قم- شهر قم به‌واسطه وجود بابرکت حرم مطهر حضرت معصومه(س) سالانه میزبان افزون بر ۲۰ میلیون زائر داخلی و خارجی است به‌ویژه از کشورهای عراق، هند، پاکستان و کشورهای حوزه خلیج‌فارس است که امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا این صنعت با رکود سنگین و بیکاری افزون بر شش هزار نفر روبرو شده است.

کرونا صنعت گردشگری قم را بیمار کرد/۶ هزار نفر بیکار شدند

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: بر اساس آمار، سالانه بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار گردشگر و مسافر خارجی و ۲۰میلیون گردشگر و مسافر داخلی وارد قم می‌شوند که طبق برآورد انجام‌شده اداره کل میراث فرهنگی قم قرار است در افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ این تعداد به هشت میلیون گردشگر خارجی و ۴۱ میلیون گردشگر داخلی افزایش یابد.

شیوع کرونا علاوه بر تعطیلی اماکن و اعتاب مقدس، موجب تعطیلی مجموعه‌های گردشگری در استان شد که این موضوع ضربه سنگینی به فعالان حوزه گردشگری وارد کرد به‌گونه‌ای که ورود گردشگران را بنا بر آمار میراث فرهنگی به صفر رسانده است.

خسارت جبران‌ناپذیر

در همین راستا معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قم  بابیان اینکه شیوع کرونا علاوه بر تعطیلی اماکن و اعتاب مقدس، موجب تعطیلی مجموعه‌های گردشگری در استان شد بیان کرد: این موضوع ضربه سنگینی به فعالان حوزه گردشگری وارد کرد به‌گونه‌ای که ورود گردشگران به قم را به صفر رساند.

علیرضا مرادی با اشاره به شیوع ویروس کرونا از ابتدای اسفند ۹۸ در استان افزود: در همین راستا تعداد ۳۴۳ مجموعه گردشگری قم تعطیل شد که این موضوع موجب بیکاری شش هزار نفر در این صنعت شده است.

وی بابیان اینکه کرونا منجر به تعطیلی کامل ۶۱ هتل، ۷۰ مهمان‌پذیر،۱۰۸ خانه مسافر، ۱۵ سفره‌خانه سنتی، ۳۰ مجتمع گردشگری، ۵۹ واحد پذیرایی، ۸۸ دفتر خدمات مسافرتی و بیکاری راهنمایان گردشگری در استان شده است افزود: در این راستا این صنعت نیازمند حمایت دولت است.

در انتظار حمایت دولت

مرادی، صنعت گردشگری قم را یکی از صنایع مهم استان دانست و افزود: استان قم به دلیل دارا بودن جاذبه‌های متعدد گردشگری مذهبی،‌تاریخی و طبیعی سالانه میزبان میلیون‌ها زائر و گردشگر از سراسر ایران و همچنین کشورهای مختلف ازجمله عراق، هند، پاکستان و کشورهای حوزه خلیج‌فارس است.

متأسفانه زیرساخت‌های گردشگری در حال حاضر در شهر قم وجود ندارد و اماکن اقامتی با ظرفیت پایین و عموماً قدیمی هستندمعاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی قم با اشاره به بیکاری پنج هزار و ۵۹۷ نفر از نیروهای شاغل در بخش گردشگری قم ادامه داد: جبران صدمات ناشی از کرونا به صنعت گردشگری و صنایع‌دستی مستلزم حمایت و تسهیلات دولت است.

مرادی اظهار داشت: خسارت‌های ناشی از کرونا به صنعت گردشگری استان برآورد شده است ضمن اینکه در جلسه‌های مختلف با مسئولان استان بسته پیشنهادی این اداره کل ازجمله بخشودگی ارزش‌افزوده، بخشودگی تأخیر تأدیه اقساط و تسهیلات، تعویق اخذ عوارض و مالیات برای جبران بخشی از این خسارت پیشنهادشده است.

زیرساخت‌های گردشگری قم ضعیف است

در همین حال شهردار قم با اشاره به ظرفیت‌های مذهبی این شهر گفت: حضور سالانه ۲۰ میلیون زائر، ظرفیت مهمی برای توسعه درآمد پایدار قم است.

سید مرتضی سقاییان ‌نژاد با اشاره به ویژگی‌های گردشگری قم گفت: متأسفانه زیرساخت‌های گردشگری در حال حاضر در شهر قم وجود ندارد و اماکن اقامتی با ظرفیت پایین و عموماً قدیمی هستند.

وی یادآور شد: نبود جاذبه‌های پیشرفته برای گردشگران، عدم استفاده از ظرفیت‌های موجود نظیر اماکن تاریخی و طبیعی و عدم معرفی این جاذبه‌ها برای گردشگران از دیگر نقاط ضعف موجود می‌باشد.

سقاییان ‌نژاد بابیان این‌که معرفی ظرفیت‌های گردشگری در راستای اهداف سند چشم‌انداز قم ۱۴۰۰ و قم ۱۴۱۴ در دستور کار است، گفت: قم دارای قدمت و تمدنی هفت‌هزارساله است که این ظرفیت نیز برای توسعه گردشگری قابل‌توجه و مهم است تا با استفاده از حوزه‌های مختلف در سطح استان و با مرکزیت شهر قم به آن دست پیدا کنیم.

جذب سرمایه‌گذار برای حوزه گردشگری

وی افزود: برنامه‌های مختلفی در زمینه خدماتی و ایجاد امکانات رفاهی و تفریحی در حال اجراست که ازجمله می‌توان به مجموعه بوستان ۱۰ هزار هکتاری زائر، باغ پرندگان و آکواریوم اشاره کرد که علاوه بر استفاده شهروندان قمی نقش بسزایی در جذب گردشگر دارد.

وی بیان کرد: در همین راستا در بحث سرمایه‌گذاری نیز اقدام‌ها و برنامه‌های متعددی، تدوین و برخی از آنان اجرایی شده ازجمله جذب اعتبار فاینانس برای خطوط قطار شهری و هم‌چنین جذب سرمایه‌گذاران خارجی برای ساخت هتل و مجموعه‌های گردشگری و اقامتی در سطح شهر که باعث رونق گردشگری و درنهایت افزایش ماندگاری مسافران در قم می‌شود که این امر می‌تواند اقتصاد شهری را نیز دگرگون کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.