلفه‌های مرگ موقت آشنا نیستند. البته پس از پخش این برنامه، احتمالاً مردم بیشتر با این موضوع آشنا می‌شوند. برای راستی‌آزمایی صحبت تجربه‌گراها، چندین روش و تکنیک استاندارد روی آن‌ها پیاده شد حتی تا حدودی آزمون شخصیت‌شناسی روی این افراد انجام شد. تجربه‌گراها در این آزمون‌ها، نمره قبولی را در صحت حرف‌هایشان از تجربه مرگ موقت گرفتند. برخی از تجربه‌گراها درباره پارامترها آشنایی نداشتند و زمان مصاحبه متوجه صحت حرف‌هایش می‌شدیم مثلاً تجربه‌گرایی داشتیم که سواد ابتدایی داشت و مشخص بود که تحقیقاتی درباره این موضوع نداشته است. عده‌ای هم هستند که به خاطر خودنمایی می‌آیند، ولی ما متوجه می‌شویم. به خاطر ادامه داشتن این پروژه ترجیح می‌دهم درباره جزئیات روش‌های راستی‌آزمایی صحبت نکنم.

مواردی بوده که در آزمون صحت ادعایشان رد شده باشد؟

بسیار زیاد، بیش از ۱۰۰ مورد مراجعه و مصاحبه داشتیم که ۷۴ مورد تأیید شده است، بقیه یا مورد تردید بودند یا فردی خودنما بوده یا خواب‌دیده است و بیش از ۳۰مورد را  رد کردیم. از این ۷۴ نفر، مواردی که برای مخاطب جذابیت تلویزیونی داشتند را انتخاب کردیم و کسانی روبه‌روی دوربین برنامه نشستند که کنارهم چیده شدن آن‌ها، ارتباط معناداری برای مخاطب داشت. ضمن اینکه وجوه مختلف را در نظر گرفتیم و از میان کسانی که مؤلفه‌های تجربه‌شان مشترک بود، یکی را انتخاب کردیم. سعی داشتیم کسانی را برای مجموعه تلویزیونی انتخاب کنیم که بیان بهتر یا تجربه متفاوت‌تری داشته باشند، در نهایت به ۳۰ نفر رسیدیم. در حین کار عده‌ای از آن‌ها پشیمان شدند و می‌گفتند که صحبت‌های ما را پخش نکنید، این اتفاق خیلی زمان برد و هزینه‌های روحی و جسمی سنگینی برای ما داشت تا در نهایت برنامه به پخش رسید. در زمان پخش برنامه هم یکی دو نفر انصراف دادند و گفتند که پخش نکنید، ممکن است ما را مسخره کنند. به آن‌ها گفتم کسانی که برنامه‌هایشان پخش شده تمسخر نشده‌اند بلکه مردم دارند با این موضوع آشنا می‌شوند.

به نظر شما دلیل این تمسخر کردن چیست؟

قطعاً به دلیل ناآشنایی مردم با مسئله «مرگ‌موقت» است. مردم نمی‌دانند این پدیده چیست، چون فرهنگ‌سازی نشده است. وقتی فردی در این باره حرف می‌زند، می‌گویند یا خواب دیده یا متوهم است یا دارد خودنمایی و شیادی می‌کند. عده‌ای هم ممکن است به چشم قدیس به او نگاه کنند که همه این برداشت‌ها اشتباه است. امیدوارم پس از این برنامه، مسئله «مرگ‌موقت» عادی شود. من در برنامه «زندگی پس از زندگی» به دنبال عادی‌سازی این موضوع هستم نه شگفتی‌سازی. نوع اجرای مجری را در برنامه ببینید، چقدر با موضوع عادی برخورد می‌کند و اصلاً احساسی نمی‌شود. قطعاً این شیوه اجرا و برخورد، عامدانه است که هیجان‌زده نمی‌شوم.

