۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۹
کد خبر: 704974

یک رسانه عرب زبان با اشاره به به موضع گیری شدید اللحن پادشاه اردن علیه رژیم صهیونیستی، به واکاوی آن پرداخته است.

چرا شاه اردن، صهیونیست‌ها را تهدید کرد؟

قدس آنلاین: خبرگزاری فلسطینی قدس پرس با اشاره به موضع گیری عبدالله دوم پادشاه اردن مبنی بر اینکه اقدام تل آویو برای ضمیمه کردن بخش‌هایی از کرانه باختری به اراضی اشغالی، به درگیری بزرگ با اردن خواهد انجامید، در مطلبی با عنوان «آیا معاهده وادی عربه نفس‌های آخرش را می‌کشد و روابط اردن- رژیم صهییونیستی به کجا می رود»، آورده است: در شرایطی که مقامات اسرائیلی از نزدیک شدن سیطره و تسلط بر اراضی شمال اغوار در مجاورت اردن و الحاق کرانه باختری سخن می‌گویند، عبدالله دوم در گفت‌وگویی با مجله اشپیگل آلمان و در شرایطی که دنیا با کرونا دست و پنجه نرم می‌کند بر موضع ثابت اردن در مخالفت با اقدامات اسرائیل تاکید کرد و آنرا عاملی برای درگیری بزرگ با اردن دانست.

این رسانه فلسطینی می‌نویسد: شبکه عبری «کان» درباره عملی کردن تهدیدات عبدالله دوم به گام‌های عملی در صورت الحاق بخش‌های از کرانه باختری از جمله کاهش سطح روابط هشدار داد و «روعی کایز» تحلیلگر اسرائیلی اعلام کرد: «پادشاه اردن به خوبی می‌داند که الحاق کرانه باختری، اردن را به وطن جایگزین برای فلسطینی‌ها تبدیل می‌کند و این بزرگترین کابوس برای پادشاه اردن است و زمان آن فرا رسیده که پادشاه اردن لحن خود را تشدید کند.

«قاصد محمود» کارشناس امور امنیتی و نظامی فلسطینی در اینباره به قدس پرس گفت: معامله قرن با وجود اینکه درباره فلسطین است اما اردن و حاکمیت آن هدف قرار داده است. در واقع معامله قرن در درجه دوم هدفش اردن است و بنابراین امان یکی از بزرگترین بازنده‌های معامله قرن است. اینکه ملک عبدلله دوم اخیر از رویارویی در صورت تصمیم اسرائیل برای الحاق غور اردن سخن گفته است، موضع گیری دقیق و روشنی است.

قاصد محمود تاکید کرد: در صورت اصرار اشغالگران بر اجرای طرح خود برای الحاق مناطقی از کرانه باختری، مرحله صلح با اردن که ربع قرن ادامه داشته است به پایان خواهد رسید و مرحله جدیدی از رویارویی شروع خواهد شد.

«عمر عیاصره» تحلیلگر سیاسی اردنی هم به قدس پرس در این باره گفت: اردن در حال حاضر لحن خشن و بی سابقه‌ای علیه تل آویو در پیش گرفته است. بحران میان دو طرف در حال بزرگ‌تر شدن است و گزینه‌های متعددی همانگونه که عبدالله دوم گفت، وجود دارد و از این رو ما از سقف گزینه‌هایی که در برابر اردن وجود دارد، سخن می‌گوییم و اینکه آیا معاهده وادی عربه بر روی میز است؟ اردن می‌داند که این اقدامات اسرائیل، تهدیدی برای امنیت اردن است و از همین رو کل اردنی‌ها با آن مخالفند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.