میت رامنی سناتور جمهوری‌خواه، اقدام دونالد ترامپ در اخراج بازرس کل وزارت امورخارجه را تهدیدی برای دموکراسی و مسبب برهم‌خوردن توازن قدرت قانون اساسی دانست.

سناتور جمهوریخواه ترامپ را به باد انتقاد گرفت

قدس آنلاین: شبکه خبری سی ان ان روز یکشنبه در گزارشی با عنوان «میت رامنی اخراج استیو لینیک را تهدیدی برای دموکراسی دانست» افزود: «میت رامنی» سناتور جمهوریخواه روز شنبه اخراج استیو لینیک یکی از مقامات ناظر بر دولت را توسط «دونالد ترامپ» محکوم کرد و این اقدام رییس جمهوری آمریکا را "تهدیدی برای دموکراسی" نامید.  

اظهارات رامنی در واکنش به اخراج روز جمعه بازرس کل وزارت امور خارجه است که توسط ترامپ انجام گرفته و آخرین مورد از سلسله اخراج‌های سازمان‌های ناظر بر دولت است که در پی تبرئه رییس جمهوری آمریکا پس از استیضاح وی رخ می‌دهد.   این سناتور ایالت یوتا در توئیتی نوشت: اخراج چندین بازرس کل بی‌سابقه است و انجام بی‌دلیل این کار باعث می‌شود ضرورت استقلال در رسیدن به اهداف ضربه بخورد. این امر تهدیدی برای دموکراسی است که سبب برهم خوردن توازن قدرت قانون اساسی می‌شود.  

در ادامه گزارش این شبکه خبری آمریکایی آمده است: رامنی تنها جمهوریخواه سنا است که در اوایل سال جاری رأی به محکوم کردن ترامپ به دلیل سوءاستفاده از قدرت داد. در پی عزل لینیک، دموکرات‌ها به سرعت اقدام رییس جمهوری را محکوم کرده و این امر را الگوی تلافی جویانه دولت وی از نهادهای ناظر بر دولت خواندند. «سناتور باب منندز» دموکرات ارشد کمیته روابط خارجی، شنبه شب پس از آنکه وی و «الیوت انگل» از دیگر نمایندگان دموکرات مجلس نمایندگان از طرحی برای تحقیق در این مورد خبر دادند، اقدام ترامپ در خصوص اخراج لینیک را «قتل عامی دیگر در جمعه شب» نامیدند.  

سی ان ان افزود: در نامه‌ای که خبر از برکناری لینیک می‌داد و برای نخستین بار توسط پولیتیکو گزارش شده بود، اعلام شده که این برکناری در مدت ۳۰ روز عملی خواهد شد، مگر اینکه اعضای کنگره با مداخله برای فشار یا متقاعد کردن رییس جمهوری، این روند را معکوس کنند.  

اگرچه اکثر جمهوریخواهان در مورد این اخراج ناگهانی سکوت کرده‌اند، اما «چاک گرسلی» سناتور جمهوری خواه ایالت آیووا و مدافع اصلی بازرسان عمومی، نسبت به دلیل ترامپ برای اخراج لینیک ابراز نگرانی کرد.  گرسلی در بیانیه‌ای گفت: همانطور که پیش از این هم گفتم، کنگره نیاز به دلایل کتبی برای توجیه اخراج لینیک دارد.  

اواخر شنبه شب نیز، «سوزان کالینز» سناتور ایالت مین در پاسخ به این برکناری در توئیتی این اقدام را غیرقانونی دانست. کالینز با استناد به قانونی که با همکاری وی در سال ۲۰۰۸میلادی به تصویب رسیده بود، نوشت: رییس جمهوری هیچ توجیه قانونی برای برکناری لینیک ارائه نداده است.  

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.