اتفاقاً یکی از انتقادات به برنامه درباره اجرای شماست که چرا از حرف‌های میهمانان هیجان‌زده نمی‌شوید؟

این کاملاً تعمدی است. من برنامه‌ای را اجرا می‌کنم که محتوای حرف‌های میهمان ممکن است برای برخی از مجری‌ها خارق‌العاده باشد. برخی به من می‌گفتند اگر من جای تو این برنامه را اجرا می‌کردم اشک زمین و زمان را درمی‌آوردم. من هم می‌توانستم اشک مخاطب را دربیاورم، ولی این کار را نکردم، چون تأکید داشتم برنامه باید جنبه پژوهشی داشته باشد. با وجود اینکه نسبت به ماجرا آشنایی داشتم، ولی جایی در گفت‌وگو، خودم گریه کردم، ولی تمام گریه‌ها را در تدوین دور ریختم. قرار نیست که اشک چشم مخاطب دربیاید بلکه اشک باید در دل بریزد. مواردی بوده که من و تجربه‌گر هیجان‌زده شدیم و اشک ریختیم، ولی همه را برش زدم. من یقین و باور مخاطب را می‌خواستم نه اشکش را. قرار نیست که با موضوع احساسی برخورد شود بلکه برنامه «زندگی پس از زندگی» یک کار بسیار جدی است. اینجا با شعور مخاطب سرو کار داریم. در اجرا هم نمی‌خواهم رد پای مجری پررنگ‌تر از موضوع برنامه باشد. ضمن اینکه مجری محقق نسبت به ماجرا مسلط است و حرف‌های تجربه‌گرا هم کاملاً عادی است و میهمان بناست درباره جزئیات تجربه‌اش حرف بزند.

هدف شما از عادی‌سازی مشاهدات تجربه‌گراها از عالم غیب چیست و چرا اهمیت دارد؟

به دلیل ناآشنایی مردم از این ماجرا با تجربه‌گراها سوءبرخورد می‌شده است، یعنی آن‌قدر موضوع ناشناخته بوده که تجربه‌گر، تجربه‌اش را پنهان می‌کرده است. با پخش این برنامه، آن‌قدر موضوع فرهنگ‌سازی شده که برخی تجربه‌گراها تماس گرفتند و گفتند که چه خوب شد حرف زدیم، کسانی که نسبت به تجربه ما تردید داشتند، عذرخواهی کردند. ما در این برنامه سعی کردیم که مسئله برای مردم به زبان علمی ساده تشریح شود. پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: «موتوا قبل أن تموتوا» یعنی پیش از اینکه بمیری، مثل این باش که مرده‌ای. قرار نیست که با تردید و شک به این موضوع نگاه کنیم بلکه عالم غیب، بسیار واقعی و عادی است. به فرموده پیامبر(ص) «مردم در خوابند، وقتی ‌که مردند بیدار می‌شوند» این برنامه قرار است به مردم هشدار دهد که ما خوابیم و عملکردی که در اینجا داریم، بیداری ما در عالم غیب را می‌سازد. عادی‌ترین چیزی که وجود دارد، عالم غیب است. تا زمانی که با این موضوع به عنوان مسئله‌ای ماورایی برخورد شود، باورهای دینی ما سست می‌شود در حالی که عالم غیب وجود دارد و انسان موجودی ازلی است. این مسئله چنان اهمیت دارد که گشایش قرآن با آن است. خداوند در اولین آیه سوره بقره می‌فرماید: این کتاب که در آن شکی نیست هدایت‌کننده پرهیزگان است، اما کسانی که به عالم غیب ایمان آورده‌اند. این مسئله در سیستم آموزش و پرورش و تربیت خانواده ما باید جا بیفتد، اگر باور به غیب وجود نداشته باشد، اعتقادات دینی جوانان ما سست می‌شود.

