رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خواف گفت: گسترش بیابان‌ها عرصه‌های منابع طبیعی این شهرستان را تهدید می‌کند و مناطق تحت پوشش فرسایش بادی این شهرستان طی ۹ سال گذشته ۹۴ درصد افزایش یافته است.

بیابانزایی عرصه‌های منابع طبیعی خواف را تهدید می‌کند

به گزارش قدس آنلاین، امیرحسین گندمکار اظهار کرد : مناطق تحت پوشش فرسایش بادی خواف در سال ۱۳۸۹ معادل ۲۰۵ هزار و ۴۹۷ هکتار بوده که با افزایش ۹۴ درصدی در پایان سال گذشته به چهارصد هزار و ۱۰۸ هکتار رسید.

وی ادامه داد: همچنین ۱۰۴ هزار و ۵۴۷ هکتار از عرصه های منابع طبیعی خواف را در سال ۱۳۸۹ کانونهای بحرانی فرسایش بادی تشکیل می داد که با افزایش ۶۵ درصدی طی ۹ سال گذشته به ۱۶۸ هزار و ۵۵۸ هکتار رسیده که نشان دهنده گسترش پدیده بیابانزایی در شهرستان خواف است.

رییس اداره منابع طبیعی خواف گفت: از مجموع مساحت شهرستان خواف ۳۹۲ هزار و ۹۹۷ هکتار یعنی معادل ۴۰ درصد تحت تاثیر فرسایش بادی قرار دارد و از این میزان  ۱۶۸ هزار و ۵۵۸ هکتار را کانون فرسایش بادی تشکیل می دهد.

گندمکار افزود: به منظور شناسایی کانون های بحرانی و مناطق تحت تأثیر فرسایش بادی در کشور، از سال ۸۳ این مهم در دستور کار سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور و اداره کل منابع طبیعی خراسان رضوی و اداره تابعه آن در خواف قرار گرفته  و تا سال ۹۸ این اطلاعات چندین مرحله بازنگری شد.

وی جلب مشارکت مردم برای احیاء عرصه های منابع طبیعی در طول سال و به خصوص هفته منابع طبیعی و جلوگیری از بیابانزدایی و کاشت گونه ها و طاق زارهای مقاوم را مهمترین رویکرد و اقدامات اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خواف برای جلوگیری از بیابانزایی در این شهرستان ذکر کرد.

او تصریح کرد: بیش از  ۳۵ هزار اصله نهال بیابانی نیز در عرصه های کانون فرسایش بادی خواف طی سنوات گذشته کاشته شده است.

از مجموع ۹۷۰ هزار هکتار وسعت شهرستان خواف ۸۸۰ هزار هکتار معادل ۹۰ درصد کل سطح شهرستان را عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل می‌دهد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.