نیروهای وابسته به دولت وفاق ملی لیبی از انهدام سامانه پدافندهوایی پانتسیر روسیه به محض ورود به پایگاه هوایی الوطیه خبر دادند، دبیرکل ناتو نیز ضمن ابراز نگرانی از حضور مزدوران روس در صفوف حفتر تاکید کرد، هیچ راه‌حل نظامی در لیبی وجود ندارد.

سامانه پدافند هوایی روسیه را منهدم کردیم

به گزارش قدس آنلاین ایسنا نوشت: خبرگزاری آناتولی ترکیه گزارش داده است نیروهای وابسته دولت وفاق ملی لیبی موفقیت خود را در انهدام سامانه پدافند هوایی پانتسیر روسیه به محض ورودش به پایگاه هوایی الوطیه را اعلام کردند.

مرکز اطلاع‌رسانی عملیات «آتش‌فشان خشم» با انتشار بیانیه‌ای در صفحه رسمی خود در فیسبوک اعلام کرد: نیروهای دلاور ما موفق شدند سامانه پدافند هوایی پانتسیر روسیه را پیش از آنکه به پایگاه هوایی الوطیه برسد، منهدم سازند.

در ادامه این بیانیه آمده است، یگان هوایی وابسته به دولت وفاق ملی لیبی از ابتدای مه جاری ۵۷ بار نقاط اجتماع نیروهای حفتر در پایگاه الوطیه را هدف قرار داده است.

در همین حال ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو (پیمان آتلانتیک شمالی) در تماسی تلفنی با فائز السراج، ضمن ابراز نگرانی عمیق خود از افزایش شدید خشونت در لیبی تأکید کرد: هیچ راه‌حل نظامی در لیبی وجود ندارد.

دبیرکل ناتو در ادامه تاکید کرد: نتایج کنفرانس برلین در ژانویه ۲۰۲۰ و قطعنامه شماره ۲۵۱۰ شورای امنیت راهکار سیاسی روشنی را برای حرکت رو به جلو تعیین کردند. استولتنبرگ در این گفت‌وگوی تلفنی اظهار کرد: ناتو همچنان آماده کمک به لیبی برای ایجاد نهادهای دفاعی و امنیتی‌اش است.

او با اشاره به اینکه ناتو به شکل کامل از تلاش سازمان ملل برای ایجاد راه‌حلی سیاسی برای بحران لیبی حمایت می‌کند، همه طرف‌ها در لیبی و جامعه جهانی را به حمایت از این عملیات سازمان ملل تشویق کرد. استولتنبرگ در ادامه اینکه رعایت ممنوعیت تسلیحاتی که سازمان ملل از سال ۲۰۱۱ بر لیبی اعمال کرده از سوی همه طرف‌ها را مهم دانست.

طبق بیانیه دفتر سراج، دبیرکل ناتو در این تماس تلفنی ضمن ابراز نگرانی از حضور مزدوران شرکت واگنر روسیه در میان شبه‌نظامیان حفتر، بر لزوم اجرای ممنوعیت ورود زمینی و هوایی سلاح به لیبی و عدم اکتفا به مقابله با ورود آن از راه دریا تاکید کرد و گفت: ناتو دولت لیبی (وفاق ملی) را دولت مشروع و قانونی می‌داند و با غیر آن تعامل نمی‌کند.

بر اساس بیانیه یاد شده، استولتنبرگ حمله به غیرنظامیان و زیرساخت‌ها را اقدامی غیرقابل قبول دانست و ابراز امیدواری کرد همکاری با ناتو در برقراری امنیت و ثبات در لیبی نقش بسزایی ایفا کند.

همچنین دو طرف در این گفت‌وگوی تلفنی درباره هماهنگی و همکاری دستگاه‌های ناتو و نهادهای نظامی و امنیتی لیبی و تشکیل کمیته‌های مشترک توافق کردند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.