دلیل اینکه برای این برنامه محدودیت سنی گذاشته شده است، چیست؟

دلیل اینکه محدودیت سنی زیر ۱۵ سال برای این برنامه در نظر گرفته شده را نمی‌دانم، ولی به نظرم این برنامه نیاز به محدودیت سنی ندارد مگر دو قسمت از برنامه که برای آن‌ها مثبت هجده را اعلام می‌کنم. شاید یکی از دلایلی که برای این برنامه محدودیت سنی در نظر گرفته شده این باشد که بچه‌ها نترسند یا از مردن خوششان نیاید و مرتکب اشتباه نشود. ضمن اینکه ما در این برنامه، تجربه‌های منفی هم را آورده‌ایم که متأسفانه یکی از موارد، خودکشی بوده است. سعی کردیم نگاه همه‌جانبه به ماجرا داشته باشیم. البته تعداد میهمانان باتجربه‌های مثبت بیشتر بوده، چون برنامه در ماه  رحمت‌الهی پخش می‌شود و وجه رحمانی کار باید پررنگ‌تر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 45
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سید حسین ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
    7 0
    با سلام خداوند جناب آقای عباس موزون را خیر دهد. خیلی برنامه عالی ساختند.
  • پیامبرپور ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
    6 0
    سلام عليكم. برنامه زندگی پس از زندگی بینهایت عالی بود ادامه پیدا کنه.بقیه شبکه ها هم پخش کنن
  • علیرضا مسلمی ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
    7 0
    با سلام و عرض ادب به نظر من هم این برنامه فوق العاده تاثیر گذار بوده و همینکه روی جنبه احساسی ماجرا کمتر مانور داده شده و بیشتر جنبه پژوهشی دارد میل و رغبت مخاطب برای پذیرش واقعیت بیشتر میشود و مخاطب در کلنجار با خودش بیشتر درگیر واقعیت میشود چون احساسات فرار هستند و علمی که با احساس به دست بیاید ناپایدارتر از علمی است که با عقل درک شود و البته در این مورد خاص با جان آزموده ها به دست آمده ، در هر حال ما از آقای موزون و دیگر دست اندر کاران این برنامه تشکر و قدر دانی میکنیم و امیدواریم این دست برنامه ها که واقعا نیاز جامعه و ثمربخش هستند بیشتر تولید شوند و درک مردم از چرایی و چگونگی زندگی بالا برود،
  • ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    4 0
    سلام بادیدن این برنامه تو زندگیم تغییرات زیادی ایجاد شد زیباترین برنامه ای بوده که تا حالا دیدم ممنون از اقای موزون و عوامل ساخت این مجموعه
  • عاتکه ۰۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
    4 0
    باسلام بهترین برنامه چندسال اخیر بود که انصافا تمام روز وشبمون رو تحت الشعاع قرار میداد ما قسمتهای مختلف را ضبط کردیم و هنوز در اختیار دوستان وعزیزانمون قرار میدیم برای همه جالب بوده ،حتی یکی از عزیزانمون که شخص مقیدی نیستن وشاید بشه گفت سست ایمان هستند،بادقت برنامه را می دیدند و وقتی ادله را میسنجیدن دیگه کتمان عقلی نمیکردن بسیار جالب بود ما که خیلی عوامل و میهمانان محترم برنامه رو دعا کردیم اشک ها و لبخندهای ما ،نشان از اعتقاد راسخ به ربوبیت ورحمانیت خداوند داشت اجرکم عندالله...
  • ۰۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    6 0
    باسلام وخسته نباشید به مجری توانمند وبزرگوار آقای موزون از اجرا وبرنامه بی نهایت خوبتون تشکر میکنم ومنتظربرنامه های جدیدتوم هستیم.درپناه خداباشید .
  • حسنی ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    7 0
    سلام آقای موزون. خیلی خیلی خسته نباشید. به خاطر برنامه پربار و البته مشکلی که تهیه و اجرا کردین خیلی ممنونم
  • یگانه ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
    0 0
    سلام. بسیار برنامه عالی و میشه گفت بی نظیر در برنامه های تولید داخل...مشتاق دیدن مستند هند دوستان که از آثار آقای موزون میباشد هستم و هرچه جستجو میکنم پیدا نمیکنم..
  • ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
    0 0
    سلام جناب موزون خداقوت برنامه بسیار تاثیرگذاری می سازید. ماجور باشید.
