مازندران - گردشگری پذیری، تراکم جمعیتی، روابط سنتی، نزدیکی مناطق شهری و روستایی و جابه‌جایی پرتعداد مردم مازندران از بنیادی‌ترین عوامل سرعت بخشیدن به انتشار ویروس کرونا است و لذا در شرایطی که بسیاری از متولیان بهداشتی و درمانی هشدار می‌دهند که حضور گردشگران در این استان به‌طور حتم به افزایش آمار کرونا دامن می‌زند اما مسئولان استان به دنبال راه‌اندازی تأسیسات گردشگری به‌منظور جلوگیری از خسارت بیشتر به صاحبان این اماکن هستند.

گردشگری پذیری به قیمت جان مردم!نگرانی بابت سفر به شمال بالا گرفت

قدس آنلاین-گروه استان ها:استان مازندران ازنظر تعاملات اجتماعی استانی پر رفت‌وآمد محسوب می‌شود و به همین منظور باید با حساسیت بیشتری نسبت اجرای پروتکل‌های فاصله‌گذاری اجتماعی در این استان توجه شود لذا بسیاری از مردم و مسئولان بهداشتی در این رابطه اعتقاددارند عادی‌سازی روابط اجتماعی و حضور دوباره مسافران در این خطه از میهن اسلامی مازندران را به‌روزهای ابتدایی کرونا بازمی‌گرداند.

مسئولان و مردم مازندران که در آستانه عید نوروز تدابیر بسیار سخت و محدودیت‌های فراوانی را در جاده‌ها و مبادی ورودی شهرها برای جلوگیری از ورود مسافران و غیربومی‌ها اتخاذ کردند که بعضاً برخی از این رفتار با خشونت فیزیکی نیز همراه شد حال به نظر می‌رسد که این حساسیت ها رنگ باخته است  و به دنبال برنامه ریزی برای آماده سازی سفر هوشمند در این استان هستند.

سفر با رعایت موارد بهداشتی

در همین راستا معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران از تدوین پروتکل‌ بهداشتی برای گردشگری و سفر هوشمند در مازندران جهت مقابله با ویروس کرونا خبر می دهد.

مهران حسنی روز شنبه به رسانه‌ها گفت: دستورالعمل تهیه‌شده به دانشگاه علوم پزشکی مازندران تحویل‌شده است تا بررسی و اصلاحات نهایی بر روی آن انجام شود.

وی توضیح داد: رویکرد کلی این دستورالعمل و پروتکل‌های مربوطه ، انجام هوشمندانه سفر با رعایت الزامات بهداشتی و سلامت است و تمامی اشخاص حقیقی یا حقوقی فعال در حوزه سفر و گردشگری از قبیل  تأسیسات گردشگری، دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری و راهنمایان گردشگری موظف به اجرای تمامی مفاد آن هستند.

وی با اشاره به اینکه برای تعطیلات عید فطر حجم بالایی از مسافرت‌ها به مازندران پیش‌بینی می‌شود، گفت: لزوم اجرای هر چه سریع‌تر پروتکل‌های بهداشتی و ازسرگیری فعالیت تأسیسات گردشگری برای مسافرت مدیریت‌شده الزامی است .

نگرانی بابت تعطیلات

درحالی‌که مسئولان میراث فرهنگی درصدد ساماندهی سفرهای هوشمند و با رعایت موازین بهداشتی هستند اما معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران نسبت به‌احتمال افزایش مبتلایان به ویروس کرونا در صورت عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در همین تعطیلات پیش رو و در عید فطر هشدار می‌دهد.

دانشگاه علوم پزشکی نسبت به‌احتمال افزایش مبتلایان به ویروس کرونا در تعطیلات پیش رو و در عید فطر هشدار می‌دهددکتر حامد روحانی زاده در جلسه ستاد ساماندهی سواحل استان مازندران گفت: برای ایام عید فطر پیش رو به دلیل طولانی بودن تعطیلی و همچنین با توجه به شرایط دورکاری برخی ادارات استان‌های همسایه با موج قوی از مسافرت‌ها به استان مازندران روبرو خواهیم بود.

وی بابیان اینکه مازندران نزدیک‌ترین استان ساحلی و گردشگر پذیر به حدود یک‌سوم جمعیت کشور است افزود: افزایش تعداد گردشگران و تجمع آنان در سواحل یا هر محیط دیگری به شیوع ویروس کرونا کمک خواهد کرد.

رفتار مردم نگران‌کننده است

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران بر تقویت اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی تأکید کرد و گفت: در حال حاضر به‌خصوص در روزهای اخیر رفتار مردم استان در مناطق شهری و سواحل دریای خزر نگران‌کننده است.

روحانی زاده بابیان اینکه مازندران توانسته به‌خوبی بیماری کرونا را حتی با کاهش محدودیت‌های طرح فاصله‌گذاری اجتماعی مدیریت کند، افزود: نباید اجازه دهیم هیچ طرح گردشگری یا تعطیلات مسافر خیزی استان را به شرایط پیک کرونایی نزدیک کند.

وی به‌احتمال شمار پرتعداد ورود مسافران در ایام تعطیلات عید فطر به مازندران اشاره کرد و گفت: مازندران نسبت به عید فطر باید با حساسیت بیشتری دیده و مدیریت فاصله‌گذاری شود.

ترافیک بیماری کرونا در مازندران

روسای دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل هم به‌عنوان دانشگاه‌های دوگانه بهداشتی و درمانی استان بارها نسبت به موج دوم شیوع ویروس کرونا هشدار دادند. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران چندین بار در گفت‌وگو با خبرنگاران و در جلسات عمومی اعلام کرد : در صورت عدم رعایت همگانی بهداشت و ورود به پیک دوم ویروس کرونا، آمار مبتلایان و تعداد مرگ‌ومیر افزایش می‌یابد.

 سید عباس موسوی گفت : با توجه به اینکه در حال حاضر نیز تعدادی از بیماران مشکوک ابتلا به ویروس کرونا در مراکز درمان و بیمارستان‌های استان بستری هستند ، در صورت عدم رعایت با سرعت بیشتری به پیک دوم خواهیم رسید و در صورت ورود به پیک دوم،  مراجعه بیماران افزایش‌یافته و معمولاً مرگ‌ومیر بیماران بالا خواهد رفت و درواقع این مسئله به‌نوعی آسیب جدی به‌سلامت مردم خواهد زد.

فشار بر روی کادر درمانی زیاد است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل نیز هشدار داده بود : در صورت قرارگیری در موج دوم شیوع بیماری کرونا کنترل آن برای مراکز درمانی استان بسیار سخت خواهد بود.

دکتر سید فرزاد جلالی به خستگی کادر درمانی مازندران اشاره کرد و افزود: در ۲ماه اخیر شاهد ترافیک بیماران مبتلابه ویروس کرونا در شهرستان بابل و مازندران بودیم که منجر به فشارهای زیادی به پرسنل مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی  شد.

بااین‌وجود عادی‌سازی مردم از وضعیت کرونا هرروز در حال تشدید است و نه‌تنها تردد و حضور مردم در اماکن عمومی شدت گرفته ، بلکه مهمانی های خانوادگی و دوستانه نیز به روال عادی بازگشته است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.