۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۷
کد خبر: 704973

بورس تهران امروز برای چهارمین روز متوالی با افت نماگر اصلی خود مواجه شد و به میانه کانال ۹۶۸ هزار واحدی سقوط کرد.

سومین افت متوالی بورس تهران/ کاهش صفوف فروش و امید به بازگشت بازار

به گزارش خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین؛ بورس تهران امروز برای چهارمین روز متوالی با افت نماگر اصلی خود مواجه شد و به میانه کانال ۹۶۸ هزار واحدی سقوط کرد. در روزی که شاخص سهام با افت ۱.۹ درصدی مواجه شد، ۶۶ درصد از سهام بورسی قرمزپوش شدند و در مقابل تنها ۳۴ درصد از سهام معامله شده در این بازار با رشد قیمت پایانی همراه شدند.

در این میان همچنان بخش عمده‌ای از بازار با تشدید فشار عرضه مواجه بودند که ماحصل آن تشکیل صف فروش سنگین در ۹۳ نماد معاملاتی به ارزش ۲۶۵۴ میلیارد تومان بود. در مقابل شاهد صف خرید طولانی در نماد معاملاتی ۸۵ بنگاه بورسی به ارزش حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومان بودیم که البته بیش از ۸۸۰ میلیارد تومان از این مازاد تقاضا به دو غول خودرویی سایپا و ایران خودرو اختصاص داشت.

در میان صنایع ۳۹گانه بورسی نیز شاهد افت میانگین قیمت‌ها در ۲۴ گروه بودیم. در این میان گروه استخراج نفت و گاز با تک نماد «حفاری» در قعر جدول بازدهی قرار گرفت و افت حدود ۵ درصدی را تجربه کرد. پس از آن نیز استخراج سایر معادن شاهد کاهش ۴.۵ درصد شاخص صنعت خود بود. در مقابل اما گروه اطلاعات و ارتباطات با تک نماد «های‌وب» رشدی به میزان ۴.۶ درصد را تجربه کرد. 

حمایت حقوقی از کامودیتی‌ها

روز جاری مطابق با سنت دیرینه بازار در روزهای منفی این معامله‌گران حقوقی بودند که خالص ارزش خرید را به نام خود ثبت کردند. از این رو روز جاری در مجموع ۶۵۸ میلیارد تومان نقدینگی در مسیر حقیقی به حقوقی جابه جا شد. طی معاملات روز یکشنبه بورس تهران، در میان صنایع ۳۹ گانه، بیشترین خالص خرید معامله‌گران عمده در سهام زیرمجموعه گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری رقم خورد. به این ترتیب امروز بانگی‌ها شاهد جابه‌جایی ۲۵۱ میلیارد تومان نقدینگی در مسیر حقیقی به حقوقی بودند. پس از آن معدنی‌ها شاهد انتقال حدود ۱۲۶ میلیارد تومان نقدینگی از سبد سهام بازیگران خرد بازار به پرتفوی حقوقی‌ها بودند. دیگر گروه‌های کامودیتی‌محور نیز روز جاری شرایط مشابهی را تجربه کردند و در اولویت‌های بعدی لیست خرید حقوقوقی‌ها جای گرفتند. در مجموع سه گروه فلزات اساسی، فرآورده‌های نفتی و محصولات شیمیایی حمایت حقوقی‌ها به ۲۸۸ میلیارد تومان رسید تا در این روزهای منفی فشار بیشتری متحمل بازار سهام نشود. 
در آنسوی بازار اما سهامداران خرد به خرید خود در سهام گروه‌های کوچک ادامه دادند. در این راستا گروه رایانه به الویت اصلی خرید حقیقی‌ها تبدیل شد و خالص تغییر مالکیت ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومانی را تجربه کرد. پس از آن این غذایی‌ها بودند که با بیشترین خالص خرید از سوی معامله‌گران خرد همراه شدند و جابه‌جایی ۲۵ میلیارد تومانی در مسیر حقوقی به حقیقی را تجربه کردند. 

در میان بنگاه‌های بورسی، بیشترین خالص خرید معامله‌گران عمده با جابه‌جایی ۴۸۲ میلیون سهم به ارزش ۹۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان از آن نماد معاملاتی بانک تجارت شد. بانک ملت دیگر سهام بورسی بود که در اولویت اصلی حقوقی‌ها قرار گرفت و شاهد جابه‌جایی ۴۸ میلیون و ۵۰۰ هزار سهم به ارزش ۸۴ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بود. در نماد معاملاتی شرکت ملی مس ایران نیز امروز شاهد انتقال حدود ۷۳ میلیارد تومان نقدینگی از سبد سهام معامله‌گران خرد به پرتفوی حقوقی‌ها بودیم. 

در آنسوی بازار اما نماد معاملاتی شرکت خدمات انفورماتیک با خالص خرید حدود ۹۳ میلیارد تومانی توسط حقیقی‌ها همراه شد. این روند در سهام شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس به جابه‌جایی ۱۶ میلیون و ۵۶۰ هزار سهم به ارزش ۲۵ میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام معامله‌گران خرد بازار همراه شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.