  • نیازی ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
    0 0
    اول از همه از آقای موزون بسیار تشکر می کنم چون این برنامه واقعا تلنگری به نوع نگاه من و ایمانم زد.. من با این برنامه سعی در ترک گناه کبیره ای هستم و هر لحظه اش که نگاه می کنم برای شما دعا می کنم و در حین دیدن خوش حالم.. حس سرخوشی میده. ی حال خوبی توی برنامه اتون هست حتی توی صدای شما چهره شما که همه از لطف خداست بی نهایت منتظر پژوهش های و برنامه های بعدی هستم.
  • ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
    0 0
    سلام این برنامه عالی بود . اقای موزون و دیگر بزرگواران خسته نباشید . این ماه رمضان با این برنامه پر برکن شد . باز هم از این دست برنامه بسازید . ممنونم . خوشحال شدم که بلاخره تلویزیون ی حرکت به درد بخوری انجام دادا .
  • سید ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
    0 0
    باسلام امشب ۹۹/۸/۹ برنامه کتاب باز که شما مهمان آن بودید را دیدم بسیار زیباو دلچسب بود . به بقیه مردم همه پیشنهاد می کنم این قسمت از برنامه راتماشا نمایند.
  • رویا ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    0 0
    با سلام و سپاس از دست اندرکاران برنامه مخصوصا آقای موزون ، اینکه برنامه احساسی تهیه نشده و مخاطب میتواند نتیجه پژوهش شما را با عقل و فطرت خود دریافت کند ، کار شما را عمیقتر و اثر گذارترین کرده و انسان دوست دارد که این تحقیقات ادامه دار و نتیجه آن دوباره در تلویزیون منعکس شود. ای کاش به جای این همه هزینه هایی که برای سریال ها و یا حتی سخنرانی ها شد ، یک کمی هم صرف این آثار فاخر میشد که عقلها را بارور کند. پیامی که به خوبی رسانده شده و به نتیجه خواهد نشست.
  • مجتبی زهدی ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
    0 0
    سلام .با تشکر از جناب مورون و تمامی دست اندرکاران .برنامه بسیار تاثیر گزاری است.اما کاش حتی بطور اجمالی معلوم می شد نقش تدین به دین اسلام و انجام واجبات و ترک محرمات و بالعکس چه می باشد.برنامه اینطور به ببینده تلقین می کند که همه این خوبیها که در پس مرگ هست مربوط به هر کس باهر فکر و عقیده و عملی است و دین و نماز و ....اهمیتی ندارد واین نقطه ضعف برنامه است .تشکر
  • ایرج ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    0 0
    تقویت ایمان ویقین وپرهیزگاری خدا آقای موزون را خیر دهد
  • آسیه ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
    0 0
    سلام آقای موزون خدا قوت برنامه فوق العاده ای را ساختید. و تجربه گران دید تازه ای از آن دنیا را برایم ساختند.
  • سیدعبدالله حسینی همدان ۰۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
    0 0
    سلام خسته نباشید
  • ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
    0 0
    آقای موزون الهی هرآنچه شایسته این حرکت شما برای آگاهسازی انسانهاست خداوند در این دنیا و ودر آن دنیا نصیبتان گرداند
  • سمیرا شکوری ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
    0 0
    با سلام و درود خدمت مجری و تهیه‌کننده محترم این برنامه،واقعا یکی از مفیدترین برنامه های تلویزیونی در این سالهایی بود که تلویزیون برنامه مفید و آموزنده ای نداشت،بنده به همه کسانی که میشناختم دیدن این برنامه را توصیه کردم...خدا قوت
  • صالحی ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
    0 0
    با عرض سلام وادب خدمت همه ی عوامل بر نامه ی بسیار بسیار خوب زندگی پس از زندگی بویژه آقای موزون امیدوارم خالق زندگی اجرتان دهد من این برنامه را بسیار دوست دارم وبه تمام دوستان وآشنایان هم سفارش کرده ام ممنون از اینکه آگاه مان میکنید عمرتان با برکت وعاقبت تان بخیر
  • ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    0 0
    بسیار برنامه خوبی بود
  • بختیاری نژاد ۰۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
    0 0
    باسلام و تشکر فراوان از آقای موزون و تمامی عوامل ساخت برنامه زندگی پس از زندگی. من با تمام وجود از خدا میخواهم که عوض خیر بهتون بده.دیدن این برنامه روی من تاثیر گذاشته ،امیدوارم که این تاثیر ماندگار باشه .
  • ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
    0 0
    بسیار عالی وبسیارتاثیرگذارهست.بازم ازاین برنامه هابسازید
  • ۰۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
    0 0
    با سلام و خدا قوت خدمت آقای موزون و همکاران گرامیشون،از خدای مهربون برای شما و همکارانتون جمیع خیر دنیا و آخرت رو آرزو میکنم،فقط یه خواهشی داشتم ازتون اینکه در طی سال هم هفته ای یکی دو تا از این تجربه گر ها بیارید تا بلکه تمام سال رو در حال محاسبه اعمالمون باشیم چون واقعا با دیدن این برنامه همین حال به آدم دست میده. جزاکم الله خیرا
  • ۰۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
    0 0
    باسلام و ارادت. بسیارزیبا و متین. جای یه همچین برنامه ای در صداوسیما کم بود. کاش در شبکه پربیننده تری پخش می‌شد گرچه بنظرم جای خود راباز کرده. ممنون از آقای موزون بخاطر همه زحمات و تیم فعالشون.خدابهتون قوت بده و موفق باشین. یه دنیا حرف دارم نمیتونم بزنم. فقط بسیار سپاسگذارم. فاطمه اختیاری. پرستار. بیرجند
  • ناشناس ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
    0 0
    سلام امیدوارم اقای موزونی خسته نباشید برنامه بسیار بسیار زیبا و آموزنده وزارتی تجربه زیاد .من شخصا از اون زمان که نگاه می کنم شاید سه تا چها ر جلسه بیشتر نباشد خیلی از گناهان را انجام نمی دهم مثل غیبت و اگر هم ناخواسته انجام شود فورا استغفار می کنم.برنامه بسیار زیبا .ای کاش شما را می دیدم و یک سری سیوال داشتم شخصا می پرسیدم .
  • سارینا ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
    0 0
    سلام خسته نباشید .آقای موزونی برنامه شما بسیار زیبا ستو اینکه با دیدن سه تا چهار جلسه دیدن این برنامه زیبا و آموزنده از خیلی گناهان فاصله گرفته ام مخصوصا به طور نسبی من الان چندروز است غیبت نکردم.ای کاش شما را شخصا می دیدم مطالبی داشتم برای گفتن و سوالاتی از شما می پرسیدم
  • عارف ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
    0 0
    اگر صدا و سیما یک برنامه خوب داشته باشد همین برنامکه آقای عباس موزون است
  • اسلام پناه ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    0 0
    سلام وقتتون به خیر یه مطلبه درباره اینکه" تفکر یه فعالیت روحه واصلا کار مغز نیست" اینا با ذکر دلایل میخواستم با مجری برنامه آقای موزون درمیون بزارم اگه براتون امکانش هست شماره ای ازش بفرستید بتونم مطالب را بهشون برسونم. این مطلب به نظرم برای روشن شدن یه سری ابهامات این تحربه های بعدازمرگ کمک کنه.
  • ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    0 0
    سلام جناب موزون ضمن تشکر از برنامه بسیار خوب شما امروز که برنامه شما را دیدم راحب حافظه شعوری به ازمایش باکسر اشاره کردید وان را نشان دادید اما شما را ارجاع میدهم به مطالب بسیار ارزنده استاد محمد علی طاا هری ایشان بطور مفصل راجب حافظه شعوری موجودات از جمله گیاهان پرداخته حتی در خصوص بتن و.... از شما محقق عزیز خواهشمندم حتما مطالعه بفرمایید طلب خیر براتون دارم
  • ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    0 0
    سلام آقای موزون.من 5 ساله که پدرم فوت شده از اون تاریخ به بعد ضربه سنگینی بهم وارد شد .و خیلی تغییرات از نظر اعتقادی داشتم.برنامه شما خیلی جذابه و ذهن من رو خیلی متوجه خودش کرده.فقط میتوانم بگم خدا قوت.اجرتون با خدا.ادامه بدید .کارتون خیلی سطح بالا و زیباست
  • یزدانی ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    0 0
    سلام، من هم این برنامه را بسیار با اشتیاق می بینم و به همه‌ی نزدیکانم معرفی کرده ام و تاثیر زیادی در اعتقادات و تفکر من داشته است. تشکر بی نهایت دارم از آقای موزون و عوامل برنامه.
  • ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    0 0
    سلام آقای موزون از شما تشکر میکنم واز خدا برای شما خیر وخوشی می خواهم به خاطر برنامه ای که ساختید و مرا متحول کردید
  • سرجویی ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    0 0
    سلام متشکرم از آقای موزون که این برنامه زیبا، جذاب و پر مفهوم رو ساختند. این برنامه حقایق بسیاری را در مورد عالم غیب آشکار میکند و تقاضا دارم کسانی که هنوز این برنامه پژوهشی را ندیده اند ببینند و باور کنند.
  • ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    0 0
    با سلام خدمت مجری توانمند آقای موزون و همه ی دست اندر کاران این برنامه ی بسیار خوب و عالی برنامه زندگی پس از زندگی بسیار عالی و تاثیر گذار است دست همه عزیزان درد نکند و خدا قوت
  • ۰۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
    0 0
    عاااالی
  • رقیه ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    0 0
    متشکرم از اقای موزون بخاطر زحمتی که در ساختاین برنامه کشیدن خیلی در نگاه من به زندگی و مرگ تاثیر داشت
  • منیژه ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    0 0
    عالی عالی اجرتون با صاحب الزمان عج
  • عباسی ۰۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
    0 0
    سلام و عرض ادب خدمت آقای موزون استاد بزرگوار، برنامه ی فوق‌العاده ای ساختید خدای متعال به شما خیر فراوان دنیا و آخرت عطا کند.
  • ۰۵:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
    0 0
    سلام آقای موزون من متاسفانه تا کنون فقط موفق به دیدن یک قسمت از برنامه خوب شما شدم.چون اصلا از وجود این برنامه هیچ اطلاعی نداشتم البته از خیلی های دیگه هم که پرسیدم آنها هم گفتند اطلاع نداشتیم ای کاش از شبکه های دیگه هم پخش می شد تا همه پی به وجود این برنامه زیبا ببرند.البته من اعتقاد به عالم غیب دارم وهرگز انکارش نکردم اما برای من چیزی که خیلی ارزش داشت این بودکه تازه متوجه شدم چقدر بی حساب وکتاب زندگی کردم ونسبت به اعمال ریز ودرشت خودم چقدر غافل بودم وچقدر بدزندگی کردم .تازه متوجه شدم چقدرگناهکارم وخیلی ساده از کناراشتباهام ردشدم من برای همه عمر از آقای موزون ممنون هستم وامیدوارم خداوند خیره هردوجهان را به ایشان عطا فرماید
  • بهشتی ۰۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    0 0
    باسلام وتشکر از آقای موزون واقعا خدا قوت برای این برنامه سنگین و پرمحتوا و بدون حاشیه که دراین ماه مبارک ما رو باخودمون و عوالم وجودیمون بیشتر اشنا کردید همچنین از دست اندرکاران برنامه تشکر میکنم امیدوارم که این برنامه در ماههای دیگر سال هم ادامه داشته باشه
  • عرشیا ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
    0 0
    سلام خدمت آقای موزون ممنون از برنامه خیلی خوبتون من و مادرم تقریباا همه ی قسمتها رو دیدیم و خیلی تو زندگی ما تاثیر داشته انشالاه که سلامت باشین و بازم از این برنامه ها بسازین تا بسیاری از جوون ها هم راه درست و انتخاب کنن
  • مشکان ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
    0 0
    در مورو اعتیاد فقروخیرین وبدحجابی هم لطفا برنامه بسازید
  • ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    0 0
    وقعا عالیه بهترین برنامه ای هست که تا به حال توی عمرم دیدم خیلی به دل می شینه خداقوت آقای عباس موزون . خدا رفتگانتون رو بیامرزه . خوش به سعادتتون
  • ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    0 0
    با سلام و خسته نباشید خدمت دکتر موزون و دیگر همکارها واقعا تشکر از این برنامه عالیتون که روی همه تاثیر داره